kritika originalno objavljena na Monitoru
2017.
režija:
Jonathan Daton, Valerie Faris
scenario:
Simon Beaufoy
uloge:
Emma Stone, Steve Carell, Andrea Riseborough, Sarah Silverman, Bill
Pullman, Alan Cumming, Elizabeth Shue, Jessica McNamee, Austin
Stowell
Može
li jedan egzibicioni teniski meč zaista toliko izmeniti našu
percepciju sveta. Danas verovatno više ne, ali 1973, to je već neka
druga priča. Okršaj između tada 29-godišnje Billie Jean King koja
se nalazila u svetskom vrhu i veterana Bobbyja Riggsa, prilično van
forrme i željnijeg medijske pažnje nego sportskog nadmetanja, ne
samo da je postao najgledaniji teniski meč u istoriji, nego je
srušio mitove kako je muško telo biološki predodređeno za sport,
dok žensko nije. Riggs je čak u napadu samopouzdanja prvi set u
meču odigrao u žutoj sponzorskoj vetrovki dajući prednost svojoj
protivnici. Konačan rezultat bio je 6-4. 6-4, 6-3 za šampionku.
Film
Battle of the Sexes nazvan po tom meču prati ne samo taj meč
nego i događaje koji su mu prethodili: borbu teniserki za iste
nagrade na turnirima kao za muške kolege (pre 70-ih razlika je bila
osam puta u korist tenisera iako su se karte prodavale u približno
istim količinama i cenama), osnivanje WTA čiji je King bila
proponent, prvu Virginia Slims seriju turnira na Zapadnoj Obali
(nekada su duhanske kompanije pod normalno sponzorirale sportska
nadmetanja) pod menadžerskim vodstvom Gladys Heldman (Silverman) i
borbu sa inherentnim šovinizmom sportskih institucija koji ovde
oličava predsednik teniske asocijacije Jack Kramer (Pullman). Billie
Jean u ovom bio-picu igra Emma Stone koja se ne čini kao logičan
izbor, ali uspeva da ulogu odigra kvalitetno, bez imitacije i sa
dosta duha čak i u tipskim, ubačenim scenama gde Billie Jean dolazi
do spoznaje svoje seksualnosti sa frizerkom Marilyn (Riseborough),
dok njen muž Larry (Stowell) podržava njenu karijeru od kuće.
Sa
druge strane stoji Bobby Riggs kojeg na sebi svojstven, uvrnut način
igra Steve Carell. Njegovi motivi nisu šovinistički, iako nastup
jeste. Ne, Riggs bi danas dobio etiketu sociopate po pitanju
ovisnosti o medijskoj pozornosti, kompulsivnog kockanja i
neodgovornosti koja je odavno prešla granice dobrog ukusa, ali
ženomrzac bio nije, iako je njegov “show” pred meč (korištenje
tave umesto reketa, igranje u ženskoj odeći i na štiklama, kostim
čobanice i slične bedastoće) bio namenjen publici sa takvim
stavovima. Na početku još i pokušava da se ponaša kao normalan
čovek, makar da sakrije svoju nenormalnost, i zaista mu je stalo do
svoje supruge (Elizabeth Shue u nezahvalnoj ulozi koju ona svojim
držanjem podiže na skoro kraljevski nivo), ali ne može protiv sebe
i svoje potrebe za muljanjem i budalesanjem.
Tema
seksizma je izuzetno važna, a u svetlu brojnih skandala koji gotovo
svakodnevno isplivavaju na površinu i potresaju Hollywood sva je
prilika da će obeležiti naredni vremenski period uključujući i
sezonu nagrada. Premda se ne može reći da su autori sa tim računali
kada su krenuli u produkciju Battle of the Sexes. Sam meč i
portret vremena kada je mizoginija smatrana legitimnim medijskim
istup imaju dovoljno “štofa” sami po sebi, a Billie Jean King
već odavno nije dobila svoj bio-pic iako je u pitanju elokventna
sportistkinja i fascinantna žena koja nije pristajala na zadato
stanje stvari nego je pomerala granice na talasu društvenih promena
iz 60-ih.
U tu
svrhu je angažirana postava ispred i iza kamere na koju se može
računati. Britanski scenarista Simon Beaufoy je svakako “money
player” koji je na sebe skrenuo pažnju sa sjajnom socijalno
angažiranom komedijom The Full Monty (1997) da bi kasnije
pokupio Oscara za Slummdog Millionaire (2008) i još jednu
nominaciju za 127 Hours (2010) i potpisao drugi, najbolji i
najrazrađeniji nastavak franšize Hunger Games. Rediteljski
dvojac Jonathan Dayton i Valerie Faris prekaljeni su autori
video-spotova, a svet filma su uzdrmali svojim dugometražnim debijem
Little Miss Sunshine (2006), a sa Ruby Sparks (2012)
pokazali da su spremni i na rizike. Battle of the Sexes je u tom
smislu prilično konvencionalan film, zanatski dorađen (upotreba
teleobjektiva i produkcioni dizajn u kojem se smenjuju smeđi
enterijeri sa osunčanim eksterijerima je posveta epohi), ali u
suštini klišeiziran i skoro nimalo inovativan što mu ne smanjuje
ni “protočnost” ni atraktivnost.
Dva
su, međutim, prilično velika problema koja sprečavaju da ovaj film
izađe iz tvrdih okvira bio-pica. Prvo, natrpavanje stvari iz
različitih perioda života svoje heroine u jednu samu godinu dovodi
do inflacije tema i magljenja one koja je zamišljena kao fokalna.
Dok to nekako ide na planu tenisa i borbe za jednake dohotke, mirenje
sa vlastitom seksualnošću i pitanje gay prava koje se postavlja
kroz lik dizajnera Teda Tinlinga (Cumming) čine se prosto
nakalemljenim i zgodnijim za izjavu nego za film. Drugi problem je
onaj standardni “paradoks dobrice”. Znači, ma koliko se Billie
Jean King bila značajna kao sportska i društvena ikona, i ma koliko
u tom medijskom sukobu bila u pravu, Bobby Riggs je jednostavno
zanimljiviji kao i svaki “troublemaker”, kao Paja Patak u
poređenju sa Miki Mausom.
To
ne znači da je Emma Stone loše odigrala svoju ulogu ili da joj je
Steve Carell ukrao “show”, barem ne više nego što to uobičajeno
čini drugim glumcima, već da taj problem nije razrešen u
scenariju. Uostalom, čime se možemo boriti protiv simpatičnih
baraba koje u suštini nemaju šta da izgube. Srećom Billie Jean
King se oko toga neće puno ljutiti: ona i pokojni Bobby Riggs su
postali dobri prijatelji nakon tog blesavog meča.
No comments:
Post a Comment