kritika originalno objavljena na DOP-u
2017.
režija:
Kenneth Branagh
scenario:
Michael Green (po romanu Agathe Christie)
uloge:
Kenneth Branagh, Daisy Ridley, Leslie Odom Jr, Tom Bateman, Manuel
Garcia-Rulfo, Penelope Cruz, Josh Gad, Johnny Depp, Derek Jacobi,
Sergej Polunjin, Lucy Boynton, Marwan Kenzari, Michelle Pfeiffer,
Judy Dench, Olivia Coleman, Willem Dafoe
Roman
je poznat, zauzima centralno mesto u opusu Agathe Christie, a
samim tim i u miljeu “trivijalnih” krimića za slobodno vreme.
Filmske i televizijske adaptacije su takođe brojne, od relativno
raskošno produciranog filma Sidneya Lumeta, pa do neizostavne
epizode TV serije Poirot. Protagonistu Herculea Poirota takođe
ne treba posebno predstavljati, u svetu detektiva ovaj bivši
belgijski inspektor ušpičenih brkova sa adresom u Londonu može se
meriti jedino sa Sherlockom Holmesom po osebujnosti i atraktivnosti u
smislu uloge, a odigrali su ga već Peter Ustinov, Albert
Finney i David Suchet, među ostalima, svaki sa svojom
upečatljivom interpretacijom u duhu izvorne literature, ali uz dozu
ličnog pečata.
Pitanje
svih pitanja je može li se u toliko puta ispričanoj priči naći
nešto novo i zašto bi je se hvatao stručnjak za Shakespearea
i pouzdani hollywoodski tezgaroš Kenneth Branagh, i kao
reditelj i kao glumac, pa još da mu scenario piše “flavour of the
year” Michael Green. Zapravo baš i ne može, što nije
ogroman problem, ako se makar to nešto napravi dovoljno zabavnim i
relaksirajućim. Branagh, međutim, ima daleko veće ambicije od
toga, o čemu svedoče visina budžeta od procenjenih 55 miliona
dolara, lokacije na nimalo jeftinoj Malti koja glumi Orijent, odnosno
Istmabul, te zvučnost glumačke postave sačinjene i od pomalo
skrajnutih veterana glumišta i od zvezda u usponu. Reditelj u svom
naumu ponegde uspeva, ali češće pravi iskrene pogrešne procene,
pa ova luksuzna adaptacija često graniči sa trashom, što opet ne
mora biti loše ako je film zabavan, a jeste.
Sa
dobre strane, tu je scenografija koja je impozantna u svojoj
glamuroznosti i koja zaista budi nostalgiju za prošlim vremenima
gospoštine. Takođe, film je glumački perfektan, tamo gde su glumci
mogli doći do izražaja kao Daisy Ridley, Michelle
Pfeiffer, Josh Gad i Willem Dafoe. Čak je i
Branagh vrlo dobar kao Poirot unoseći jednu novu dimenziju sarkazma,
čak cinizma, u inače samoljubiv i solipsističan lik poirota.
Naravno, ubačena i nerazrađena ljubavna priča iz prošlosti mu u
tome odmaže, ali...
Neki
glumci ipak nisu imali toliko sreće ili nisu bili dovoljno blizu
reditelju i scenaristi da bi dobili mesnatije uloge ili makar više
mesa na svojim ulogama. Lako za Johnnyja Deppa, njemu je
izgleda jedini izazov u poslednje vreme da nosi elaborirane maske i
fura tikove, pa je ovde još i dobar, odnosno preterivanje nije
toliko izraženo, kao i za Penelope Cruz koja je manjkava
glumica na bilo kom jeziku osim maternjeg, ali onako potrošiti Judy
Dench i Oliviju Coleman graniči sa sabotažom. Takođe,
Branaghu u glumačkoj izvedbi jako smetaju oni smehotresni brkovi,
ali nisam siguran koliko je on toga svestan, a koliko je namerno išao
na efekat nadgornjavanja sa prethodnicima u toj ulozi.
Sad,
lako je glumiti ludilo i furati elaborirane brkove (prave ili
nacrtane, svejedno) u doba kompjuterskih efekata kojim film obiluje
iako je sniman analogno, na 65 mm. I oni su jedan od najvećih
problema filma. Prvo, taj silni CGI ni sada ne izgleda sjajno, čak
ni dobro, a sumnjam da je namera bila da se ide na stripovsku
stilizaciju. Tek ostaje da zamislimo na šta će to ličiti kada se
oni dodatno ofucaju za koju godinu, pa ovu verziju Murder on the
Orient Express svedu u najboljem slučaju na “guilty pleasure”
sprdnju poput Ritchiejevog Sherlocka ili, recimo, The
Man with the Iron Mask.
Priznajem
da mi percepciju muti i poznavanje lokalnog geografskog i istorijskog
konteksta, pa mi CGI planine i drveni mostovi jako bodu oči u ravnoj
Slavoniji, mada će ta materijalna greška proći ispod radara
stranoj publici. Opet, nije zgoreg ponekad otvoriti poneku knjigu,
atlas ili makar Wikipediju i Google Maps, čisto radi imanja blagog
pojma o kontekstu cele priče. Kada smo kod toga, neće li crni
policajac Kraljevine Jugoslavije u Slavonskom Brodu izazvati salve
smeha? U redu, namera da se “ispegla” inherentni rasizam autorice
krimi-hita svakako je plemenita (na njenom klasizmu se nije radilo,
što je druga i duga priča), ali je relativno pristojno rešena
“farbanjem” jednog od likova iz romana u crno (usput je od
vojnika postao i doktor), te njegovom pozadinskom pričom koja nije
sasvim verovatna za vreme i mesto, ali nije ni nemoguća, pa ceo taj
štos sa statistom postaje nepotreban.
Međutim,
film je u mnogo većem problemu sa nečim drugim, odnosno sa svrhom
svog postojanja, što će se odraziti i na predviđeni krah na
blagajnama (otvaranje od 9 miliona ni izbliza nije dobro). Naime,
nove generacije kino-gledalaca (milenijalci, recimo) za koje je ova
komorna misterija napunjena efektima i pročišćena od kolektivne
mračne prošlosti, pojma nemaju o Agathi Christie niti čitaju
krimi-misterije, a pitanje je koliko će starijih gledalaca film
privući sa onim ridikuloznim foršpanom. Svakako im Poirot iz 30-ih
godina prošlog veka nije toliko privlačan da bi pohrlili u kino jer
u njihovoj percepciji on je tek fusnota ili lik iz serije za posle
nedeljnog ručka. Možda bi radikalniji pristup, onaj koji je ponovo
oživeo Sherlocka Holmesa transferom u današnji svet, ovde ipak
bolje upalio.
No comments:
Post a Comment