kritika originalno objavljena na DOP-u
Znam,
zvuči nostalgično, sentimentalno i nadasve otrcano, ali ne prave ih
više ovakve. Arabia deluje kao film iz ranih 70-ih,
spiritualni brat uradaka Boba Rafelsona i Hala Ashbyja
sa svojom country-folk muzikom, anegdotarnom, epizodičnom
strukturom, revolucionarnim intervencijama u pripovedanju, predivnim
ruralnim pejzažima koji sakrivaju ružnoću, zlo i nepravdu u svetu
i iskrenim angažmanom bez ikakve kalkulacije za one zaboravljene i
potisnute na rub društva.
Iako
se to iz naslova koji je poput Rafelsonovog remek-dela Five Easy
Pieces takođe posuđen iz šale (samo što je u Arabiji
ta šala skoro pa škart, zaboravljiva i sa vrlo malo konsekvenci za
dalji tok filma), ovaj nam film dolazi iz Brazila, zemlje koja je
nedavno doživela promenu vlasti od nominalno socijalističke prema
potpuno tržišno orijentiranoj i sa jedne strane tu je ta neka
urgenca jer se pretpostavlja da će se tehnokrati još manje zanimati
za marginu od levičara koji su je koristili kao nepresušni izvor
glasova, a da za nju nisu ne znam koliko učinili. I da stvar bude
čudnija, scenaristički i režijski su za njega odgovorna dvojica
vrlo mladih i (iz priloženog se može videti) vrlo elokventnih
autora, Joao Dumans i Affonso Uchoa.
Lako
za citiranje klasika, Dumans i Uchoa uspevaju da nas prvih 20 minuta
elegantno vuku za nos terajući nas da mislimo da je ovo film o
Andreu (Murilo Caliari) koji brine o svom bolesnom mlađem
bratu negde u industrijskoj zabiti savezne države Minas Gerais na
jugoistoku zemlje. Čak nam, ispostaviće se kasnije, protagonistu
radnika-migranta Cristiana (Aristides de Sousa) uguravaju kao
skoro pa slučajnog prolaznika kojeg Andreova tetka, lokalna
medicinska sestra Marcia (Glaucia Vandeveld) poveze autom do
grada. Usled nerazjašnjenih okolnosti koje moraju imati veze sa
poslom, Cristiano pada u komu i biva prevezen u lokalnu bolnicu, a
Marcia šalje Andrea u njegovu skromnu najmljenu sobu po dokumenta.
Umesto njih, Andre će otvoriti Cristianove dnevničke beleške.
I
eto nama narednih preko 70 minuta filma iz potpuno druge perspektive
u kojoj je Cristiano narator i glavni junak u svom filmu ceste koji
čak nije ni menjao komfor za slobodu jer isti nikada nije ni imao,
već živi kako jedino zna i ume kao čovek bez šansi, potucajući
se od sela do sela i od grada do grada radeći štagod ima da se
radi. Biće tu i životnih mudrosti koje će Cristiano čuti od
starog agitatora na jednoj plantaži mandarina, biće tu i kontrole
štete u kojoj radnici izvlače najdeblji kraj, biće tu trenutaka
opuštanja i dokolice uz muziku, karte i piće, sumraka i svitanja
pod vedrim nebom ili u smeštaju ispod svakog nivoa. Kriminal će
uvek vrebati iza ugla, dobri ljudi će pomagati ponekad na čudne
načine (ko bi rekao da neko kao Cristiano ima spisateljskog talenta
što nikada ne bi otkrio da se nije priključio fabričkoj pozorišnoj
trupi), a naš junak će makar dobiti šansu da oseti kako izgleda
ljubav, pa makar i na kratko.
“Spoilani”
kraj određen početkom nije toliki problem, iako nam istovremeno
izneverava očekivanja i iznenađuje nas svojom neapologetskom
običnošću i logikom. Film sam po sebi teče glatko, lepo izgleda i
zvuči (osim country hita I’ll Be Here in the Morning,
ostatak muzičke podloge sačinjava brazilska muzika od lokalnih,
preko nacionalnih standarda do novijih stvari) i montiran je sa
osećajem i merom. Što je najčudnije, Arabia čak i “štaku”
preteranog oslanjanja na naratora okreće u svoju korist, a da pritom
Cristiano kao narator ne uguši samog sebe kao lika. Finta je u tome
da on nije očekivano sveznajući narator koji se razbacuje rečima,
već sasvim prizemljen, u kontaktu sa samim sobom i ljudima oko sebe,
ponekad nesposoban da se izrazi onako kako želi.
Arabia
koja se na svetskoj festivalskoj turneji zaustavila i u Beču može
lansirati karijere obojici svojih mladih autora jer očito imaju šta
da kažu, znaju kako i spremni su na rizik da spoje film ceste,
filmski esej, socijalnu dramu i fiktivnu autobiografiju. U svakom
slučaju, reč je o malom epu i budućem velikom klasiku, pravom
filmu u pravo vreme. I zaista, ne prave ih više takve. Ali uvek se
nađe izuzetak.
No comments:
Post a Comment