kritika originalno objavljena na DOP-u
Martin McDonagh
je autor čiji se filmovi željno iščekuju. Na sebe je pažnju
skrenuo Oscarom nagrađenim kratkometražnim filmom Six
Shooter, da bi sinefilsku publiku
prosto odneo sa postmodernim, egzistencijalističkom filozofijom
nabijenim trilerom In Bruges
i propisno razgalio meta-filmskom komedijom Seven
Psychopaths. Zapravo, Martin McDonagh,
kao i njegov stariji brat John Michael
(The Guard,
Calvary),
ponosno nosi etiketu najsvežije i najsnažnije pojave filmskog
postmodernizma. Zato je njegov najnoviji uradak Three
Billboards Outside Ebbing, Missouri bio
pažljivo čekan od strane publike i kritike.
U tom smislu je prva scena preko koje ide uvodna
špica i u kojoj posmatramo narečene neizlepljene bilborde na
pokrajnjem, pustom seoskom putu u suton i ženu koja dolazi da ih
obiđe, za koju ćemo kasnije otkriti da se zove Mildred (Frances
McDormand), nekako suviše doslovna da
bi zaista mogla poslužiti kao prava “udica” da nas zakači.
Međutim, već sledeća scena u kojoj Mildred pregovara sa mladim
prodavcem oglasnog prostora Redom Welbijem (Caleb
Landry Jones) će nas ubediti da
grešimo. U vrcavom dijaloškom ping-pong humoru kojim inače i
ostatak filma obiluje, Mildred želi da ih zakupi iako je naslovni
gradić od Boga zaboravljena vukojebina i tim putem ide samo neko ko
je očito zalutao (ili je retardiran, što će brojni likovi
ponoviti), a Welby pokušava da dokuči o čemu se tu radi, pošto
Mildred nije ni bogata ni baš toliko ekscentrična. Odgovor ćemo
dobiti ubrzo kada se pored njih proveze najgluplji policajac u okrugu
Dixon (Sam Rockwell),
pritom jedan napaćeni i nesrećni nasilnik rasističkih tendencija
koji živi neispunjenim životom i pod budnim okom svoje majke. Na
novim plakatima sa crnim slovima na krvavo crvenoj pozadini se
proziva šef gradske policije Willoughby (Woody
Harrelson) da nije učinio dovoljno po
pitanju istrage silovanja i ubistva Mildredine kćeri Angele (Kathryn
Newton u jednom jedinom ubitačnom
flashbacku).
McDonagh, koji osim režije potpisuje i scenario,
dalje u toku filma uporedo priča priču o zločinu i izostatku kazne
i plete socijalni pejzaž “small town Americane” sa svim svojim
ludaštvima, čudaštvima, zlobom i ljudskošću. Potez da zakupi
bilborde i na njima prozove uglednog građanina će Mildred, očajnicu
koja nema šta da izgubi, staviti u ratno stanje sa gradskim
uglednicima čiji se popis ne završava samo na policiji nego
uključuje i sveštenika (kojem će ona očitati lekciju o
kolektivnoj odgovornosti pripadanja određenom klubu ljudi u kojem
poneko siluje decu i čini druge gadosti) i antički chorus “dobrih
građana” kojima svako talasanje smeta jer izaziva nelagodu. Tu su
i njen nasilni bivši muž Charlie (John
Hawkes) sa svojom dosta mlađom i reklo
bi se epski glupavom ljubavnicom Penelope (Samara
Weaving), a donekle čak i sin Robbie
(Lucas Hedges)
koji bi samo da što pre zaboravi i potisne bol koji oseća. Posebno
zato što sam šef policije, niti bilo koji policajac nije za to kriv
jer su svi učinili ono što se dalo u okvirima zakona, a reč je
verovatno o misterioznom, slučajnom zločinu jer se prilika ukazala.
A i Willoughby i sam ima svojih problema pošto su mu dani odbrojani
i za sobom će ostaviti mladu ženu (Abbie
Cornish) i dvoje male dece.
Na Mildredinoj strani, međutim, stoji Red kojem
je poslovna etika nalaže da usluži mušteriju i to joj uredno
naplati, njena kolegica sa posla u gift shopu i gradski marginalci i
sami ogorčeni na policiju (s dobrim razlogom), pa čak i patuljak
James (Peter Dinklage)
koji možda nastupa bez kalkulacija, a možda ima i nekakve
pretenzije prema Mildred. Sukob će eskalirati dalje i dalje, mi ćemo
možda imati razumevanja i simpatije za Mildred i njene očajničke
postupke, čak i kad oni nisu ni naročito produktivni ni naročito
uviđavni prema drugima koje izlaže opasnosti. Obrati će se nizati,
ishitreni postupci će imati posledice, ulozi povećavati, a strane
menjati usled novih spoznaja i neočekivanih oprosta. Na delu vidimo
ljudsku vrstu u svojem najblistavijem i najmonstruoznijem izdanju.
Osim što uspeva da zamuti granicu između
ljudskosti monstruma i monstruoznosti ljudi, McDonagh jednu drugu
granicu, oštro definiranu, često prelazi suvereno i bez posledica
po sebe i svoj film. Reč je o granici između smešnog i strašnog
gde jedno smenjuje drugo iz trenutka u trenutak, često u istoj
sceni, često scenu za scenom. Nekom manje samouverenom reditelju bi
takav štos propao već u prvom pokušaju, ali njemu to uspeva svaki
put u filmu što samo povećava efekat i komičnog, pa makar na
najcrnji mogući način, kao i onog strašnog, pritom ne
zaboravljajući na ritam koji ostaje kompaktan kroz ceo film i tempo
i dinamiku koji se podižu zajedno sa ulozima u sukobu. Tako nešto
je uspevalo samo Tarantinu
na početku karijere i braći Coen
u trenucima zrelosti, dok se country soundtrack istovremeno može
čitati i potpuno doslovno i sa dozom ironijskog odmaka.
Neki će reći da mu je bilo lako sa tako zvučnom
glumačkom podelom, ali to nije baš tako jednostavno. Prvo, Frances
McDormand nije samo očita asocijacija na Fargo,
nego joj je uloga Mildred verovatno među najboljima u karijeri od
Farga naovamo. Drugo, Woody Harrelson je možda klišeizirani izbor
za šerifa u malom gradu i njegova zdravoseljačka mudrost u
kombinaciji sa autoritativnom pozom je možda očekivana i za glumca
i za lik, ali zapravo nema puno glumaca koji to mogu izvesti sa
takvom prirodnom lakoćom. Treće, ostatak glumačke postave igra
uglavnom protiv svog uobičajenog tipa. John Hawkes je jeziviji nego
u Winter’s Bone,
što je dostignuće samo po sebi, Caleb Landry Jones konačno nije
baš potpuno šonjav toliko da svojom pojavom traži batine, a Sam
Rockwell koji obično igra tupave dobričine ili bezazlene frikove
ovde ima mnogo mračniju ulogu u kojoj se snalazi odlično, dovoljno
da bi ga se Akademija setila u sezoni nominacija.
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
možda nije najoriginalniji među najoriginalnijima. McDonagh ponekad
izvodi prilično klasične štoseve i to drsko, po više puta,
nabijajući nam ih na nos, poput čitanja pisma samoubice. Ali sve to
nekako radi, savršeno je uštimano, hvata nas i ne pušta. Do sada
je ovaj film nešto najbolje što nam dolazi iz Hollywooda ove
godine.
No comments:
Post a Comment