kritika originalno objavljena na Monitoru
2017.
režija:
Léonor Serraille
scenario:
Léonor Serraille, Clémence Carré, Bastien Daret
uloge:
Laetitia Dosch, Souleymane Seye Ndiaye, Grégoire Monsaingeon,
Nathalie Richard, Marie Rémond, Léonie Simaga, Erika Sainte,
Lila-Rose Gilberti
Šteta
je da će se film kao što je Jeune femme ceniti samo po
jednom kvalitetu koji je manje ili više statistički podatak. Naime,
ovo je “ženski” film, režirala ga je žena, većina scenarista
su žene, kao i većina ekipe iza kamere i većina likova. Nije to
loša stvar, žene se probijaju u svetu filma, ali u kontekstu takvog
podatka dobar deo kritike će se zaustaviti na tome da je ovaj uradak
nemerljivo bolji od onoga što se pod etiketom “chick flick”
podrazumeva, prosto jer je perspektiva iskrenija i poštenija, ali se
ovaj film nigde neće meriti u nekim apsolutnim pravilima. A film je
prilično dobar bez obzira na zadate okvire.
Već
je “udica” na startu tako predivno francuska: ženska rafalno
brblja u kameru ispaljujući ocene kako ona nije puno pametna, ali je
barem iskrena. Nekako osećamo da to ima veze sa posekotinom na čelu
za koju ćemo u “flashbacku” otkriti da ju je zaradila
pokušavajući da razvali vrata od stana svog bivšeg dečka, nadutog
fotografa Joachima (Monsaingeon) koji ne želi da ima ništa s njom
iako je na njenim fotografijama izgradio svoju karijeru. Da, naša
junakinja Paula (Dosch) je zaista mustra, što bi se reklo.
Radnja
dalje vodi tokom osobito popularnim u savremenoj nezavisnoj
kinematografiji, prateći njeno lutanje ne samo po Parizu i kvartu iz
internacionalnog naslova, nego i u potrazi za samom sobom. Ona je
osoba bez odgovarajućeg obrazovanja, znanja i veština koja nikad
nije radila i potrošila je svoje kredite kod familije i prijatelja.
Takođe je dovoljno snalažljiva (recimo da se spetlja sa frajerom ne
bi li prespavala kod njega), ali i dovoljno samouverena da odbije
njegovo navaljivanje u pogledu seksa. Na svom putu ona će prvo
skandalizirati recepcionera u hotelu, prodati svoj nakit, neće se
pobuniti kada je ženska u metrou (Simaga) zameni za svoju školsku
drugaricu i pomogne joj, ali će kasnije otkriti da je sasvim
sposobna da bude dadilja naročito u poređenju sa detetovom majkom
koja je, hajdemo reći, uspešnija i blaženo nesvesnija verzija nje
same, kao što će otkriti da može zarađivati za život, pa čak i
da ima šanse da se spoji sa drugim ljudskim bićem, u ovom slučaju
kolegom Ousmanom (Ndiaye).
U
nekim stvarima Jeune femme ipak razbija očekivane obrasce.
Pariz je možda surova metropola kao što bi to bio New York ili
London, ali Paula nije klinka koja nije imala vremena da nauči
ponešto u životu. Njena blesavost je manje ili više potpuno svesna
odluka. Pa opet, debitantkinja u dugometražnom formatu Léonor
Serraille ni u kojem slučaju ne uživa u njenim mukama pre nego što
je pošalje na put iskupljenja. Optimizam, manija i lakoća su
prisutni od početka, ali opet ovo nije ni suprotni pol klišea
zvanog Amélie. Naravno da ima viška čak i u ovom ugodnom formatu
od 97 minuta i da se ritam ponekad izgubi, ali zgodna fotografija
Emilie Noblet i sasvim odgovarajući soundtrack Julie Roué koji
spaja melanholiju i jazzersku poletnost popravljaju utisak.
Pa
ipak Jeune femme je film koji pre svega zavisi od glavne
glumice i Laetitia Dosch je ne samo na visini zadatka, već i na putu
da izgradi ozbiljnu karijeru. Ona zaista briljira kao Paula, nikada
se poštapajući klišeima i koristeći improvizaciju gde god je to
moguće zaista uspeva da nas uveri u svoju ludost i maniju, ali i u
sposobnost da bude pristojno ljudsko biće u smislu onoga što
društvo očekuje od nje. Problem je, međutim, u tome što kada bi
se nju isključilo iz jednačine, film bi se verovatno raspao ili u
najboljem slučaju delovao tek blago natprosečno.
No comments:
Post a Comment