kritika originalno objavljena na DOP-u:
Ako ćemo filmsku
2017. godinu po nečemu pamtiti, nevezano za ne baš filmske
seks-skandale koji potresaju Hollywood, onda će to biti definitivno
priznanje da žanr, napose horor, ne spada više u trivijalije, već
predstavlja punokrvni artistički izraz u kojem je ono ispod površine
važnije od onoga što šokira i upada u oči. Del Torov The Shape of
Water je pokupio Zlatnog Lava u Veneciji, mother! Darrena Aronofskog
je najkontroverzniji film godine, a na taj vlak je uskočio i Joachim
Trier poznat po svojim dramama (Reprise, Oslo, 31. August, Louder
Than Bombs) sa puno ličnog naboja koje ciljaju na duboke emocije.
Njegova Thelma možda ne hvata na šokove i možda deluje
studioznije, ali zbog toga nije ništa manje strašan, naprotiv.
Thelma se kreće
u nekakvoj skandinavskoj verziji Carrie sveta, gde naslovnu junakinju
nakon neprijatne scene iz detinjstva (otac je nišani lovačkom
puškom) upoznajemo kao lepu, zrelu devojku na univerzitetu. Igra je
Eili Harboe, nekima možda poznata iz filma katastrofe The Wave,
mlada glumica sa vrhunskim prisustvom na ekranu. Ona je upravo
upisala studije biologije u Oslu i odselila se od svojih roditelja,
oca Tronda (Henrik Rafaelsen) i majke u invalidskim kolicima Unni
(Ellen Dorrit Petersen), koji je sve bez obzira na kilometarsku
udaljenost sve vreme kontroliraju telefonom i zasipaju je savetima.
Thelma je odgojena u veoma restriktivnom i represiranom hrišćanskom
duhu, pa u poređenju sa svojim kolegama slobodnijih nazora deluje
pomalo čudno.
To će se možda
promeniti kad u njen život uđe lepa i slobodna Anja (Kaya Wilkins),
koleginica sa univerziteta koja u njoj pobudi zabranjenu žudnju.
Problem je, međutim, u tome što to koincidira sa Thelminim napadima
nalik na epileptične, koji, pak, koincidiraju sa natprirodnim
pojavama (čitaj telekinetičkim fenomenima) koje pogađaju ljude oko
nje na vrlo neprijatne načine. Je li Thelma uopšte ima mogućnost
kontrole nad njima? Je li ih makar svesna? Ima li to veze sa njenom
prošlošću koju gledamo u flashback momentima ili sa prilično
mutnom porodičnom istorijom koju ona pokušava istražiti?
Referenca na
Carrie Stephena Kinga više nego njenu filmsku adaptaciju Briana de
Palme (o svetogrdnim novim adaptacijama bolje je ne govoriti) je ovde
dvostruka, vezana i za religijsku represiju i za telekinezu, ali reč
je ipak o potpuno drugačijem filmu. Jasno je šta stoji u korenu,
ali Thelma nije na meti svojih vršnjaka i zapravo ne zna sa čime se
nosi, što njenu situaciju čini psihološki kompleksnijom. Thelma
iskače iz tih krvavih okvira i na vizuelnom planu, snimljena je u
hladnim tonovima uz punu pažnju posvećenu simetriji mizanscena i sa
savršenom postavkom kadrova. Poenta je možda donekle i slična, s
tim da represija ovde nije nužno religijskog porekla koliko izvire
iz kuće, a naslovna junakinja možda nije samo i isključivo žrtva
u tom zamršenom odnosu.
I druge stvari se
tu događaju. Recimo, Ellen Dorrit Petersen koja opet igra osobu sa
hendikepom je očita referenca na još jedan hladni art-horor Blind
Eskila Vogta, Trierovog stalnog scenariste. Njena uloga ovde je
svakako manja, ali zato jezivija (na tragu prošlogodišnjeg
horor-iznenađenja Shelley). Isto se može primeniti i na njeno
ponovno uparivanje sa Henrikom Rafaelsenom, što možda navodi
gledaoca na pomisao da je Thelma više Vogtov nego Trierov film, što
možda nije od presudnog značaja.
Ono što se, pak,
mora istaći je da Thelma, ma koliko metodično delovala u pojedinim
kadrovima i scenama, nije savršeno ujednačen film. Naprotiv, neki
delovi i celi pod-zapleti poput hitchcockovske misterije vezane za
njenu prošlost nisu do kraja razrađeni i poentirani, nemaju baš
smisla u filmu i nabijaju minutažu u ionako sporovoznom filmu.
Takođe, Thelma možda nikad ne dolazi do nekakve konkretizacije što
je efektno možda za ugođaj dubinske jeze, ali film čini možda
suviše eteričnim. Pa opet, reč je o jednom inteligentnom i
slojevitom filmu koji će se doimati još boljim sa svakim dodatnim
gledanjem.
No comments:
Post a Comment