kritika objavljena na Monitoru
2018.
režija:
Christian Gudegast
scenario:
Christian Gudegast, Paul Scheuring
uloge:
Gerard Butler, Pablo Schreiber, O’Shea Jackson Jr, 50 Cent, Evan
Jones, Jordan Bridges
Priča
o “januarskom smeću” nije nekakva elitistička kritičarska
teorija, već jedna od ustaljenih poslovnih praksi filmske i
distributerske industrije koja itekako ima smisla. Blockbusteri se
raspoređuju po čitavoj godini, najveći favoriti se ostavljaju za
leto, a filmovi sa ambicijama za nagrade ma kada imali festivalsku
premijeru u distribuciju ulaze krajem godine kako bi bili sveži u
glavama onih koji dodeljuju godišnje nagrade, pa se njihova
distribucija nastavlja tokom zime dok publici ne izađu na nos. Manje
zahtevna publika se onda okreće bilo čemu što može poslužiti kao
alternativa, pa distributeri u tom terminu vole uvaliti restlove koji
su se previše vremena vukli po montažnim sobama, “ženske
filmove” i derivativne žanrovske uratke akcione, kriminalističke
ili horor-sorte. Na prvi pogled saga o lopovima i drotovima Den of
Thieves deluje kao foto-robot takvog “smeća”, ali je svakako
solidniji od toga da bi mu se tek tako nalepila etiketa.
Da
se ne lažemo, nema tu neke naročite originalnosti, sa jedne strane
imamo izuzetno organiziranu pljačkašku bandu sa vojničkom taktikom
i vojničkom etikom koju vodi Merrimen (Schreiber), sa druge pak
imamo policijsku bandu kaubojsko-odmetničkog pristupa koju vodi
“Veliki” Nick (Butler), a između njih imamo lika koji deluje kao
slaba karika, pa je zato u procepu i prinuđen da cinkari, šankera i
vozača vozila za beg po imenu Donnie (Jackson). Oni će se tako
ganjati po Los Angelesu, proučavati jedan drugog i esencijalno
igrati partiju šaha sa nekoliko akcionih sekvenci da se razbije
monotonija i to traje nekakvih 140 minuta.
Ako
ste pomislili na Mannov hit Heat, u pravu ste jer Christian
Gudegast čiji je prethodni najzvučniji “credit” bio scenario
za, od strane moje malenkosti zaobiđeni London Has Fallen,
bezočno “krade” od Manna baš onako kako se Mann pozivao na
Melvillea pokušavajući da akcione “set piece” sekvence uklopi
sa fingiranom ili stvarnom kompleksnošću likova i njihovih
motivacija. Jasno je da Gudegast nije autor Mannovog, a još manje
Melvilleovog kalibra da bi mu psihologija i kreiranje atmosfere bili
jača strana, pa su likovi, čak i potpisane vodeće “personae
dramatis”, zapravo grube skice, a odnos između njih “opravdan”
sportskim rivalstvom u mladim danima nije ništa drugo nego klasično
infantilno “merenje u koga je veći”, do čega čak i doslovno
dolazi u presmešnoj homoerotičnoj sceni koja bi po logici stvari
morala biti vrhunac tenzije između Merrimena i Nicka. Takođe,
nejasno je čemu služe digresije sa Nickovim razvodom i maturom
kćeri Merrimenovog doglavnika Ensona (50 Cent) jer više uznemiruju
moralni kompas gledaoca nego što relaksiraju priču, a ne vode
apsolutno nikamo.
Takođe,
plošni likovi više odgovaraju glumcima limitiranih kapaciteta koje
Gudegast ima na raspolaganju. Tako Gerard Butler može da se izvuče
tako što glumi pojavom (zamislite foto-montažu pijanog Mela Gibsona
i nadrkanog Russella Crowea) i tikovima, O’Shea Jackson Jr. svojom
verbalnošću, dok Schreiberovo podglumljivanje prolazi kao
Merrimenova rezerviranost i proračunatost. Ostale epizode nisu ni
spomena vredne (uključujući tu i 50 Centa koji je u nekim ranijim
naslovima pokazivao da ima makar malo “žice” za glumu) i služe
više da popune prostor kao oživljena, čovekolika scenografija.
Protiv
svih šansi Gudegast uspeva da film koji očito predugo traje učini
zanimljivim oslanjajući se ne samo na “one-linere” koji u
sećanje prizivaju akcijade 90-ih i s početka novog milenija, nego i
time što je u stanju da napiše, postavi i režira “set-piece”
poput pljačke ili obračuna iznenađujuće efikasno. Takve sekvence
su sjajno tempirane i, iako se i kod njih može naći kakav rez ili
kakav kadar viška, predstavljaju vrhunac za Den of Thieves.
Gudegast,
međutim, pravi dve početničke greške koje mogu potpuno potopiti
film. Prva od njih je nepotrebno i besmisleno potpisivanje likova (i
bez toga bi bilo jasno ko tu “kosi a ko vodu nosi”), lokacija
(možda ima smisla da se pohvali pred nekim iz Los Angelesa kako on
poznaje lokalnu geografiju), a naročito je besmislen onaj uvod na
početku o pljačkama banaka u Los Angelesu (takvi uvodi obično
služe kao apel na savest, a, realno, koga briga za banke koje su i
same percipirane kao pljačkaške institucije). Drugi problem je
inflacija obrata koja dovodi do autorove “ingeniozne” zamisli da
film završi u maniru The Usual Suspects, time devalvirajući
i svoj i Singerov film. Tako nešto se jednostavno ne radi, osim ako
se parodira, a i to je efikasno samo jednom. I pored tih sitnih i
krupnih nedostataka, Den of Thieves je film za koji vam neće
biti žao izdvojiti vreme. Sad, u kinu ili iz videoteke, to je već
stvar ukusa.
No comments:
Post a Comment