kritika originalno objavljena na DOP-u:
Moram
da priznam, nekako mi je genijalnost Todda Haynesa uporno promicala
kroz sve ove godine. Da, ima stila i osećaja za detalj, ali njegovi
su filmovi većinom “all show and no go”. To važi i za kultni
Velvet Goldmine, a posebno za sve uratke posle Far from Heaven kojima
Haynes kao da lovi nagrade. Uostalom, setimo se samo recentnog
naslova Carol, toga šta je sve taj film mogao biti i činjenice da
je reč o jednoj tek solidnoj, a ne impozantnoj kostimiranoj
melodrami. Za Wonderstruck sam se od njegove premijere u Cannesu
pribojavao da će predstavljati sasvim novi nivo u Haynesovom
kalkulantstvu.
Jer
kako reagirati na opis filma o dečaku i devojčici koje razdvaja par
hiljada kilometara prostora i pedeset godina vremena, a spaja ih
nešto sudbinski veliko. Momčić se zove Ben (Oakes Fegley) i
odrasta 70-ih u ruralnoj Minnesoti i svoju majku (Michelle Williams)
ispituje o ocu kojeg nikada nije upoznao, sve dok majka ne pogine, a
njemu se dogodi nesreća zbog koje će oglušiti. Devojčica se zove
Rose (Millicent Simmonds), gluhonema je, odrasta zanemarena nadomak
New Yorka i živi za neme filmove u kojima igra njena odsutna majka
(Julianne Moore). Svaki iz svog razloga (otkrivati ih bi bio spoiler)
će kroz veći deo filma lutati ulicama New Yorka, završiti u
prirodoslovnom muzeju i vrteti se po istim mestima sa pomenutim
vremenskim odmakom.
Naravno
da će se te dve nepovezane priče spojiti u jednu i naravno da će
to biti srcedrapateljno, naivno, arbitrarno i prigodno. To ne treba
da čudi u klinačkom filmu, filmu o klincima, možda čak i za
klince koji neke važne tačke zapleta negde podigrava da bi kasnije
potpuno zaboravio na njih. Pravo pitanje je, međutim, je li Haynes
ovo zamislio kao film baš za klince i kako je na to reagirao Brian
Selznick, autor dečijih slikovnica među kojima je i izvorni
materijal, te scenarista ovog filma. Jer šmrc-šmrc kalkulantstvo i
pojedini ne baš naivni momenti nisu baš za decu.
Opet,
nema tu baš ni tako puno toga za odrasle jer je najzanimljivija
komponenta filma puko tehniciranje koje ponekad ima smisla, a ponekad
ne. Roseina avantura je, naravno, snimljena u imitaciji nemog filma,
zrnasto, sa muzičkom pratnjom sve vreme i sa umetnutim karticama
teksta, ali je “widescreen” format ostao. Lažni film koji se
vrti u kinu i u kojem vidimo Julianne Moore kao zvezdu nemog filma
je, pak, snimljen vernije onovremenim filmskim ostvarenjima. Takođe,
Rosein šok i neverica kada se kino-dvorana zatvori radi instaliranja
zvučnog sistema (takođe malo verovatno da se to tako odmah i
odjednom prelazilo na novi format filma, ali nema veze) deluje kao
prilično nesuptilna sugestija kako su osobe sa određenim tipom
hendikepa u tom trenutku patile i kao još jedna u nizu politički
korektnih kalkulacija.
Sa
druge strane, Benova newyorška avantura izgleda fenomenalno i zato
što su detalji i duh perioda rekreirani do poslednjeg (Times Square
je snimljen negde u Brooklynu, ali se lažnjak ne prepoznaje koliko
je dobar, a za takvu informaciju je potrebno poslušati nekoliko
intervjua) i zato što su tehnički aspekti snimanja u ono vreme
(poput, recimo, osvetljenja) pogođeni u potpunosti. U tim scenama
Wonderstruck zaista izgleda kao film koji je ispao iz 70-ih. Takođe,
izbor zaista gluhe mlade glumice Millicent Simmonds za ulogu je
etički upitan, Haynes je sa svoje strane bio spreman na različite
opcije, pa mu je ona “pala s neba”. Hendikep se ipak ne može
odglumiti tako uverljivo.
Na
kraju konca, Wonderstruck nije dobar film niti je naročito smislen,
sve je to politički korektna kalkulacija i sviranje znate već čemu,
i verovatno je Haynes imao nagrade u mislima, iste one koje mu izmiču
i koje će nastaviti da mu izmiču. Ono što imamo prilike videti je
bezveze, smuti pa prospi, lažna, neuspela kontroverza, ali ni to
nije najgore što smo ove godine mogli pogledati. Najgore sa
festivalskog ciklusa – to već možda.
No comments:
Post a Comment