kritika originalno objavljena na DOP-u
Znam
da kasnim već mesecima i da je bezobrazno da podvaljujem film sa
Netflixa, ali kombinacija seoskog života, pokvarenog vozila, zimskog
vremena i post-praznične depresije čine svoje – iz objektivnih
razloga bejah sprečen da blagoizvolim pogledati nešto sa repertoara
i o tome napisati koju. Film koji nudim u zamenu se nije našao na
repertoarima hrvatskih kina iako uopće ne bi bilo slabo da ga je
neko tu uvrstio pošto je pomanjkanje američkih neovisnih naslova
koji se ne pominju u kontekstu nagrada. The Meyerowitz Stories
(New and Selected) bi svakako mogle privući entuzijaste s
obzirom da njihov scenarist i reditelj Noah Baumbach nije ni u
kojem slučaju anonimus, da se film nadovezuje na dugačak niz
američke visoke i popularne kulture, od J.D. Salingera preko
Woodija Allena do Wesa Andersona i Alexa Rossa
Perryja, da nudi nešto što nije ograničeno na kulturni prostor
Amerike i New Yorka – disfunkcionalnu familiju, te da je ta tema
ujedno i smešna i tužna naročito kada se u podtekstu toga nađe da
komičari Adam Sandler i Ben Stiller igraju
braću-rivale.
Počnimo
onda od reditelja: Noah Baumbach je jedno od najvećih imena
mumblecore pokreta, umetničkog izraza koji sa vrlo ograničenim
sredstvima pokušava da podražava život kakav on jeste, te je u
ranijoj fazi svoje karijere svetu otkrio Gretu Gerwig koja mu
je bila muza u filmovima, a i sama se nedavno dala u autorske vode
režirajući hvaljeni Lady Bird. Baumbach je u ranijoj fazi
karijere pokupio nominaciju za Oscara za originalni scenario za film
The Squid and the Whale (2005), ali se čini da je kao autor
prerastao okvire pokreta – poslednji njegov film kojem se može
nakačiti etiketa “mumblecore” je Frances Ha (2012). Od
While We Were Young (2014) u kojem je Benu Stilleru dao ulogu
više dramsku nego komičnu nadalje, Baumbach je (kao i Alex Ross
Perry) nešto kao “vintage” Woody Allen iz svoje newyorške faze
prilagođen novom vremenu, Wes Anderson je tu više prisutan u
tragovima oneobičenja.
Sad,
radnja filma: naslovna familija (naslov je očita asocijacija na
Salingera i time diktira celokupni ton filma) nikako ne može da se
složi oko nekih stvari, a kako “patrijarha” Harolda (Dustin
Hoffman, sjajan) pritiskaju godine, računi i celoživotni
neuspesi i polu-uspesi (on je umetnik, ali ni izbliza dovoljno slavan
i bogat koliko misli da bi morao biti), prodaja njegove kuće u New
Yorku je pitanje dana. Tu priču podržava njegova najnovija gospođa,
četvrta po redu, vesela casual alkoholičarka u hippie-điru Maureen
(Emma Thompson, nedovoljno iskorištena), a forsira mlađi sin
Matthew (Stiller), naizgled uspešni finansijski menadžer sa adresom
u Los Angelesu. Tome se vokalno protivi stariji sin, serijski
gubitnik Danny (Sandler) kojem se “smeši” sudbina beskućnika
naročito pošto je svoju talentiranu kći Elizu (Grace van
Patten, otkriće filma) kao muška domaćica otpratio na studije,
a potiho i jedina Haroldova kćerka Jean (Elizabeth Marvel),
skoro neprimetna, tužna, enigmatična žena.
Jasno
je da je to samo povod, a da su uzrovi dublje pohranjeni. Prosto, iz
svakog zajedničkog susreta izbija pasivna, verbalna i otvorena
agresija, niko od članova familije ne oseća da dobija validaciju
pre svega od Harolda koji još uvek ganja neka stara rivalstva sa
kolegama iz prošlosti (Judd Hirsch briljira kao njegov
uspešniji kolega, a Candice Bergen ima pamtljivu epizodu kao
njegova bivša žena) i svi su sjebani samo na različite načine.
Neki mu zameraju odsustvo, neki prisustvo, neki reakciju, neki
nedostatak iste, ali možemo sa sigurnošću tvrditi da je Harold
prilično tipičan primerak svoje generacije (tzv. baby boomers) i
svog socijalnog statusa, a breme odrastanja s njim ili bez njega
njegova deca moraju nositi sama.
Baumbach
nalazi pravi balans između dramskog i komičnog tona u svom filmu
koji deluje i arhetipski poznato i nepatvoreno i inteligentno. Što
je najčudnije od svega, Stiller i Sandler ne samo da sjajno
ispunjavaju svoje uloge i zezalicu da su oni braća od različitih
majki (obojica su karijeru izgradili na ćoravim komedijama, ali čini
se da je Stiller ranije počeo da pazi na casting i da se okrenuo
zanimljivijem materijalu dok je Sandler znao da ode i “full retard”
u ponekim ulogama), nego funkcioniraju u oba ključa, naročito u
dramskom. Njihovo rivalstvo nije karikaturalno i parodično, ponekad
je smešno na onaj tužni način, ali je odnos između braće
kompleksan i oni to uspevaju da odigraju sa prilično funkcionalnom
hemijom. Ponekim zaostalim manirizmima unatoč (Stillerove verbalne
dijareje i Sandlerova rutina fizičkog oblačenja i lagani fizički
hendikep koji se očekuje da odigra), njih dvojica nose ceo film u
zajedničkim scenama.
Uz
njih se za prostor izborio jedino Dustin Hoffman. Ostali nisu imali
ni prostora ni materijala za to, pa su odigrali manje ili više
koloritne epizode. Hoffman je zbog svojih godina u poslednje vreme
osuđen na gerijatrijske komedije koje su često generične i
patetične. Njegov Harold nije ni generički ni patetičan lik,
naprotiv, reč je o vrlo dobro poznatom tipu sebičnog i samoživog
starca koji misli da mu nešto, bilo šta pripada samo po sebi.
Takođe, to je i potvrda da Hoffman, makar kao glumac, nije još za
staro gvožđe.
Suštinski,
jedini problem sa filmom su njegova literarna paradigma (viđena u
podeli na poglavlja nejednakih dužina), ne baš dramaturški
utemeljeni oštri rezovi između scena na vrlo neočekivanim mestima
i trajanje koje je isto tako stvar slobodne procene – bilo je
prostora da se film završi i ranije, na oko 90 minuta, kao i da
traje još sat vremena i možda razvije još poneki lik (epizoda
Adama Drivera kao zvezde čije se bogatstvo topi usled
rastrošnog životnog stila svakako ima potencijala). Ali reč je o
jednom izvrsnom ostvarenju koje zapravo i ne traži veliki ekran da
bi pružilo užitak.
No comments:
Post a Comment