kritika objavljena na Monitoru
2017.
režija:
Richard Linklater
scenario:
Richard Linklater, Darryl Ponicsan
uloge:
Bryan Cranston, Lawrence Fishbourne, Steve Carell, J. Quinton
Johnson, Yul Vazquez, Deanna Reed-Foster, Jeff Monahan, Cicely Tyson,
Lee Harrington
Ne
znam kako vi, ali ja nikako nisam tip čoveka za praznike.
Ispunjavaju me anksiozom, a imperativ zabave i dobrog provoda (za
novogodišnju noć), odnosno mira i blaženstva (oko Božića)
šutiraju me duboko u ponor depresije. Zato u tom periodu intenzivno
gledam da izbegnem ljude, da se zatvorim u mrak kino-dvorane ili
zakucam pred manji ekran i da gledam filmove, što melanholičnije –
to bolje. U tom smislu je Last Flag Flying, najnoviji uradak
Richarda Linklatera o trojici marinaca, ratnih drugova i vijetnamskih
veterana koji se skupljaju da sahrane sina jednog od njih poginulog u
Iraku, deluje kao prototip mog prazničnog filma.
Melanholija
se podrazumeva, ona decentna, već po samom izboru teme i proteže se
kroz ceo film koji kao nekakav atipični film ceste povremeno skače
u sfere vojničkog humora, “staračke” komedije, meditacije o
starenju, veri, alkoholu i veteranskom životu, kafanskih truizama,
interpersonalnog bockanja i procene stanja u društvu u datom
trenutku (na vrhuncu Bushovog ludila 2003. godine). Vojnička sahrana
je sasvim legitima fokalna tačka kroz koju će se takve stvari
prelomiti, ali nemojmo zaboraviti i potpunu neprirodnost situacije u
kojoj otac sahranjuje sina.
Oca,
Larryja Shepherda zvanog Doc igra Steve Carell, jedan od
impresivnijih “kameleona” američkog filma koji sa maskom i
šminkom kao da u potpunosti preuzima identitet svog lika. Doc je
introvertan, istovremeno ljut na državu koja je njegovog sina
poslala da pogine negde daleko od doma, kao i njega samoga 30 godina
ranije, tužan zbog pogibije i ponosan na svog sina koji je odabrao
vojni poziv iako to on sam nije podsticao. Takav kakav je, Doc je
sjajan pokretač radnje.
Veći
deo filma, međutim, zauzima prepucavanje između dvojice njegovih
prijatelja od kojih je Sal (Bryan Cranston) alkoholičar, vlasnik
ušljivog bara, lajav i konfliktan lik, a Mueller (Lawrence
Fishbourne) je smisao pronašao u religiji toliko da je postao
sveštenik i u mirnom, porodičnom životu. Njih dvojica će gajiti
taj prijateljsko-rivalski odnos i malo kroz šalu, a malo ozbiljno
suočavati dve koncepcije života posle ratnih oštećenja koja
ostaju na fizičkom i psihičkom planu. Linklater tu pritom nikoga ne
osuđuje: neko će naći Boga, neko flašu i zezanje bez plana, neko
familiju, neko nešto treće.
Likovi
zaista nisu naročito duboki, pre se mogu svesti na veteranske tipove
pune klišea, ali tu zapravo uskače glumačka hemija između trojice
sjajnih glumaca. Istini za volju, izvorni roman ko-scenariste Darryla
Ponicsana je zamišljen kao nastavak kultnog The Last Detail
koji je ekranizirao jedan od najpotcenjenijih autora Novog Hollywooda
Hal Ashby sa Jackom Nicholsonom, Randyjem Quaidom i pokojnim Otisom
Youngom. Linklater je promenio likove, dodao im nove pred-istorije i
stavio ih u drugačiji kontekst, ali se čak i u sjajnoj
interpretaciji oseća senka trojice glumaca ranijih generacija.
Recimo, Cranston je očito upošljen da igra tip nešto mlađeg Jacka
Nicholsona sa manje ekscentričnosti, a više džukačke kuraži. U
tom smislu su čak pomalo protraćeni Yul Vazquez kao pukovnik
zadužen za ceremonije koji svoje pojavljivanje završava u sceni
humornoj u pokušaju i sasvim solidno otkriće J. Quinton Johnson kao
ratni drug Larryja mlađeg zadužen za ispraćaj svog kolege.
Ono
što zaista stoji je da je Last Flag Flying neujednačen film
čiji dijaloški ping-pong zna predugo trajati, čiji humorni momenti
znaj biti usiljeni (recimo onaj štos sa prodavnicom mobitela i
paketima je već standard za “gerijatrijske” komedije), ali koji
isto tako zna oduševiti svojim srcem i odmerenošću, kao kad
Linklater namerno postavlja bliski susret oca sa mrtvim telom svog
sina u zadnji plan kadra i ostavlja Carella, odnosno Doca u stanju
šoka i tugovanja na sličnoj udaljenosti još nekoliko minuta.
Linklater je autor sa srcem i dušom i iznad svega sa puno poštovanja
za sve ljudsko, što ga i čini pravim izborom među suvremenim
filmašima za jednu takvu melanholičnu, a opet toplu ljudsku priču
o ljudima koji su svesno žrtvovali sve, a da nisu znali čemu.
No comments:
Post a Comment