kritika objavljena na DOP-u
Ima
nečeg vrlo američkog, zapravo mitski amerikanskog u filmu The
Room. Na stranu što je autor Tommy Wiseau svoj filmski
alter-ego zamislio kao “sveameričkog heroja”, a da to ničim
nije opravdao osim što je i na samog sebe gledao tako, sam poduhvat
snimanja takvog filma je oda kapitalizmu. Zamislite samo, imigrant
nepoznate starosne dobi i porekla vlastitim novcem nepoznatog porekla
snima film po vlastitoj viziji, gotovo pionirski u svojoj hrabrosti i
radikalnosti. Čak je i neočekivani kasniji uspeh The Room,
filma koji je proglašen najlošijim u istoriji, ali se oko njega
izgradio ozbiljan kult, slika i prilika američkog sna. Za umetnost
su potrebni talenat i rad, za uspeh je možda dovoljno samo verovati
u sebe.
The
Disaster Artist, knjiga Wiseauovog glumačkog partnera Grega
Sestera, kao i ekranizacija u režiji Jamesa Franca i po
scenariju Scotta Neustadtera i Michaela H. Webera,
počinje upravo kao oda hrabrosti. Greg (rediteljev brat Dave
Franco) pohađa satove glume, ali pati od strašne treme da nije
u stanju da se izrazi na pozornici, dok jedan od “drugara iz
razreda” Tommy (reditelj James Franco) puca od samopouzdanja i
hrabrosti iako nema ni trunke talenta. Njih dvojica će se početi
družiti, učiti “važne životne lekcije” jedan od drugoga, čak
se i zbratimiti na mestu pogibije Jamesa Deana kojeg obojica
štuju, odseliti u Tommyjev stan u Los Angeles i zajedno pojuriti
uspeh. Kada shvate da su im vrata kao tandemu, a i svakom ponaosob
zatvorena, njih dvojica će rešiti da snime film po Tommyjevoj
ideji. Film je The Room, ostalo je istorija.
Naravno
da je produkcija filma bila problematična. Naravno da je Tommyjeva
vizija bila sve samo ne koherentna i da je on menjao scenario putem.
Naravno da on ni kao reditelj ni kao glumac nije znao šta da radi,
kao što nije posedovao nikakva tehnička znanja, pa je film
istovremeno sniman i analogno i digitalno dvema paralelnim kamerama,
s tim da je slika bila nefokusirana kako god, njegove scene su
ponavljane u nedogled, on je maltretirao glumce, naročito glumice, i
ekipu ako bi se na nekog naljutio, a prema Gregu se postavljao
posesivno naročito kada je u priču ušla njegova devojka Amber
(Alison Brie). Veći deo režijskog posla je obavljao
supervizor scenarija (Seth Rogen), glumci i ekipa su napuštali
produkciju i bivali menjani.
James
Franco sve to rekreira sa izraženim osećajem za detalj. Možda nema
konstantnog bombardiranja sa citatima The Room, ali su zato
scene i replike precizno ponovljene. Čak i on kao glumac, a u
principu nikada nije vešto režirao samog sebe, savršeno skida
Wiseaua iz mlađih dana, njegovu “vampirsku”, preteću pojavu,
čudnu govornu shemu i nedefinirane akcente, dok je hemija između
njega mlađeg mu brata savršena u ulozi najboljih prijatelja i
rivala. Jasno je na šta je James Franco išao sa tim casting izborom
iako se Dave ne čini idealnim u tom pogledu, ali se kocka isplatila.
Postoji
solidan razlog zašto je James Franco ušao toliko duboko u fenomen
The Room i Tommyja Wiseaua. Jasno je da se divi njegovoj
hrabrosti i odsustvu bilo kakvih kočnica. Tu ima i dosta
identifikacije, cinici bi rekli sa dobrim razlogom. James Franco je
isto tako kao čovek bez znanja i iskustva uporno pokušavao da
režira i to često samog sebe u glavnoj ulozi od tih famoznih ranih
radova koji više nego što bi to bilo zdravo koketiraju sa trashom
tipa The Room do masakriranja američkih literarnih klasika.
Čini se da je makar zanat ispekao sa prethodnim naslovom In
Dubious Battle, ekranizacijom Johna Steinbecka, a The
Disaster Artist ima čak i neke šanse u sezoni nagrada.
Takođe,
epizodne i cameo-uloge koje igraju poznati glumci i slavne ličnosti
čine The Disaster Artist vrlo prijemčivim filmom ne samo za
“fanove” The Room nego za sve koji prate hollywoodsku
scenu. Tu je Judd Apatow kao hollywoodski producent, a tu je i
dobar deo njegove klike (kojoj pripadaju i braća Franco i Rogen)
raštrkan po filmu. Tu su dve pomalo zaboravljene zvezde, Melanie
Griffith kao profesorka glume kod koje Tommy izvodi onaj masakr
Tramvaja zvanog čežnja i Sharon Stone kao Gregova
agentica Iris. Tu je i Bryan Cranston koji igra samog sebe iz
Malcom in the Middle perioda. Ipak, dve uloge ili makar
imitacije za pamćenje su Ari Graynor koja igra Juliette
Daniel koja u The Room igra Lisu i Jacki Weaver
kao Carolyn koja u The Room igra Lisinu majku.
Zapravo,
jedino što je u filmu promašeno su one “govoreće glave” iz
sveta filmskih autora na početku. Informacija koju oni prenose, da
“najgori film svih vremena” ima kult oko sebe, možda i nije tako
općenito poznata, ali se taj dokumentaristički uvod ne uklapa u
ostatak precizno rekonstruiranog, ali opet igranog filma. Mnogi će
The Disaster Artist porediti sa Burtonovim naslovom Ed
Wood kao što The Room porede sa Woodovim Plan 9
from Outer Space. To možda nije baš pošteno, ali svakako nije
bez neke i, iskreno, The Disaster Artist ne zaostaje puno.
No comments:
Post a Comment