kritika originalno objavljena na DOP-u:
Čak
ako i ne izvede revoluciju u svetu filma, niko mu ne može zameriti
da nije pokušao. A inače, što se filma, posebno onog žanrovskog
tiče, vrlo je moguće da će se vreme deliti na pre i posle S.
Craiga Zahlera bez obzira na to što dotični nema formalno
filmsko obrazovanje. Njegov Bone Tomahawk koji nas je fino
prodrmao je uneo puno sveže krvi u western i to, odakle bi drugo, iz
domena horora, te nas dobro prodrmao pričom o potrazi za primitivnim
indijancima-kanibalima koji žive u pećinama i nemaju sposobnost
govora, ali su zato sposobni mesarski vešto iseći čoveka koristeći
samo naslovno oružje. Sa Brawl in Cell Block 99 revolucija se
sprema pod-žanru zatvorskih filmova u svim pojavnim oblicima, od
socijalne drame preko eksploatacije do akcije sa tučnjavom.
Ono
čega se Zahler drži je, međutim, ono najperifernije: zatvorski
filmovi traju relativno dugo i Brawl in Cell Block 99 tu nije
izuzetak sa minutažom koja se zaustavlja na broju 132. Međutim, ono
što nam je Zahler u tom vremenskom rasponu pripremio neće biti ni
epska priča o iskupljenju veća od života (The Shawshank
Redemption), niti će u njoj biti magije i magijskog (The
Green Mile), niti će biti sama tučnjava (Raid 2), niti
će se kretati kanonima akcionog filma (Lock Up). Neće tu
biti ni pobune (Cell 211), ni elaboriranog bežanja i osvete
nevino osuđenog. Nema tu ni političke poruke (American History
X), pa čak ni priče o genezi kriminalca od pristojnog i
moralnog čoveka (recentni Shot Caller), niti o genezi
kriminalca od žutokljunog naivca (Un prophete), niti
predestinacije za kriminal (Starred Up).
Zapravo,
veći deo filma nismo ni sigurni kakav film gledamo jer njegov junak
Bradley Thomas (Vince Vaughn) od prvog pojavljivanja u kadru
sa križem istetoviranim na zadnjoj strani obrijane glave kao da
priziva nevolju i lošu sreću. Da uopšte dopadne zatvora će mu
trebati više od trećine filma, a da bi do tuče u naslovnom bloku
došlo preko tri četvrtine. I to će proticati u gradualno
nabrijavanoj neprijatnosti, vešto koreografiranim i snimljenim
tučama i duhovitom verbalnom prepucavanju.
Počnimo
od početka, odnosno od junaka kojeg upoznajemo na dan kada izgubi
posao u mehaničarskoj radnji i sazna da ga žena Lauren (Jennifer
Carpenter) vara. Priličan maler, reklo bi se, ali će se naš
anti-junak sabrati nakon što joj golim rukama uništi auto. O njemu
ne znamo puno, tetovaža insinuira na banditsku / zatvorsku prošlost,
lečeni je alkoholičar i jak je kao crna zemlja, ali ipak verovatno
pametniji od toga kako izgleda. Kada se pribere, ženi će predložiti
da nastave po starom, da pokušaju da dobiju dete, a on će se
vratiti starom poslu – kurirskom u sektoru prometa narkotika.
Osamnaest
meseci kasnije, njihov bungalov je narastao na ozbiljnu kućerinu,
dva krša od automobila su zamenjena trima novima. Bradley je očito
jako dobar u svom poslu i šef (Marc Blucas) mu očito veruje,
ali ne dovoljno da bi preskočio jedan “deal” sa meksičkim
kartelom i njegovim šefom (Dion Mucciacito) koji će se
pokazati usudnim za Bradleya koji će biti osuđen na 7 godina u
solidno komfornom zatvoru. Prava nevolja je, međutim, što će
Meksikanci oteti njegovu već izrazito trudnu ženu i preko
posrednika (uvek dobrodošli Udo Kier) mu zapretiti da će se
nešto jako ružno dogoditi (zaista, pretnja je nivoa Tarantina
u top-formi, po morbidnosti možda čak i preko toga) ako u zatvoru
sa maksimalnom sigurnošću čija se pravila nisu promenila od
starih, “dobrih” vremena kada se zatvorenici nisu tretirali kao
ljudska bića (oličena u kaubojski nastrojenom upravniku kojeg sa
uživanjem igra Don Johnson i njegovoj bandi čuvara
naoružanih dugim cevima), u njegovom posebnom bloku za najopasnije
zatvorenike ne ubije jednog zatvorenika.
Kako
je film izuzetno sporog tempa, jasno je da akcenat nije stavljen na
radnju. Opet, teško možemo reći da Zahler razvija svog
protagonistu jer ga sve vreme gledamo u stoičkoj datosti, jasno nam
je kakav je i da je u suštini pristojan čovek spreman na
ultimativnu žrtvu za ono što mu u životu znači, ali razni detalji
kojim ga boji ostaju nerazjašnjeni. Razumemo napade besa, možda i
možemo prihvatiti nadljudsku snagu, socijalnu i općenitu
inteligenciju da zna kome kako pristupiti i sa kim dokle sme ići u
verbalnom sparingu, ali osim nagoveštene prošlosti ne znamo otkud
on uopšte u kriminalu, kao što ne znamo iz kojeg razloga u svom
automobilu sluša nežnu soul muziku koju je napisao sam Zahler ili
zašto popizdi na skraćivanje svoga imena.
Opet,
Vince Vaughn je u ulozi Bradleya apsolutno otkrovenje. On igra protiv
svog uobičajenog tipa, bilo komičnog, bilo dramskog koji odiše
nekakvom dobroćudnošću. Ovde je opasan, od prvog kadra do
poslednjeg, svojim stasom, svojim glasom, svojom pozom i izrazom
lica. Koliko se čovek promeni samo kad obrije glavu i na nju nakači
privremenu tetovažu? Sa druge strane, Jennifer Carpenter je izrazito
taktilna u ulozi Lauren, što je opet odstupanje od njene za sada
najpopularnije televizijske uloge u seriji Dexter gde igra
sestru naslovnog junaka, detektivku koja ne može izgovoriti rečenicu
bez psovke. Takođe, karakterni indie glumac Fred Malamed ima
epizodu za pamćenje kao zatvorski službenik kojem se predaju lične
stvari, Udo Kier je dovoljno jasna, a opet sofisticirana pretnja, a
frajerska poza Dona Johnsona je iskorištena na potpuno drugačiji
način od uobičajenog.
Neobičan
je i način snimanja kojem preovlađuju što zemljani, smeđi tonovi,
što hladni, plavi. Neprijatnost je stavljena na distancu, što
gledaocu otvara mogućnost promišljanja viđenog. Jednako tako, tuče
su snimljene pregledno, mirno i sa dovoljne distance, što je
neobično u eri rapidnih montaža, ultra-kratkih kadrova i
dezorijentirajuće blizine. One su svejedno dinamične zahvaljujući
koreografiji Drewa Learyja i kameri Benjija Bakshija, a
Bakshi i Zahler vrlo dobro znaju koje detalje treba uhvatiti i
naglasiti krupnijim kadrovima, pa se ne može govoriti o sterilnosti.
Ostaje
pitanje čemu sve to jer Brawl in Cell Block 99 deluje pre
svega kao elegantna i izrazito uspela stilska vežba koja je često
sama sebi svrha. Zahler se poigrava sa ritmom, tempom i naracijom,
ostavljajući elipse u radnji i u karakterizaciji svog protagoniste,
što ponekad ne rezultira nečim što bi se moglo nazvati smislom. Pa
opet, Brawl in Cell Block 99 i Brad nisu nešto što se
zaboravlja tako lako, čak i kad cela stvar šteka. A Zahler sa
istom, unekoliko proširenom glumačkom i istom tehničkom ekipom
priprema još jedan film za ovu godinu. Reč je o akcijskom trileru
Dragged Across Concrete i, iskreno, veoma me zanima šta će s
tim napraviti.
No comments:
Post a Comment