kritika originalno objavljena na DOP-u
“Potrebno
je puno mozga da bi se bilo ovako tupav” je citat koji se
polu-legendarno pripisuje američkoj country folk zvezdi Dolly
Parton. U istom ili blago izmenjenom obliku, taj kredo je potpuno
primenjiv na film Bad Samaritan, počevši od tupavog naslova
naniže. Možda, u krajnjoj liniji, nije potrebno baš toliko mozga
da bi se nešto takvo kreiralo, ali svakako neophodna petlja u
neograničenim količinama, ponešto spisateljskog i rediteljskog
talenta i mnogo, mnogo veštine. Jer ova bezobrazna vežba iz
hitchcockovske napetosti upakovana u jeftini celofan psiho-trilera iz
90-ih traje punih 110 minuta, ali se gleda netremice kao da traje
ispod psihološkog limita od sat i po vremena.
Trebaće
nam više od pola filma da uvodni flashback na tinejdžera koji
maltretira i na koncu ubija konja povežemo sa naslovnim zlikovcem
kojeg igra škotski glumac David Tennant što nam u
retrospektivi neće izgledati kao tako težak posao. Jer njegov
uglađeni, prebogati psihopata ima po statuu konja ili makar konjsku
glavu priheftanu za zid u svakoj prostoriji svakog svog doma. Mada,
zapravo, on nam nije niti u fokusu negde do sredine filma.
Ta
čast pripada Seanu (Robert Sheehan), irskom imigrantu i
tipičnoj lenjštini u svojim 20-im godinama života koji nije ni
svestan koliko je njegova devojka Riley (Jacqueline Byers)
iznad njegove lige i koji kao fotograf sanja status velikog umetnika
toliko da odbija nameštene poslove koji mu se čine
korporativno-bezdušni. Umesto toga, dok se ne proslavi, on sa
drugarom Derekom (Carlito Olivero) tezgari na naplati parkinga
u finom restoranu i njih dvojica imaju “genijalnu” shemu da
pokradu ponešto iz kuća gostiju restorana dok dotični večeraju,
jer to je “upscale” Amerika, svaki auto ima navigaciju i svako
ima svoju adresu memoriziranu pod “Home”. Iako dovoljno paze da
beže od alarma i da ne uzimaju očito velike stvari (poput
televizora, kompjutera i sličnih), nisu ni svesni rizika svojih
eskapada. Recimo, to što su majka, otac i dvoje sitne dece na večeri
u restoranu ne znači da u dnevnoj sobi nemaju dobermana. O tome šta
se može desiti ako opljačkaju pogrešnog čoveka i on ih otkrije da
i ne govorimo.
I
dođosmo do našeg naslovnog psihopate. Njegovo ime je Cale
Erendreich i on je tipičan predstavnik arogantnih poslovnjaka, sa
mobilnim telefonom večito na uhu, čak i za večerom i za volanom
svog novog i sjajnog Masserattija. Sean upada u njegovu ultra-modernu
kućerinu, nalazi novu kreditnu karticu u nepročitanoj pošti,
aktivira je i njuškajući po stanu u uredu otkriva kožom i lancima
okovanu mladu ženu (Kerry Condon). Kako nema vremena da je
oslobodi, Sean beži s lica mesta i anonimno naziva policiju ne bi li
neko intervenirao. Cale, naravno, ima već spremne priče i alibije,
zna da mu je neko bio u stanu, a nije mu teško otkriti ni ko je to
bio, pa se Seanov život pretvara u pakao, svi njemu bliski su
ugroženi, njemu niko ne veruje, a psihopata napaljen na dresiranje
ljudi steže obruč oko njega…
Naravno,
vodeći se čistom, a ne filmskom logikom, nije preterano teško
iskidati Bad Samaritan na komadiće na sto i jednom mestu, od
tankog objašnjenja otkud Sean sa sve svojim jakim akcentom u
Portlandu, preko nezgode koju Riley doživljava koja bi ju po logici
stvari bacila u trajnu komu, a ona samo što nije otpuštena iz
bolnice, pa do “magijskog realizma” u tretmanu modernih
tehnologija (koja su sve čuda moguća sa kompjuterima i mobilnim
telefonima, pa vi pojma nemate, samo treba znati, a ni to nije baš
tako teško). U scenariju se ne nudi nijedan uverljiv alibi, a
režijski se sve maskira mutnjikavim osvetljenjem i vidljivim dimnim
zadasima tako da nam je jasno da Sean i Derek puše malo previše
trave, pa nije ni čudo što ih drugi ne smatraju ubrojivima, a ni
oni sami sebima ne bi baš verovali.
Takav
“laissez-faire” pristup prisutan je i u domenu glume i on radi
posao. Sean je tako arhetip zgubidana i muljatora, simpatičan
donekle, ali ne i previše i sa vrlo bazičnim moralnim kompasom, a
psihopata koji bi drugde bio možda i pomalo anemičan ili potpuno
parodičan u Tennantovoj idealno lošoj izvedbi je, laganom
namigivanju uprkos, čak i nekako preteći, kao što bi to, recimo,
bila kopija likova koje Kyle McLaughlin igra po televiziji u
kasnijoj fazi svoje karijere. Takođe, činjenicu da žrtva najčešće
sputana konjskim žvalama ima najubedljivije “one-linere” ništa
drugo ne potkrepljuje do gluma Kerry Condon.
Suština
zašto sve to tako dobro funkcionira krije se u savršenom kliku
između scenarija Brandona Boycea (ako se neko seća slično
koncipiranog trilera Apt Pupil u režiji Bryana Singera
po motivima proze Stephena Kinga u kojem srednjoškolac dođe
na “genijalnu” ideju da ucenjuje skrivenog nacistu, Boyce je za
to napisao scenario) i režije Deana Devlina, producenta
odgovornog za hitove kao što su Stargate i Independence
Day koja je režirao majstor katastrofe Ronald Emmerich.
Devlin se kasnije razišao sa Emmerichom (zlobnici će možda
nemački-zvučeće pseudonime psihopate povezati sa time), a sam se
kao reditelj nije naročito proslavio sa Geostormom. Pa ipak,
ključ uspeha ovde leži u dva faktora. Jedan je savršen tempo u
kojem se održava konstantna napetost, a drugi je mogućnost
povezivanja sa situacijom u kojoj se našao lik zahvaljujući lošim
procenama, glupim odlukama i lošoj sreći. Na te tri stvari niko
nije imun i varamo se ako mislimo drugačije.
No comments:
Post a Comment