kritika originalno objavljena na DOP-u:
Knjige
su važne i znanje je moć, ali mišljenja sam da one same po sebi
retko ili nikad ne menjaju svet jer je njima, kao i svakim drugim
sadržajem, prilično lako upravljati. Nema potrebe za spaljivanjem
knjiga i “degenerične umetnosti” čemu su pribegavali nacisti,
niti za sovjetskom cenzurom, mnogo elegantnije ih je svesti ih na
zabavu ili ih pretvoriti u neku vrstu komoditeta za konzumaciju i
potpuno trivijalizirati, što se u ovom ili onom obliku radi od
pamtiveka. Mada, pomisao na lomaču sa knjigama je svakako efektna
slika koja se urezuje u pamćenje, demonstracija sile grandiozna u
svojoj jezivosti i odatle je Ray Bradbury verovatno počeo
graditi svet svoje kultne knjige Fahrenheit 451. Pedesete su
godine u pitanju, pa je satirična oštrica sasvim sigurno bila
okrenuta ka “makartizmu” i cenzuri u američkom društvu u ranim
i prilično užarenim godinama Hladnog rata. Ne treba, međutim, da
čudi što prva filmska ekranizacija nije uspela onoliko koliko su se
tome nadali i Bradbury i reditelj François Truffaut, budući
da je to francuskom novovalcu bio i prvi film u boji i prvi na
engleskom jeziku, te da je došla u nešto drugačije vreme, sredinom
60-ih, kada su društveni procesi nagoveštavali novi, drugačiji i
slobodniji svet.
Po
toj logici stvari, ekranizacija u režiji Ramina Bahranija (At
Any Price, 99 Homes, Man Push Cart), po scenariju
koji je napisao zajedno sa Amirom Naderijem (sa kojim je
sarađivao na 99 Homes) dolazi u pravo vreme: populizam je
zavladao Amerikom čiji predsednik pritiscima na nadležne službe
pokušava da uvede diktaturu, etiketa “fake news” se deli šakom
i kapom bez pokrića i time se odvajaju dozvoljene i nedozvoljene
informacije i mišljenja, dok na televiziji i po društvenim mrežama
vlada teror mladosti, lepote, sreće i zdravlja. Pa opet, Bahranijev
film u neobičnoj distribucijskoj varijanti da odmah posle premijere
u Cannesu zaigra na HBO možemo smatrati razočaranjem.
U
biti, roman je vrlo labavo adaptiran, glavni junak Montag (jedan od
producenata Michael B. Jordan poznat po ulogama u Fruitvale
Station i Black Panther) je tako od sredovečnog oženjenog
čoveka postao mlađi neženja, a Clarisse McClellan (Sofia
Boutella) je od njegove susede postala polu-kriminalna figura,
dvostruka agentica koja rasparčava literaturu, muziku i filmove, ali
i odaje informacije policiji. Sreća pa je njegov tvrdokorni šef
kapetan Beatty (Michael Shannon, izvrstan izbor za ulogu)
ostao manje ili više ista tvrdokorna pandurčina, a njih dvojica su
i dalje vatrogasci, ironije li, zaduženi za spaljivanje knjiga.
Sistem
je u filmu tek grubo skiciran i uglavnom nevidljiv kao u knjizi
(knjige i umetnost su zabranjeni jer donose razlike, fantazije i
nesreću), ali je glavna zabava doživela ozbiljni “update”, jer
Bradbury je možda predvideo “reality” televizijski program kao
distopičnu budućnost, ali internet i društvene mreže nije, pa
tako imamo Nine na koju su svi nakačeni kao mešavinu “infotainment”
televizije, društvene mreže i Velikog Brata (Orwellovog, ne
voajerskog) i AI imena Yuxie (glas Cindy Katz) kao njegovu
personifikaciju.
Radnje
knjige (koja je pomalo eliptična i ne baš izrazito filmična) je
izmenjena skoro do neprepoznatljivosti toliko da bi Bahranijev film
komotno mogao nositi i neki drugi naslov. Objašnjenje sa Drugim
građanskim ratom koji je doveo do zabrane knjiga je šturo i ne drži
vodu, teorija o živim i mrtvim jezicima takođe, mada je emoji jezik
koji razvija Nine sablastan u svojoj debilnosti i, opet, zamisliv kao
scenario neke bliske budućnosti.
U
konačnici, Fahrenheit 451 izgleda i ponaša se kao osrednji,
nespektakularan televizijski SF film, što u krajnjoj liniji i jeste.
Produkcijski, izgleda profesionalno, ali neupadljivo. Radnju više
slušamo kroz dijaloge nego što je gledamo kroz akciju, čak su i
lomače nekako skromne, a režija više školski neupadljiva sa
obiljem plan – kontraplan rešenja. Jordan i Boutella su
zaglavljeni sa nedovoljno profiliranim likovima i blede u poređenju
sa Shannonom koji nešto ovakvo može da odigra i u snu.
Osim
zaista izuzetne špice filma na kojoj se smenjuju legendarni naslovi
knjiga koje proždire vatra, najbolja scena u filmu, jedina vredna
analize značenja, nalazi se negde oko trećine i u njoj Beatty
objašnjava zašto se knjige spaljuju: jedne smetaju jednima i
vređaju im osećanja, druge to čine drugima, a bez njih je svet
lepše i srećnije mesto, u teoriji. Osobno, nisam siguran da ova
strelica prema pristanku na cenzuru i političkoj korektnosti pogađa
metu, a da pritom ne ide na mlin onih koji bi uređivali diskurs po
svojoj volji nevezano za političku i inu korektnost, odnosno nije mi
jasno na šta Bahrani tu zapravo cilja. Suštinski,
rekontekstualizacija Fahrenheita 451 nije uspela jer nije
mogla i nije ni bila potrebna: trivijalizacija svega u životu i
trenirana apatija su se u realnom svetu pokazale kao efikasnije od
represije.
No comments:
Post a Comment