kritika originalno objavljena na Monitoru
2017.
scenario
i režija: Tarik Saleh
uloge:
Fares Fares, Mari Malek, Yasser Ali Maher, Ahmed Selim, Hania Amar,
Mohamed Yousri, Slimane Dazi, Hichem Yacoubi, Ger Duany
Zanimljivo
kako su neki žanrovi transferabilni kroz prostor i kroz vreme samo
ako onaj koji ih se hvata zna u kolikoj se meri čega treba držati.
Uzmimo primer noira, filmskog žanra sa korenima u američkoj pulp
literaturi detektivske sorte, čije je ime ima korene u tehničkim
specifikacijama, a ne u sadržini. Nastao u periodu oko Drugog
svetskog rata, sniman danju sa tamnim filterima ne bi li dočarao
noć, noir je na domaćem terenu u Americi, a posebno u Los Angelesu.
U novohollywoodskoj reviziji, znojni dani su zamenili lepljive noći,
krajem 80-ih i ranih 90-ih često je ubacivana ljigava soft erotika u
zaplet, a sa Blade Runnerom noir je otišao i u budućnost. U
francuski kontekst ušao je nedugo nakon rata i to je učinio
izuzetno elegantno – pariški žargon je dostojno zamenio američki
“hard boiled” sleng, a policijski inspektori su došli na mesto
policijskih ili privatnih detektiva. Na prelazu milenijuma, noir je,
prvo u literaturi, a onda i na filmu, zauzeo Skandinaviju,
insistirajući na klasnim i socijalnim kontekstima i zloupotrebi moći
u naizgled idiličnom društvu. Pitanje svih pitanja bi bilo kako bi
izgledao noir van zapadnjačkog konteksta, a švedsko-egipatski
reditelj Tarik Saleh je ponudio odgovor u svom nagrađivanom
(pobednik Sundance festivala u ne-američkoj konkurenciji) filmu The
Nile Hilton Incident.
Osnovni
elementi su više američki negoli skandinavski utoliko koliko
“setting” Kaira između bede i glamura, tradicije i modernosti
više podseća na “džunglu na asfaltu” Los Angelesa nego na
zaleđenu vodu Stockholma ili Copenhagena ispod koje se mulj tek
nazire. Tako imamo žrtvu – pevačicu i high-end prostitutku,
svedokinju ilegalnu imigrantkinju i hotelsku čistačicu (Malek),
te trojicu muškaraca koji su u ubistvo upleteni. Jedan je
poslovno-politički moćnik Shafiq (Ahmed Selim), drugi je
njen menadžer i svodnik Nagy (Yacoubi), Tunižanin sa kojim
je bila upletena u seriju iznuda, a treći je misteriozni ubica
(Dazi), povezan sa jednim ili drugim. To sve treba da razreši
prosečno korumpirani (podmitljivi, ali i otvoreno kradljivi)
egipatski policajac Noredin Mostafa (Fares Fares, ujedno i
jedan od producenata filma) sklon porocima poput lančanog pušenja i
kombinacije tableta sa pivom čiji nezadrživi uspon kroz policijsku
hijerarhiju potpomaže njegov šef i stric Kammal (Maher).
Noir ne bi bio noir bez “fatalke”, i nju imamo u formi žrtvine
kolegice i prijateljice, Tunižanke Gine (Amar). Vreme radnje
je takođe zanimljivo, predvečerje revolucije koja je odnela
korumpirani režim Hosnija Mubaraka, a nezadovoljstvo u zraku se može
seći nožem.
Upravo
se u egipatskom kontekstu krije puna snaga Salehovog filma. Naime,
koristeći se stvarnim, a nepovezanim događajima (ubistvo izvesne
libanonske pevačice u hotelu se dogodilo tri godine pre događaja na
Tahrir trgu), Saleh uspeva u naumu da sprovede detaljnu sondažu
egipatskih socijalnih prilika i tako napravi političan film bez
pretenzija prema aktivizmu ili istoričnosti, a samu revoluciju
pritom koristi dramaturški vešto kao dimnu zavesu u koju obavija
rasplet filma. Iako je snimanje u Egiptu prekinuto nedugo nakon
početka (dovršeno je, ironije li, u Casablanci), kamera Pierrea
Aima uspeva da uhvati užurbanu, pa čak i divlju svakodnevicu
najvećeg arapskog grada i svojevrsnog središta globalne kulture i
to ne samo slikajući poznate toponime, već se spuštajući i na
ulični nivo. Replika u kojoj jedan policajac kaže drugom da “ovo
nije Švicarska i da nema on šta tu tražiti pravdu” možda zvuči
kao komadić Chinatowna u gunguli Blade Runnera, ali ju
nije teško “kupiti”.
Samu
priču Saleh (poznat po dokumentarcu Gitmo, animirano-igranom
filmu Metropia i igranom filmu Tommy) vodi na različite
načine u različitim etapama filma. Nakon podastiranja faktografije
zločina kao polazne tačke za istragu i uspostavljanja Noredina kao
lika (Fares Fares to olakšava svojim nezanemarivim prisustvom na
ekranu, lice nam je poznato iz danskog hit-serijala o Q odeljenju, iz
Star Wars filma Rogue One i nekoliko internacionalnih
koprodukcija), početak istrage podseća na tipičan procedural a
potpisivanje vremena i mesta događaja čak priziva u pamet seriju
Law and Order, da bi se kasnije atmosfera zgušnjavala, a u
fokus dolazili elementi noir misterije i političkog trilera.
Iako
na površini i po pejzažu The Nile Hilton Incident bio bliži
američkim klasicima, suština filma je više na tragu skandinavskih
filmova. Zločin ne postoji u nekom imaginarnom svetu, već u
realnom, a socijalne, pa i političke komponente istog moraju
završiti pod povećalom. I autor filma i njegov glavni glumac –
producent vrlo dobro funkcioniraju u više konteksta, arapskom,
skandinavskom i žanrovski-filmskom, pa je tranzicija fluidna, a
mešavina prilično opojna. Tako da, ma kako čudno i derivativno u
opisu zvučao, skandinavsko-egipatski noir The Nile Hilton
Incident radi baš onako kako treba.
No comments:
Post a Comment