kritika originalno objavljena na Monitoru
2018.
režija:
Ron Howard
scenario:
Lawrence Kasdan, Jonathan Kasdan
uloge:
Alden Ehrenreich, Joonas Suotamo, Woody Harrelson, Emilia Clarke,
Donald Glover, Thandie Newton, Paul Bettany, Jon Favreau, Erin
Kellyman
Moram
da priznam da franšizni filmovi izrazito testiraju moje strpljenje
iz godine u godinu i to se, slutim, neće promeniti u nekom skorijem
vremenskom roku. Dobro, Marvel. Hajde i DC koji pokušava da isprati
zadati ritam. Pa čak i apsurdi za decu i roditelje poput lego
filmova čija se “product placement” filozofija vidi od naslova
nadalje. Ali ovaj tempo Star Wars
filmova zaista nije human i postaje sve teže uvideti svrhu svemu
tome. Biće možda neke poetske pravde u tome da serijal koji je
uspostavio franšiznu filozofiju u kinematografiji bude i onaj koji
će taj pristup uništiti (ako se to zaista dogodi, to jest), ali sa
predominantnom fanovskom kulturom sva je prilika da će pre pucanja
balona uslediti dugi period stagnacije. “Fandom” je dijagnoza,
rekao bih dugoročna i sa malo šansi za izlečenje.
Kako
drugačije opisati situaciju da sada svake godine dobijamo po jedan
Star Wars film, neparnih godina filmove iz glavne trilogije, a parnih
kvazi-samostalne filmove smeštene u Star Wars svet? Kako objasniti
da od prethodnog Star Wars naslova The Last Jedi nije prošlo
ni pola godine? I kako objasniti da je producentski tim u međuvremenu
uspeo zameniti reditelja (iskusni štancer Ron Howard došao je
umesto Phila Lorda i Chrissa Millera) i barem jednog glumca sa
značajnom ulogom (Michael Kenneth Williams nije mogao uskladiti
rasporede za glasovno snimanje originalno CGI lika Drydena Vosa), te
izvesti dosnimavanja u roku za “prequel” o Hanu Solu?
Svakako,
u pitanju je pre svega biznis, kreativni kriteriji su u drugom planu,
ali prvi rezultati nisu nimalo obećavajući. Otvaranje sa nešto
preko 100 miliona dolara zarade (na oko 300 miliona uloženih) smatra
se neuspehom. Deo toga se može otpisati na kalendarsko
pozicioniranje (iza tri jako velika Marvel filma), ali opet nije
teško iščitati da fanovi nisu oduševljeni pristupom reditelja
Howarda i tima Disneyevih producenata. Podsetimo se da su i The
Force Awakens, Rogue One i The Last Jedi solidno
podelili publiku i kritiku, pa možemo zaključiti da ni Star Wars
nisu baš tolika “zlatna koka” kao što se činilo iako je baza
fanova verovatno dovoljno velika da na kraju neće biti gubitaka,
barem ne katastrofalnih.
Dodatna
otežavajuća okolnost za Solo: A Star Wars Story je to da je
u pitanju pred-nastavak koji je sam po sebi predvidljiv – znamo šta
sledi, usamljeni pilot, plaćenik i svemirska baraba Han Solo će se
pridružiti pobunjenicima, osvojiti princezu Leiu i na koncu poginuti
od ruke njihovog zajedničkog sina, a za nekakvim dubinskim građenjem
lika iz svemirske bajke zaista nema preke potrebe. Umesto toga,
scenaristi otac i sin Kasdan i reditelj Howard su sebi kao zadatak
postavili da odgovore na nekoliko manje ili više konkretnih pitanja:
-
Kako je postao tako hladnokrvan i nepoverljiv? Generički odgovor,
težak život, vojna obuka, tako ga naučio prvi i jedini mentor
Beckett (Harrelson), a i devojka Qi’ra (Clarke) mu je slomila srce.
-
Otkud mu prezime Solo? Koga briga, ali ovde je to rešeno kao lagano
neuspeli štos.
-
Kako je postao pilot? Vojna obuka, logično, pre toga je bio samo
lopov koji je znao da vozi ukradena vozila, uostalom to je i prva
akcijska scena u filmu.
-
Otkud mu Millenium Falcon? Znamo, osvojio ga je na partiji Sabacca
(mehanika slična nekoj svemirskoj verziji pokera) od švercera Landa
Calrissiana kojeg ovde igra Donald Glover.
-
Šta znači obaviti proći Kessel za manje od 12 parseca? “Kessel
Run” nam ja takođe poznat pojam, kao što znamo da je parsec mera
za dužinu, a ne vreme ili brzinu, ali za to ovde konačno dobijamo
suvislo objašnjenje.
-
Kako je Han upoznao Chewbacu i kako je dotični dobio nadimak Chewie?
E, to je već zanimljivo, ali jednom kada dobijemo odgovor (u prvoj
polovini), onda se više na to ne vraćamo, odnosno ne gradi se odnos
između čoveka i wookieja dalje od Solovog osećaja za pravdu i
prezir prema ropstvu.
Ostatak
filma je, dakle, prilično generička “origins” priča koja spaja
trivijalne podatke iz Star Wars univerzuma i služi kao vezivno tkivo
između mnogih akcionih sekvenci u kojima emocije diktira muzika
Johna Powella po motivima standardnog score-a Johna Williamsa. Imamo,
dakle, i pljačku vlaka, jurnjavu s automobilima, scene bitke nalik
na Prvi svetski rat, svemirsku kockarnicu, svemirsku jahtu,
nagoveštaj pobune, malo na silu ubačenog, a svejedno nekako
duhovitog socijalno-političkog konteksta gde se droidica L3-37 (glas
Phoebe Waller-Bridge) bori za oslobađanje i emancipaciju robota,
očekivani “used future” dizajn i ponešto referenci i poveznica
sa ostatkom Star Wars sveta.
Kako
to izgleda u praksi? Pa, kako šta. Glumački sve štima. Woody
Harrelson svoju ulogu može izdeklamirati i u snu, Thandie Newton kao
njegova partnerica je zgodno osveženje, baš kao i Jon Favreau kao,
avaj, prerano žrtvovani accadianski pilot sa viškom ruku. Emilia
Clarke (iz Game of Thrones) donosi mešavinu zavodljivosti,
taktilnosti, ranjivosti i sposobnosti preživljavanja kao Qi’ra, u
daljem toku filma upletena u kriminalni sindikat koji vodi Vos (Paul
Bettany, vrlo dobar). “Show” u principu krade Donald Glover kao
Lando, postajući tako nešto nalik na Solo figuru u Solo
filmu, a Solo, čini se, nije baš tako solo-frajer da bi nosio ceo
film. U tom smislu, Alden Ehrenreich (do sada najpoznatiji po ulozi u
Hail Caesar braće Coen) nije loš kao Han Solo, čak i liči
na mladog Harrisona Forda i ima nešto malo od tog njegovog
frajerskog nastupa, ali njegovo glumačko ostvarenje ne odlazi dalje
od imitacije, odnosno teško će nas uveriti da je njegov Han Solo
postao baš ONAJ Han Solo.
Sa
tehničke i vizuelne strane, film je dosta problematičniji. Režija
Rona Howarda je vrlo standardna, da ne kažem pešačka, inspirativna
možda u ponekoj sceni ili sekvenci, ali bez osećaja za širu sliku.
“Cigla-malter” struktura filma postaje zamorna, a trajanje od
preko dva sata izazov. Najveća greška je, međutim, izbor Bradforda
Younga za direktora fotografije. Dok je njegovo insistiranje na mraku
i senkama smisleno u Arrivalu, da ne govorimo o Ain’t
Them Bodies Saints ili A Most Violent Year, ono se ovde
nikako ne uklapa, pa Solo postaje najmračniji, najsivlji i
najmutniji Star Wars film bez ikakvog jasnog razloga. Film sam,
srećom, gledao u 2D varijanti, a o tome kako ta mešavina tamnih i
zemljanih boja izgleda u inače tamnijem i mutnijem 3D-u, mogu samo
da zamislim.
Kada
se podvuče crta, nije da nam je ovo bilo potrebno. A sumnjam da je
bilo potrebno i mudrim glavama iz Disneya zaposlenim na
“marvelizaciji” Star Wars sveta. Posebno bode oči paradoks da je
za neke detalje u filmu potrebno ekstenzivno poznavanje sveta, dok su
druge, jednako bitne informacije, redundantne čak i osrednjim
poznavaocima. Čini se da su i najzagriženiji fanovi prepoznali
lažnjak koji čak i nije toliko loš koliko je usiljen.
No comments:
Post a Comment