kritika originalno objavljena u XXZ Magazinu
2018.
režija:
Greg Berlanti
scenario:
Elizabeth Berger, Isaac Aptaker (prema romanu Simon vs. the Homo
Sapiens Agenda Becky Albertalli)
uloge:
Nick Robinson, Jennifer Garner, Josh Duhamel, Katherine Langford,
Alexandra Shipp, Jorge Lendenborg Jr, Logan Miller, Talitha Bateman,
Keiynan Lonsdale, Miles Heizer, Joey Pollari, Clark Moore, Tony Hale,
Natasha Rothwell
Simon
(Robinson) je sasvim običan srednjoškolac koji živi sa skoro pa
idealnim roditeljima (Garner, Duhamel) i sestrom (Bateman) u finoj
kući u predgrađu Atlante, a svoje vreme u školi i van nje provodi
sa svojim dragim prijateljima Leom (Langford), Abby (Shipp) i
Nickyjem (Lendenborg). Simon takođe ima i veliku tajnu: on je gay i,
generalno ugodnoj atmosferi uprkos, još uvek nije spreman da sa time
izađe u javnost. Liberalni roditelji će to svakako prihvatiti (iako
otac povremeno ispaljuje neslane šale), prijatelji takođe, a u
školi već egzistira jedan otvoreno gay momak (Moore) koji zbog toga
ne trpi neke strašne posledice. Ipak, Simon je navikao da živi u
skrivanju…
...Sve
dok se na školskom blogu ne pojavi anonimno priznanje momka
potpisano pseudonimom Blue koji ima isti tip problema kao i on. Simon
će onda početi konverzaciju sa njim potpisan kao Jacques i njih
dvojica će jedan drugom biti podrška, ali će Simon razviti
romantični interes prema svom kolegi. Radnja dalje teče na dva
koloseka od kojih je jedan “detektivska priča” u kojoj Simon
traga za Blueovim identitetom u grupici osumnjičenih koju
sačinjavaju pijanista iz školskog mjuzikla Cal (Heizer), koju
godinu stariji konobar iz slastičarne Lyle (Pollari) i uglađeni
školski drug Bram (Lonsdale). Drugi deo priče se može
okarakterizirati kao komedija-drama zabune propelirana time što je
Simonova pisma otkrio “drama-nerd” Martin (Miller) koji ga
ucenjuje pokušavajući da se približi Abby, što, očekivano,
dovodi do toga da Simon mora da mulja i balansira kako ne bi ugrozio
prijateljske veze u ekipi.
U
pitanju je, sve u svemu, vrlo dobar, ugodan, emocionalno
zadovoljavajući, zgodno napisan (više u smislu “cool efekta”
nego u smislu realističnosti) i još bolje odglumljen film koji se
obraća najširoj mogućoj publici, što je sa filmovima sa etiketom
“gay” redak slučaj. Glumačku postavu čine momci i cure
nekoliko godina stariji od ciljane dobi za uloge, ali već oprobani u
nizu što visokobudžetnih spektakala (X-Men Apocalypse,
Jurassic World, Spiderman: Homecoming), što “young
adult” indie filmova (Before I Fall, Take Me to the
River), dakle dovoljno prepoznatljivih. Jennifer Garner i Josh
Duhamel imaju uverljivu hemiju kao otac i majka, a Tony Hale kao
“nerdy” pomoćnik direktora i Natasha Rothwell kao frustrirana
profesorica drame ostvaruju zapažene humorne epizode.
Svet
u kojem se film kreće se ne može baš nazvati realnim već
hollywoodski idealističnim (rasno izmešano, ali predominantno
belačko predgrađe, članovi familije i školskog sistema liberalni
do krajnjih granica, desetogodišnja curica koja se “navukla” na
Top Chef pa oprobava svoje veštine za doručkom), dok je
mikro-svet srednje škole sasvim na tragu klasika žanra
teen-dramedija iz 80-ih Johna Hughesa uz dodatak tehnološkog
osavremenjivanja, tako da imamo i te blesave odrasle koji možda baš
ne shvataju kako su današnji klinci cool, praznu kuću kao izgovor
za epsku žurku, nešto slabije izražena, ali ipak postojeća
“školska plemena” sportista, “nerdova” i dramske sekcije.
Elementi zapleta standardni su za takav tip filma i još češće
viđani na televiziji, začinjeni pojedinim “sitcom” momentima.
To ne treba da čudi imajući u vidu da je televizija otišla dalje u
emancipaciji manjina nego Hollywood, te da kreativni tim iza Love,
Simon dolazi upravo iz miljea televizije. Reditelj Greg Berlanti
je radio na seriji Dawson’s Creek, a scenaristički dvojac
na This Is Us.
Konzervativnost
u izvedbi se sasvim jasno može iščitati iz produkcijske pozadine:
ovo je ipak hollywoodski film za koji je očekivano da igra na
sigurno i da koristi predvidljive šablone, pa makar to značilo da
su likovi više površinski zanimljivi nego dubinski karakterizirani.
S tim povezana konzervativnost u agendi je već tema za diskusiju. To
ne znači da film ima konzervativnu agendu sam po sebi, čak
naprotiv, ali određena heteronormativnost je svakako primetna. Te
dve stvari su povezane, ovo je ipak film kalibra The Fault in Our
Stars ili Me and Earl and the Dying Girl (da navedem
recentne young adult dramske uspešnice), i to prvi te vrste u kojem
gay seksualna orijentacija nije rezervirana možda za neke sporedne
likove i manje ili više nakalemljeni pod-zaplet već je kičma
glavnog lika i celog zapleta.
U
prevodu, lako za festivalske filmove tipa La vie d’Adele ili
one za sezonu nagrada kao što su to bili Moonlight i Call
Me By Your Name, mada je i kod njih heteronormativnost primetna u
većoj ili manjoj meri, kao i za sve one silne teške priče o
teskobi, socijalnoj stigmi i unutarnjim previranjima, depresiji usled
neprihvatanja sredine i auto-homofobije koje se smatraju normom za
gay filmove, da ne govorimo o njihovoj po pravilu nevidljivosti za
širu publiku. U tom smislu, Love, Simon je skoro pa
revolucionaran film upravo zbog svoje lakoće i igrivosti, a to što
se čini da igra na sigurno je verovatno jedini način da dospe do
najšire moguće publike i na taj način možda učini nešto po
pitanju veće prihvaćenosti gay osoba u realnom svetu daleko od
hollywoodskih klišea.
No comments:
Post a Comment