kritika originalno objavljena na DOP-u:
Poznat
vam je osećaj kada određeni proizvod radi ono što treba, ni manje
ni više. Recimo usisivač: povući će prljavštinu s poda, ali vam
neće skuhati čaj ili puštati muziku. Takav je film Ocean’s 8:
radi ono što treba – zabavlja na tih 100 i kusur minuta, pritom
egzistira u “light” varijanti trenutnog socijalnog konteksta, ali
niti naročito otvara oči, niti se urezuje u pamćenje, niti trudu
uprkos uspeva da se izdigne iznad originalne Ocean’s
trilogije čiji je zapravo “reboot” u ženskoj varijanti. Potpuno
druga stvar tu je ekstenzivni marketing (trailer je mesecima išao u
Cinestaru) koji služi da nas napali i podigne nam očekivanja pre
vremena i preko mere, pa samim tim filmu radi medveđu uslugu.
U
uvodnoj sceni Debbie Ocean (Sandra Bullock, vrlo dobra) ima
saslušanje pred komisijom za uslovnu slobodu u kojem izjavljuje kako
želi jednostavan život posle skoro šestogodišnje robije zbog
prevare koja je očito u krvi celoj njenoj familiji, naročito bratu
Dannyju (kojeg je u originalnoj trilogiji igrao George Clooney),
mada ona svesno laže da, eto, ona nije takva i da je naučila svoju
lekciju. Ta scena uspostavlja vezu sa Ocean’s 11, zapravo je
kopija scene sa početka Soderberghovog hita preraslog u
trilogiju, međutim ta poveznica se ničim ne produbljuje dalje, iako
za to ima potencijala. Propuštena prilika ili kalkulacija sa
eventualnim nastavcima? Prosudite sami.
Neće
proći dugo dok ona ne poseti Dannyjev grob (ne vidimo telo ni
kostur, pa nismo sigurni je li on zbilja mrtav – ne bi bilo čudno
za njega da izvede neku spačku tog tipa) i dođe svojoj nekadašnjoj
partnerici Lou (Cate Blanchett, očekivano izvrsna) sa drskom
idejom da opljačkaju godišnji gala-bal u Metropolitan muzeju u New
Yorku. Dobro, ne ceo bal, ali jednu posebnu Cartierovu dijamantsku
ogrlicu i to direktno s vrata domaćice / PR-ke tog “eventa”,
lepe i praznoglave starlete Daphne Kluger (Anne Hathaway u
nikada boljoj formi).
U tu
svrhu će Debbie okupiti tim različitih specijalistica koji
uključuje juvelirku Amitu (Mindy Kaling), bivšu suradnicu
Tammy (Sarah Paulson) koja dosadu suburbanog života krati
valjanjem kradene robe, hakericu Nine Ball (Rihanna koja ima
neverovatan dar za glumu), dizajnerku Rose Weil (Helena Bonham
Carter, izuzetna) koja je očito videla i bolje dane u svojoj
karijeri, te uličnu šibicarku i džeparku Constance (Awkwafina).
“Misija u misiji” je, međutim, smestiti njenom bivšem dečku,
galeristu i partneru u prevarama po imenu Claude Becker (Richard
Armitage) koji ju je prilikom poslednje zajedničke misije izdao
i zbog kojeg je završila iza rešetaka. Pa neka igre pljačke i
prevare počnu!
Ženski
kontekst, odnosno kontekst ženskog “reboota” je tu
najzanimljiviji aspekt filma, u teoriji. Nije to naročito nova
stvar, kao primer imamo Mercenaries kao žensku varijantu The
Expendables kad već projekat Expendabelles nije
realiziran. Ako ćemo to otpisati kao konfekcijsku akcijsku zabavu
B-kategorije, onda se pokušajmo prisetiti nove varijante
Ghostbusters čiji problem nije bio to što je ženska nego
što je od početka do kraja loša u onom proračunato-bezdušnom
hollywoodskom smislu. Ocean’s 8 makar pogađa trenutak
definiran #MeToo i #TimesUp pokretima držeći se onoga da što mogu
muškarci – isto mogu i žene, pa makar to bilo pljačkanje
dijamanata. Ako zanemarimo primedbe “whatabout”-ista o tome kako
su muškarci ovde svedeni na bezvezne epizodiste i glupave mete
prevare, ostaje nam, međutim, činjenica da na temu ženskog
osnaživanja govori samo jedna jedina (iako sjajna) replika da je kod
pljačke dijamanata, za promenu, dobra stvar da te se ignorira.
“Ženski potencijal” filma je, međutim, dodatno pojačan
očekivano velikim količinama “pornografije za (konzumerističke)
žene”: dizajnerskom odećom, nakitom, “celebrity”
cameo-ulogama i generalno glamurom, što se može protumačiti kao
igranje na sigurno.
Ostatak
filma je pero-laki “heist caper” koji takođe igra na sigurno:
red planiranja, red izvedbe, poneki flashback koji nam otkriva kako
su nam naše junakinje odvukle pažnju i izvele nešto iza leđa, red
komičnih scena koje su proizašle iz inter-personalnih dinamika u
grupi, kao da film ide po šinama trasiranim sjajnim castingom. Gary
Ross (Seabiscuit, The Hunger Games) ga pritom
režira sigurno, ali ne uvek nadahnuto, kao učenik Soderbergha koji
pokušava da “skine” njegov stil, što mu uglavnom uspeva, ali se
vidi da je u pitanju kopija. Da, imaćemo sugestivan izbor muzike na
soundtracku, atraktivne montažne sekvence i nešto prepoznatljivih
newyorških lokacija, da ne govorimo o dijaloškom ping-pongu u
okviru ekipe, ali ćemo isto tako na nekoliko mesta prepoznati
propuštenu šansu da se na kontekstu, filmskom ili socijalnom, ili
na humoru profitira još i više.
To
je problem i Rossove suzdržane režije, ali i nedovoljno snažnog
scenarija koji ne pati toliko od logičkih rupa (mada i toga ima, što
je standard za ovaj tip filma), ali se čini kao da Ross i
ko-scenaristkinja mu Olivia Milch stalno žure da zapakuju
scenu po scenu, a na kraju i ceo film, pa likovima ne dozvoljavaju da
se razviju, a glumicama da se opuste i upuste u interakciju koliko bi
mogle. Lako za misteriju oko Dannyja ili za pred-istoriju između
Debbie i Lou, ali zašto se nije izvuklo još smeha iz one scene sa
narudžbom kebaba iz kamioneta sa hranom i zašto se ne vratimo još
koji put na Heidi Klum ili makar Debbie ne dobije ponovo
priliku da, pozirajući kao direktorica u Lufthansi, govori na
nemačkom jeziku sa nekime kome je to maternji.
Očekivani
problem kod ovakvog tipa filma je što se protagonistkinja i njena
zamenica u nekom trenutku povlače ne bi li ostatak ansambla dobio
svoje momente slave. Sandra Bullock i Cate Blanchett, odnosno Debbie
i Lou tako ostaju neistražene, ali ne na onaj dobri misteriozni
način, već više u smislu praznine koju bi možda neki nastavak
popunio. Anne Hathaway svaka čast za sprdnju sa svojim tipičnim
likom, odnosno sa medijskom percepcijom nje i njene pojave u
“post-oscarovskoj” fazi karijere, Rihanna dokazuje da može
odigrati dobru epizodu, Awkwafina i Mindy Kaling su simpatične
onoliko koliko treba, a Helena Bonham Carter blista kao ekscentrična
dizajnerka, dok se Sarah Paulson, ogromnom talentu uprkos, uglavnom
smara nemajući ništa zanimljivo da radi.
Da
ne ispadne da cepidlačim, ponoviću konstataciju s početka: Ocean’s
8 radi šta treba i kako treba, kao i svaki “heist” ili
“caper” triler: zabavlja publiku. U tom prilično rigidnom žanru
je dosta teško uraditi nešto bitno drugačije, ali ga je isto tako
teško (potpuno) promašiti sa makar elementarnim znanjem i talentom.
Ross možda nije najbolji izbor, možda bi žena u fotelji glasnije
odjeknula kao izjava, a neko sa više smisla za humor bi svakako
odradio bolji posao, ali ovo je sasvim zgodna lagana zabava, ni manje
ni više od toga. Hit ranog leta.
No comments:
Post a Comment