kritika originalno objavljena na DOP-u
Legendarni
beogradski filmski kritičar i prevejani cinik, gospodin Bora
Anđelić, ima običaj da se žali na trendove u savremenoj, pre
svega američkoj, filmskoj kritici koji manje imaju veze sa kritičkim
promišljanjem filmskog dela, a više sa marketingom. Tako iz godine
u godinu imamo “najbolji triler / horor / ubaci žanr svih vremena”
i svi napetiji / strašniji / šta god jedan od drugoga. To ne samo
da je bezobrazna reklama, nego je pride i glupa i kontradiktorna, u
konačnici i kontraproduktivna. Filmsko stvaralaštvo ipak nije
sportsko nadmetanje po jasno određenim kriterijima, a i kad uzmemo
atletiku kao najočitiji primer, rekord na 100 metara, u skoku u dalj
ili u bacanju kladiva ne pada iz mitinga u miting niti iz velikog
takmičenja u veliko takmičenje.
S
tim u vezi, ceo taj “hype” koji se digao oko ovogodišnje
Sundance ponoćne senzacije Hereditary besmislen je i
kontraproduktivan na duže staze jer prevara kod pametnog čoveka
prolazi jednom i nikad više, a mnogi su se od kino-posetilaca već
opekli u prošlosti. Moram priznati da obraz nije osvetlao ni
hrvatski distributer / prikazivač koji je film držao u statusu
pretpremijere punih 8 dana, da bih na dan zvanične premijere u
propisanom horor-terminu u sali bio potpuno sam.
Dobra
i loša vest je da Hereditary nije bazični moderni horor čija
se filozofija svodi ne besomučno prepadanje gledalaca i reciklažu
priče o demonu, duhu, veštici ili utvari koja maltretira
protagonistu ili grupu junaka. Dobra vest je da ovde imamo nešto
drugačiji pristup, promišljeniji, artističkiji, sa obiljem stila i
skoro pa vrhunskim tehničkim aspektima što doprinosi atmosferi.
Loša vest je da te tehničke i periferne komponente mogu zavesti
gledaoca da pomisli da je ovde reč o nekoj dubokoj filozofiji i
simbolici, pa će mu prizemljenje i priča koja se ispostavlja kao
bedasto šuplja i isforsirana u konačnici teško pasti.
Ne
bih rado otkrivao radnju iz straha od “spoilera”, a i foršpan
su, za promenu, napravili toliko dobro da otkriva taman koliko treba
i navodi na krive zaključke, ali red je ipak nešto reći. Za
početak, film počinje sa podužom karticom teksta, osmrtnicom
starije gospođe, ožalošćeni ti-i-ti, bdenje tu-i-tu tad-i-tad,
sahrana tu-i-tu tad-i-tad, što je zgodan i svež način da se
otpočne horor. Baba je, dakle, umrla, bila je nezgodna, a ožalošćeni
kćerka Annie (Toni Collette), zet Steve (Gabriel Byrne)
i unuk Peter (Alex Wolff) ne tuguju onako kako to društvo
očekuje od njih ili kako oni očekuju od sebe. Čini se da je jedina
koja tuguje unuka Charlie (Milly Shapiro) koja je jedina bila
povezana sa bakom.
Charlie
je više nego malo čudna: introvertna, nekomunikativna, možda
lagano autistična sa morbidnim opsesijama i navikama da iz kuće
izlazi neobuvena i da spava u hladnoj kućici na drvetu. Takođe, u
jednoj sceni ćemo otkriti da je u familiji prisutna dugačka
istorija psihičkih bolesti, od demencije do shizofrenije. I taman
kad pomislimo da znamo šta gledamo, scenarista i reditelj Ari
Aster, inače debitant u dugometražnom formatu nakon nekoliko
zapaženih kratkih filmova, nam izvlači tlo pod nogama i još
čudnije i strašnije stvari počinju da se dešavaju.
Asterova
namera je jasna: što je moguće više izmešati uticaje
atmosferičnih horor-klasika (gde je Friedkinov The
Exorcist sa kojim se Hereditary bez osnova poredi tek
minimalna referenca, ako je uopšte) sa uticajima visoko-artističnih
klasičnih filmskih drama. Tako imamo odjeke Polanskog i
Kubricka (odnosno Rosemary’s Baby i The Shining),
ali i Bergmana i Cassavettesa u smislu porodične
drame. U tom smislu, možda se najpreciznije paralele mogu povući sa
vrhunskim savremenim žanrovskim ostvarenjima kao što su The
Babadook, It Follows, pa i The Witch.
U
centru svega stoji tugovanje, žalovanje, sjebana porodična dinamika
i načete psihe svakog ponaosob, a za elemente natprirodnog nikad ne
znamo jesu li stvarnost našim likovima ili plod njihovog
distorziranog uma. Prepada gotovo da i nema, ali atmosfera je gusta,
pa nas obuzima tiha jeza dok gledamo. Za takav efekat je zaslužan
Aster kao dirigent sjajno uštimanog orkestra. Dizajn zvuka je
briljantan, kao i “drone” muzika Colina Stetsona. Montaža
je izuzetno precizna, a fotografija Pawela Pogorzelskog
izuzetno smirena i proračunata što se pokreta tiče, dok isprane
boje jasno asociraju na tugu i depresiju. Pohvale zaslužuju i
glumci: Milly Shapiro zaista uteruje strah u kosti, Alex Wolff ima
ulogu života kao tužni stoner kojem fali ljubavi doma, Gabriel
Byrne se drži u niskom ključu pokušavajući da odigra racionalnog
muškarca, modernog oca koji drži kuću na okupu, a Toni Collette
ima svoj “show” koji je možda ponekad i preteran. Epizoda Ann
Dowd je, očekivano, izvrsna.
Pitanje
koje se postavlja je čemu sve to, svi ti precizni detalji kad priča
ne valja, a pripovedanje se menja u hodu. Prvo, pođimo od
elementarne logike jer je osnova filma u biti realistična: od čega
oni žive kada Steven ne radi a Annie izrađuje minijature za
galerije? Novac nisu nasledili jer ni pokojna baba nije mogla biti
naročito bogata od spiritističkih seansi koje je držala. Po kojoj
logici familija sa detetom sa posebnim potrebama i umirućom babom
živi u šumi u nigdezemskoj? Kako deca odatle idu u školu i iz
škole, o socijalnom životu da i ne govorimo? Čemu, osim radi
vizuelne atraktivnosti, služe oni grafički simboli? Čemu
falš-latinski u govoru, a naročito u pismu? Čemu taj naslov kao da
se nekavo zlo nasleđuje poput kletve ili određenih mentalnih
bolesti kada se dosta toga može svesti na sredinske faktore.
Loš
utisak se cementira loše urađenim krajem u kojem Aster ide na sve
ili ništa, u pravcu čistog horora, kao i u pravcu (prilično
tipskog, glupavog i loše sročenog) objašnjenja o čemu se tu
zapravo radi. I bez toga teško da bi u tom svom “style over
substance” pristupu Hereditary bio naročito dobar film,
odnosno onoliko dobar koliko ga izvikuju (plaćeni) kritičari, ali
ovako ne dobacuje ni do toga, zapravo ostaje iritantan kao
neiskorišten potencijal. Možda je film samo žrtva vlastite
kampanje podizanja očekivanja i kao takac zaslužuje još jedno
gledanje sa nekakvom vremenskom distancom, ali sumnjam da će ga od
mene dobiti.
No comments:
Post a Comment