kritika objavljena na DOP-u
Veliko
je pitanje da li bi Dogman
toliko odjeknuo da iza njega kao reditelj ne stoji Matteo Garrone
kao jedan od najprominentnijih festivalskih i arthouse igrača u
Italiji i Evropi. Garrone je veliki deo kritike i publike osvojio sa
Gomorrom (2008), filmom po motivima nefikcijske knjige Roberta
Saviana koja tematizira uticaj kriminalne organizacije Camorre na
Napulj kao grad, lokalnu i nacionalnu ekonomiju. Naturalizam u
tretmanu kriminala očito je “seo” kritičarima, iako je izvorni
materijal svakako pogodniji za neku dužu formu, recimo za TV seriju.
Nakon direktne satire Reality (2012) i internacionalne
satirične bajke na engleskom jeziku Tale of Tales (2015),
čini se da se Garrone sa Dogmanom vraća kriminalu kao temi
koja ga preokupira.
Radnja
filma je smeštena u neimenovani propali primorski gradić snimljen
kompozitno na rimskoj periferiji i u pokrajini Kampanji na jugu
zemlje. Naslov je posuđen od radnje, frizersko-kozmetičkog salona i
silom prilika pansiona za pse, koju drži naš protagonista Marcello
(Marcello Fonte). Psi su ujedno i njegova najveća ljubav i
jedino stabilno pozitivno prisustvo u životu. Siromašan je i
razveden, pa mu žena određuje kako će se i koliko viđati sa
kćerkom, a zajednica ga ne uzima ozbiljno, premda mu zakon tišine
ide u prilog kada se radi o njegovim ekstrakurikularnim aktivnostima
koje se svode na valjanje kradene robe i sitno rasparčavanje
kokaina.
Njegov
najveći problem je ujedno i problem celog grada, “besni pas” od
čoveka, bivši bokser i karijerni kriminalac Simone (Edoardo
Pesce), tip koji može ubiti čoveka golim rukama i ne može se
reći da se ne ustručava da to učini. On maltretira ceo grad, a
sitno građenog, povodljivog i dobronamernog Marcella posebno ima na
piku i to iz čisto pragmatičnih razloga: pasji frizer se ne usuđuje
da odbije grmalja čak i kad se to čini kao razumnija opcija. Selo
kaže “neko će ga već ubiti”, ali svi samo čekaju dok je
Marcello prvi na direktnom udaru, što će ga dovesti i do pljačke
komšijske radnje i do zatvora, pa i do sukoba sa celokupnom
sredinom.
Atraktivno
usnimljen sa fokusom na arhitekturu koja se raspada i koloritne
“njuške” lokalnih poslovnjaka, kriminalaca, ridikula i slučajnih
prolaznika, jasno je da je Dogman delo veštog i kompletnog
reditelja koji priča priču sa posebnom pažnjom usmerenom na
detalje miljea. U osnovi svega stoje neke lokalne anegdote s kraja
80-ih godina prošlog stoleća, ali ih Garrone okreće tako da bi s
vremena na vreme poentirao na (crno-)humornim momentima, ali i da bi
pružio pogled duboko u ljudsku gadost.
Epizodična
struktura prve dve trećine filma ponekad predstavlja otežavajuću
okolnost, a problemi su trivijalizacija i igranje na ponekad
eksploatacijski humor u kojem Marcello izvlači deblji kraj, dok
prosede uglavnom čine marginalne kriminalne akcije u kojima Marcello
takođe biva prevaren na kraju. Psi su tu standard za relaksaciju od
mizerije koju sa protagonistom proživljavamo, ali čini se da, za
razliku od svog lika, Garrone i armija ko-scenarista ne stoje baš
dobro sa psećom psihologijom. Odnos sa kćerkom je takođe tipičan
i, kao i sve ostalo, nebrojeno puta viđen na filmu. Ništa od toga
nije partikularno loše, ali teško se može reći da tu imamo nešto
sveže.
Situacija
se popravlja u poslednjoj trećini, kada Marcello posle robije ostane
praktično sam na svetu, a film postane socijalno još relevantniji i
razvije jednu posebnu socijalno-psihološku crtu. Promena u njemu je
vidljiva, iako ne prenaglašena ili plastična, čak bi se mogla
nazvati suptilnom (za razliku od dotadašnjeg toka filma), a epilog
događaja koji se mogu nazvati potresnima pogađa metu (ljudski
oportunizam i kukavičluk kao uzrok dobrog dela nesreće) sa
snajperskom preciznošću. Opet, ako izuzmemo zaista iznimna Fonteova
i Pesceova glumačka ostvarenja, te njihovu zajedničku glumačku
hemiju, ostaje pomalo nejasno otkud sav taj “hype” koji se podiže
oko Dogmana od premijere u Cannesu nadalje.
No comments:
Post a Comment