kritika objavljena na XXZ
2018.
scenario
i režija: Evangelia Kranioti
Ako
ste se ikada pitali kako povezati drvo u šumi, jedan od najvećih
gradova sveta i transvestita, sa još nekim motivima poput
institucionalnog (karnevalskog) i “underground” slavlja, poezijom
i politikom, onda je Obscuro Barroco film za vas. Dobitnik nagrade
žirija Teddy na Berlinalu jedan je od retkih novijih dokumentarnih
filmova o rodnosti i rodnim politikama koji se odvija kao poetski
esej, a ne kao aktivističko ex-cathedra predavanje, pa samim tim
može doći do raznorodnije i za nove ideje prijemčivije publike. S
tim u vezi, nije čudno da se našao na programu Dokufesta.
Čudnim
se može činiti jedino pozicioniranje filma u regionalnu, balkansku
takmičarsku konkurenciju, ali to je samo na površini tako. Iako je
film smešten kompletno u Rio de Janeiro, na njegovu karnevalsku, gay
i trans-scenu, u pitanju je grčko-francuska koprodukcija.
Rediteljica Evangelia Kranioti je u sličnom aranžmanu i donekle
sličnom intimno-poetskom tonu realizirala i svoj prethodni film
Exotica, Erotica, Etc. (2015) čija su tema bili mornari i njihove
kratkotrajne ljubavi po lukama. Sudeći po samo dva filma, reč je o
autorici spremnoj da se zaputi neistraženim, ne-očitim stazama u
svom istraživanju fenomena ljubavi.
Koristeći
se nemom, titlovanom, eliptičnom naracijom u izvedbi brazilske
recentno pokojne trans-ikone Luane Moniz, Evangelia Kranioti je i u
formalnom smislu spremna da ode korak dalje. Ono što bi kod nekog
drugog bio tek trik za privlačenje pažnje ovde ima itekako smisla –
tajna je u doziranju koliko čega vidimo i čujemo (slika i ton nisu
nužno logički povezani) i o čemu u ovom snolikom eseju (pod
konstantnom pretnjom da se pretvori u noćnu moru) slušamo. Kako
film odmiče, tako nam je Luana sve više u fokusu i formalno (u
kadru je sve više vremena) i suštinski (vidimo je kako govori,
odnosno kako joj se usne pomiču).
U
tom smislu su drvo i karnevalski grad logična progresija do
trans-osobe i njenog najužeg kruga – drvo ima snove i težnje kao
i svako živo biće, grad poput Rija svojim rastom, širenjem i
konstantnim promenama postaje živ organizam, a jedna od teza filma
koju i autorica i naratorka podvlače je da bi Rio, ako bi bio osoba,
bio transvestit. Na pitanje zašto postoje dva odgovora, od kojih je
jedan u filmu (da su transvestiti u svojoj hrabrosti da budu slobodni
i kitnjasti superiorni malograđanskom, licemernom društvu), a drugi
je sam film koji “underground” okupljanja trans-osoba stavlja u
opoziciju sa naoko slobodnim, a zapravo vrlo uniformnim i
heteronormativnim karnevalom kao simbolom Rija.
Bizarnost
ili licemerje (kako vam volja) i Rija kao sredine i karnevala kao
institucije i Brazila kao društva očitava se u paradoksu da se i
jedno i drugo i treće vide kao otvorene, tolerantne, “gay-friendly”
sredine, a ispod te fasade se svejedno vidi potreba za etiketiranjem,
normiranjem i deljenjem na grupe i grupice, što trans-osobe svaka za
sebe (kao “krojači” sopstvenog tela) negiraju samim svojim
postojanjem. Evangelia Kranioti je, naravno, suviše pametna da bi
tako nešto direktno ubacila u film, razbila vrlo fluidan i poetičan
ritam i poentu “nabila čekićem”, pa ostaje verna stilu koji je
izabrala.
Jedini
problem u ovom poetičnom, predivno snimljenom, montiranom i
režiranom filmu bi moglo biti političarenje pred kraj. Ne zato što
bavljenje politikom nema smisla (jer ima, posebno kada su u pitanju
ljudska prava i dugoročni društveni angažman) ili zato što su
Luanini politički stavovi pogrešni (jer su za njenu poziciju
legitimni, čak i kad se ne možemo sa svime složiti), nego zato što
Evangelia Kranioti nije dobro pripremila teren za to, pa ta scena
protesta, ma koliko artificijelno uklopljena u karnevalski folklor,
ipak narušava dotadašnji ton filma i utiče na kraj koji bi uz taj
otvoreni angažman morao biti snažniji. Ali i pored toga reč je o
izuzetnom filmskom delu.
No comments:
Post a Comment