kritika objavljena na XXZ
2017.
režija:
Laura Mora Ortega
scenario:
Laura Mora Ortega, Alonso Torres
uloge:
Natasha Jaramillo, Giovanny Rodriguez, Camilo Escobar, Juan Pablo
Trujillo, Jose David Medina, Juan Camilo Cardenas
U
poslednjih desetak godine naše pop-kulturno znanje o Kolumbiji
nikako ne korespondira sa stvarnošću i ostaje zakucano tamo negde
za rane 90-te kada je zemlju potresao građanski rat, a uličnu
pravdu među sobom su delili karteli. Skoro nikome se u međuvremenu
nije isplatilo menjati narativ u smeru veće doze realizma i
skretanja pažnje gledalaca na stvarne, a ne tipske probleme. Retkim
arthouse autorima svaka čast – Land and Shade (2015) autora
Cesara Augusta Aceveda neka posluži kao svetli primer – ali
ni stvaraoci domaće kinematografije, o poslovično lenjim
hollywoođanima da i ne govorimo, nisu se potrudili da nam ponude
nešto više od poznatih motiva: red narko-kartela, obavezno
spominjanje Escobara, red siromaštva. U tom smislu ni motovunski
pobednik Killing Jesus rediteljice Laure More Ortege ne
donosi ništa revolucionarno novo u priču, ali makar joj prilazi
pošteno i iz nepatvorenog ličnog ugla.
Radnja
filma je jednostavna, gotovo tipska. Paula (Jaramillo) je
studentica fotografije na umetničkoj akademiji i povremena
aktivistica koja voli sve što vole mladi, što se u Kolumbiji dosta
često svodi na druženje s prijateljima i pušenje trave. Za njen
socijalno-politički razvoj zadužen je njen otac Jose Maria
(Escobar), univerzitetski profesor i (salonski) levičar. Iz
neznanog razloga, upravo na njega biva izvršen atentat, a Paula je
tome, uslovno rečeno, svedočila – makar je nakratko videla ubicu
i njegov motocikl. Kako policija nije baš naročito sposobna
obavljati svoj posao, Paula čak i suprotno savetu svog brata
(Trujillo) rešava uzeti stvar u svoje ruke, te se nakon
slučajnog poznanstva sa ubicom, siromašnim uličarem koji je to
odradio za novac, Jesusom (Rodriguez), upušta u odnos /
opasnu igru s njim…
Dosta
je tu stvari moglo poći po zlu ili se utopiti u tipskosti, ali
najveći očiti dramaturški problem filma je relativno benigne
prirode – njihovo slučajno, a tako prigodno poznanstvo. Sa
pozitivne strane, iako je film smešten u Kolumbiju bliske prošlosti,
odnosno baš u Escobarov Medellin, te zasnovan na predstavama o tom
gradu kao posebno nasilnom i anarhičnom, arhi-diler se nijednom ne
pominje. Takođe, okruženje nasilnih ulica i motiv osvete nudi
mogućnost za nadugačko i naširoko razglabanje o prirodi nasilja i
etičnosti osvete, ali se i tu Ortega uspela suzdržati. U konačnici,
ovo je mogao postati tek lagano egzoticirani, a opet tako tipski
triler osvete za gledanje i zaboravljanje, ali nije ni to.
U
čemu je onda tajna? Zapravo u onome na šta se Ortega fokusira:
međusobnom odnosu dvoje ljudskih bića koja nastupaju s različitih
pozicija i uticaju koje Paula i Jesus vrše jedno na drugo u čisto
ljudskom smislu. Sa jedne strane, naravno da je reč o opštim
mestima poput fine devojke koja će “smiriti žestokog momka”,
kao i o tome da želja za osvetom jenjava jednom kada onog ko nam je
naneo zlo počnemo percipirati kao ljudsko biće, a ne kao bezdušnog
monstruma. Ali opet, sve je to tako ljudski i tako normalno, a i
prati unutarnju logiku dramaturgije filma.
U
svojoj interakciji su Natasha Jaramillo i Giovanny Rodriguez, inače
oboje naturščici, kao i ostatak glumačke ekipe, izuzetno prirodni,
što je zasluga više Orteginog pažljivog rada nego njihovog sirovog
talenta. Sami za sebe se, međutim, neretko poštapaju i klize prema
afektiranju, posebno u emocionalno zahtevnim scenama. Ostatak glumaca
je dosta manje u fokusu, a svoje zadatke obavljaju korektno, retko
kad više od toga. Rad kamere australskog direktora fotografije
Jamesa L. Browna dosta pomaže da nas poveže s likovima koje
on snima iz blizine, a odmerena montaža Leandra Astea je još
jedan plus.
Dodatni
faktor koji vredi uzeti u razmatranje je i onaj koji se tiče
iskrenosti autorice. Naime, Killing Jesus je
polu-autobiografski film inspiriran njenim ličnim iskustvom. Kao i
junakinja Paula, i Laura Mora Ortega je u svojim studentskim danima
izgubila oca, učitelja po zanimanju, koji je postao žrtva nasilnog
zločina, možda čak i planiranog atentata. Ubicu, doduše, nije
upoznala na takav način (autoru ovog redova nije poznato je li ga
uopšte upoznala i kako), pa se film može više gledati kao njena
hipotetička mentalna i emotivna konstrukcija, nego kao faktografska
rekonstrukcija. To mu, sa druge strane, donosi univerzalnost, što
ume biti bolje od isforsirane autentičnosti po svaku cenu.
No comments:
Post a Comment