kritika originalno objavljena na XXZ
2018.
scenario
i režija: Bobo Jelčić
uloge:
Rakan Rushaidat, Predrag “Miki” Manojlović, Snježana Sinovčić,
Lea Breyer, Ksenija Marinković
Pojava
Bobe Jelčića na regionalnoj filmskoj sceni pre nekoliko
godina predstavljala je pravo osveženje. Inače aktivan pre svega u
teatru, Jelčić je sa Obranom i zaštitom (2013) demonstrirao
da poznaje ljude, likove i glumce, šta i kako treba raditi s njima,
da polazeći od njih zna konstruirati i ispričati priču, a usput i
da ume režirati sa stilom i sigurnošću jednog prekaljenog
veterana. Ako je i prvi put bilo slučajno, drugi nije: nakon
premijere u takmičarskom programu Sarajeva belodano je jasno čak i
na prvo gledanje da je Sam samcat delo istog autora (Autora sa
velikim A), da nije u pitanju isti film, ali da je on u najmanju ruku
jednako dobar kao i prethodni.
Poveznica
sa Obranom i zaštitom je mnogo. Prvo, u centru stoji običan,
odnosno sjeban i nemoćan čovek. On je sada nešto mlađi, sveže
razvedeni Marko (igra ga Rakan Rushaidat) koji se bori za
starateljstvo nad svojom kćeri (Breyer) ne samo sa bivšom
ženom, nego još i više sa šumom kontratiktornih i promenama
podložnih birokratskih potpisa. Kao što se Obrana i zaštita
završava u policijskoj stanici pri pokretanju određene procedure,
tako sa kancelarijskim žamorom koji se, skupa sa radnjom u toj prvoj
sceni ponavlja u krugovima po oprobanom birokratskom modelu “fali
ti jedan papir, ovde datum i potpis, ako ste ovo, onda ne može ono”
i sve u tom stilu. Marka žongliraju razne državne službe, a on,
sasvim ljudski želi samo jedno: da provodi više sa kćerkom.
Jasno
nam je da je on gubitnik, stalno na istom dosadnom poslu, stalno u
istoj “lonac-plavoj” jakni, sa izbezumljenim i izmučenim
pogledom. I jasno da taj gubitnik neće dobro završiti, ma kako se
svi oko njega trudili da mu pomognu. Ili možda čak zbog toga. Tu su
pre svega njegovi tetka (Sinovčić) i tetak (Manojlović)
sa kojima živi koji su takođe svako za sebe u svom svetu. Oboje
buncaju sebi u bradu i govore sami sa sobom čak i kad govore s
nekim, tetka se žali kako nju niko ne sluša, dok tetak stalno
spominje tog nekog svog znanca koji je nekada radio u nekom
ministarstvu i ima veze. Prijatelji koji mu dolaze u posetu nisu
ništa bolji: i oni su puni saveta i ideja, doduše manje razrađenih
i svako je uveren da je baš njegov predlog najpametniji.
Kada
govorimo o stilu, nameće se pitanje kontinuiteta. U prethodnom filmu
se oslanjao ponajviše na glavnog glumca i fotografiju Erola
Zupčevića (nalik na filmove s početka rumunskog novog vala, sa
kamerom iz ruke koja snima izbliza, naglim švenkovima, čudnim
uglovima i grubim pokretima). U novom filmu je to još dodatno
razradio: glumac sa najviše autoriteta, Miki Manojlović, diktira
tempo iz pozadine, igrajući sporednu ulogu (što je majstorsko
dostignuće ne samo zato što je toliko pasivni lik teško igrati,
već i zato što drugima ne oduzima priliku da se i oni pokažu),
Rakan Rushaidat svoj posao odrađuje nezavisno, potpuno ulazeći u
svoj lik koji je tek delimično svestan okoline, a Zupčevićeva
fotografija je nešto prefinjenija, manje napadno sirova, ali opet
prepoznatljiva.
Novina
sa kojom se Jelčić poigrava je dizajn zvuka kao oruđe
dramaturgije. Dakle, u svoju “rumunsku” poetiku on uvodi elemente
ranog Altmana: dijalog koji se preklapa i stapa u iritantniji
ili tiši šum. Razlog je jasan – svi govore i niko nikog ne sluša,
a kako sve gledamo iz Markove perspektive, agresivnost prisustva buke
savršeno korespondira sa njegovim raspoloženjem, pa mu taj šum ili
stvara dodatni pritisak ili je u stanju da se iz njega makar
delimično isključi.
Važan
element za razumevanje filma je i prilično detaljan kontekst. Reč
je o periferiji Zagreba i krugu Hercegovaca koji tamo žive. Jelčić
to nigde ne spominje eksplicitno, ali to je jasno iz svakog detalja i
malog socijalnog rituala. Opet, to može biti unekoliko problematično
gledaocima koji taj kontekst neće prepoznati bilo zato što im je
suviše lokalan i stran ili egzotičan, bilo zato što sami nemaju
koncept kulta zavičaja.
Ono
što je možda i najveći domet filma je uklopljenost svih elemenata
sa kojima Jelčić žonglira i kao scenarista i kao reditelj.
Tehnički i zanatski, film je onakav kakav treba biti. Na narativnom
nivou zna se šta je tu bit priče: borba čoveka sa stoglavom
aždajom korupcije, sa svojom okolinom i sa samim sobom, zna se šta
je tu neprijatelj, a ko je “levo smetalo”, da kontekst ne
preuzima priču, pa ovo nije još jedan od kultur-rasističkih
filmova o seljačinama sa periferije kakti metropole. Jelčić dobro
kalkulira koliko se gubi kada se neki od slojeva odstrani, Sam
samcat možda nije savršeno komunikativan film niti film po
svačijem ukusu, ali bi bilo potpuno krivo reći da ne valja.
No comments:
Post a Comment