kritika objavljena na DOP-u
“When
life gives you lemon, make a lemonade.”
U
ovoj poslovici je sadržana suština američkog slepog optimizma jer,
ma kako se stvari činile lošima, one se mogu popraviti, preokrenuti
u svoju korist i iz njih se nešto može naučiti. Istočnoevropski
pesimizam i cinizam bi tu tvrdnju u najmanju ruku propitao
argumentima poput “šta ako je ta škola ipak preskupa, pa se ne
isplati?” ili “šta ako taj proverbijalni limun koji nam je život
dodelio miriše na penicilin, odnosno neupotrebljiv je usled plesni?”
Dva pogleda na svet i dve škole filma će se susresti, ako ne i
sudariti u filmu naslova Lemonade u režiji Ioane Uricaru
koji tematizira imigraciju rumunskih medicinskih radnica u Ameriku i
izazove kompleksne birokratije i nezgodne ekonomije tamo. Film je
svetsku premijeru imao u programu Panorama na Berlinalu, odakle je
krenuo na svetsku turneju sve do takmičarskog programa Sarajeva, gde
je i “ulovljen”.
Naša
junakinja, medicinska sestra Mara (Malina Manovici) samohrana
je majka koja je sina ostavila doma i pošla da zaradi nešto novca u
Americi koristeći se privremenom radnom vizom. Na poslu je upoznala
Daniela (Dylan Smith), vrtlara koji je doživeo nesreću na
radu. Nekih mesec dana pre isteka njene vize, njih dvoje su se
venčali i počeli da žive zajedno. Ona ima plan da proda stan u
Rumuniji, a da u Ameriku dovede i svog sina Dragosa (Milan
Hurduc), da tu svi skupa ostanu kao familija ili makar
funkcionalna celina. Poslednja prepreka na tom putu je sticanje
zelene karte po ubrzanom postupku, što uključuje i intervju sa
imigrantskim službenikom Mojijem (Steve Bačić) koji će se
ticati njenog braka…
U
početku profesionalno srdačan, Moji će se pokazati kao pravi gad,
ucenjivač i seksualni predator jednom kada pomisli da je brak
fiktivan, ma koliko Mara tvrdila da voli svog muža. Kao i svaka
kurva, i on ima svoju tužnu priču, i njega je život zajebao, pa
pokušava da kompenzira nastupom sa pozicije moći kad za to dobije
priliku. Institucije sistema koje su namenjene da zaštite Maru i
druge poput nje su, pak, više fokusirane na svoje sve kompleksnije i
zapetljanije procedure gde su neke stvari nekad povezane, a nekad
odvojene, ovisno o volji onoga ko je u poziciji moći. Pritom
događaji s početka stoleća pružaju sjajan alibi za stvaranje
društva straha, a kao Marina jedina šansa se može ispostaviti
čovek koji celu tu kalvariju već prošao, pa u birokratskoj kaljuži
odlično pliva, advokat bosansko-srpskog porekla (odlični Goran
Radaković).
Suštinski
je jasno da je američki san umro odavno, ako je ikada i postojao, da
su karte podeljene i da se dobitnici i gubitnici znaju unapred. Sve
ostalo je iluzija od koje neki profitiraju, neki se u njoj snalaze, a
nekima će se obiti o glavu. Zanimljivo je primetiti kako se lako
mešavina “dog eat dog” individualne inicijative i
administrativno-državne intervencije slične najautoritarnijim
socijalističkim režimima može pokazati toksičnom, toliko da se
zapitamo zašto bi iko želeo tamo živeti, ali je reklama koju
odašilje lažni svet MTV-a i Hollywooda izgleda suviše moćna. Kao
vrhunac paradoksa valja istaći da je čak i ovaj film čija se
radnja odvija u neimenovanom američkom grad(ić)u snimljen u –
Kanadi. Toliko o tržišnoj klimi.
Socijala,
ljudska gadost i birokratske nedaće su nešto što spaja rumunski
novi val sa delom američke indie kinematografije. Taj spoj se oseća
i na polju stila, sa tipičnim rumunskim neprekinutim kadrovima
snimljenim kamerom iz ruke koji se izmenjuju sa srednjim planovima i
polu-totalima. Ioana Uricaru (najpoznatija po učešću na omnibusu
Tales from the Golden Age) deluje kao učenica Mungiua
koja se vešto snalazi u novom internacionalnom kontekstu, gradeći
jednostavan, pratljiv i prijemčiv film koji ne nudi mnogo toga
novoga, ali ni ne brlja putem. U tome ona ima veliku pomoć glumačke
ekipe, posebno Maline Manovici na čiju se običnost na granici
naivnosti uvek može osloniti.
No comments:
Post a Comment