kritika objavljena na DOP-u:
Zamislite
film koji sadrži dve smrti (čak počinje samoubistvom “on air”),
venčanje, prvo klinačko duvanje, ljubavni rastanak, ovisnost o
virtuelnim igricama koja uništava posao u realnom životu, osećaj
sramote zbog karijere “webcam prostituke” i turbulentni let, sve
to spakovano u “hyperlinkane” kratke rezove i format od 98 minuta
nasuprot Altmanovih i Andersonovih tri sata iz Short
Cuts, odnosno Magnolije. Zvuči zabavno i jeste zabavno,
može se čak komotno prebaciti u hollywoodski kontekst i postati
omanji hit u sezoni jesen-zima, premda nam Panic Attack dolazi
iz Poljske. Igrom slučaja, odnosno okrutnom ironijom rasporeda
propustili smo ga u Karlovym Varyma gde je imao međunarodnu
festivalsku premijeru (na domaćem terenu je festivale obavio još
prošle godine, da bi početak ove proveo u redovnoj distribuciji),
ali smo ga zato dočekali na “brdu filmova” u Motovunu.
Witek
(Daniel Guzdek) se ubija uživo u programu o astronomiji (ili
je to samo njegov podcast, ne menja na stvari). Milosz (Bartolomiej
Kotschedoff) živi sa svojom majkom koja serijski spasava
životinje s ceste i radi kao konobar na svadbama. Njegova sestra
Kama (Aleksandra Pisula) se pretvara da ima dobar posao, a
zapravo zarađuje masturbirajući pred kamerom. Witek je bio njen
dečko nekoliko meseci u srednjoj školi, što je izazvalo paniku kod
njenih prijateljica koje su je iznenada posetile i dovele u neugodnu
situaciju. U međuvremenu se na natrpanom letu iz Egipta dešava
slučajna smrt brbljivog debeljka (Nicolas Bro) usred
turbulencija, što Andrzeja (Artur Zmijewski) stavlja između
čekića i nakovnja, odnosno između žene (Dorota Segda) i
šefa (Andrzej Konopka) jer je pristao da se sa istim zameni
za sedišta. U posh restoranu večeraju bivši ljubavnici Dawid
(Grzegorz Damiecki) i Monika (Magdalena Poplawska), pa
Dawid najavljuje svoje venčanje sa Wiktorijom (Julia Wyszynska),
što je u biti isto venčanje na kojem će on uglavnom biti odsutan,
a visokotrudna nevesta u panici skupa sa svojim prijateljicama
(koincidentalno, one se pojavljuju i u Kaminoj priči) i na kojem
Milosz konobari i pokušava spasiti svoju virtuelnu imperiju, a troje
tinejdžera će pronaći travu brata jednog od njih i neko će tu
popušiti više nego što može podneti.
Ideja
vodilja svih tih priča je anksioza savremenog života u principu
nevezana za mesto gde se isti odigrava (u tom smislu, nema mnogo
razlike između dva najveća poljska grada, Chicaga i Varšave), te
da je jedan trenutak dovoljan da se ono što se čini čvrstim i
stabilnim nepovratno sruši. Tautološke tvrdnje su i jedna i druga,
tako da na tom planu nema nekog naročitog otkrića, pa čak ni
relevantnosti u smislu državnog konteksta kao, recimo kod
Skolimowskog u 11 Minutes, da se prisetimo još jednog
poljskog slično konstruiranog filma. Štos je, međutim, što
reditelj Pawel Maslona koji se pre svog debija nekako više
izgurao kao scenarista tematici pristupa bez “new age” misticizma
ili društvenog autoriteta, već ironično i gotovo zajebantski, po
pravilima žanra crne komedije.
To,
pored pomenutih filmskih referenci, pod reflektor dovodi još dve
nove. S jedne strane, tu je Pulp Fiction zbog interne
gledaočeve zaintrigiranosti da iseckani narativ posloži u vremenu,
čije visine upravo zbog “short cuts” iskrzanosti Panic Attack
ne dostiže. Sa druge je, pak, internacionalni arthouse hit Wild
Tales, omnibus od 6 priča iz savremenog argentinskog života sa
ekstra dodatkom ironije, cinizma, a ponekad i za gledanje zabavnog
autorovog sadizma. Sličnost između ova dva filma je umanjena jedino
razlikom u strukturi koja i jednom i drugom ide i u prilog i na
štetu: mozaik je ambiciozniji od omnibusa i bolje “pegla”
kvalitativne razlike u pričama (Maslona je imao nemalu pomoć od
strane dvoje svojih glumaca – Pisule i Kotschedoffa, kao i
koleginice Anne Gronowske), međutim ta forma ne dozvoljava
pojedinim segmentima da odskoče, a ako su rezovi prekratki, prestaje
nas biti briga i za “timeline” i sudbinu likova, a i za širu
sliku.
U
tom smislu je Maslonin film bolji kao pokazatelj ispeglanog
rediteljskog zanata i vizuelnog stila (pohvale za krajnju utilizaciju
briljantnih Cezaryja Stoleckog na mestu direktora fotografije
i Agnieszke Glinske na funkciji montažerke) i kao dobra
zabava nego što zapravo govori o kvalitetu njegove ideje i njenoj
razradi. U “sitna crevca” poput kvaliteta pojedinih glumačkih
ostvarenja ili njihanja u ritmu i tempu nema ni smisla ulaziti.
Najveća mana filma je zaista površnost, ali u ovom slučaju ona
makar dobro izgleda i atraktivno je zapakovana tako da će autom
možda i daleko dogurati.
No comments:
Post a Comment