kritika originalno objavljena na XXZ
2016.
scenario
i režija: Vardan Tozija
uloge:
Martin Đorđoski, Deniz Abdula, Nikola Ristanovski, Ljupčo
Todorovski, Goran Stojanovski, Boris Damovski, Sara Klimoska
Pamtim
još uvek reči profesora bihevioralne psihologije koji je sažeto
objasnio zašto se za eksperimente koriste upravo pacovi. Naime,
narečeni glodari su dovoljno inteligentni da uče i napreduju u
rešavanju određenih problema, a pritom su generalno nesimpatični,
imaju negativne konotacije i nikome ih nije žao. Onda se prisetim
duhovitog ili “duhovitog” pesmuljka Bore Čorbe o tome kako će
pacovi iz podruma preuzeti vlast, kad-tad, i shvatim gotovo
tautološku ispravnost te tvrdnje, ma koliko je ni sam njen autor ne
shvatao, jer inteligencija nema nužno veze s ljudskim kvalitetima, a
grozne životne okolnosti u kojima možda i nije najgore završiti na
stolu za disekciju čoveka, odnosno pacova nateraju da bude još
gadniji, još pametniji, još nasilniji, još strašniji.
Čemu
ovaj uvod, osim da se ispuca 1000 karaktera, i kakve to veze ima s
vrlo dobrim filmom Amok mladog i nadolazećeg makedonskog reditelja
Vardana Tozije? Upravo tim terminom se ne jednom, nego stalno od
strane institucija nazivaju njegovi anti-junaci. Oni su “domci”,
deca bez roditelja i nikome nije stalo do njih. Jedan od vaspitača,
takođe sa bagažom lične istorije, kojeg igra maestralni Nikola
Ristanovski i jedna cura (Klimoska) koja se u jednog od njih slučajno
zaljubila se ne računaju – društvo kao takvo, preobučeno u
gipsanu antiku koja sakriva bedu i korupciju, te je ljude odavno
otpisalo.
Naravno,
“pacovi” će krenuti gore po lestvici društvenog uspeha čim se
za to steknu uslovi, odnosno čim se pojavi dovoljno rešen,
inteligentan, beskrupulozan i sjeban vođa koji će ih povesti putem
svoje, ali i njihove osvete na kojem će stradati jednako dileri i
žandari. Dotle imamo ambiciozno zamišljen, ali budžetom i
iskustvom reditelja i glumačke postave ograničen razvoj likova gde
će se profilirati Filip (Đorđoski) i Petar (Abdula) kao dva, hm,
koncepta uspona od kojih prvi predstavlja bespoštedno nasilje kao
odgovor na situaciju u koju ih gura društvo, dok drugi još uvek
(naivno) veruje da će se ostvariti kroz ljubav i naporan rad što će
mu omogućiti da jednog dana živi pošteno.
Nekim
gledaocima će se učiniti da Amok ima problema s tempom, međutim on
je namerno takav kakav je, od početne scene sa shemom za pljačku
novca od karata iz autobusa, preko ispitivanja grupne dinamike u domu
i odnosa sa vaspitačima, direktorom, policijom i drugim
institucijama. Ritam je, pak, više u službi interne logike nego
utiska koji će ostaviti na gledaoce jer posle jedne šok-scene na
kraju prve trećine sledi poduži period “hlađenja”. Dinamike,
doduše, zaista ponekad fali u određenim scenama, naročito onim
dijaloškim, u prvoj polovini filma, što bi lako bilo premošćeno
što inventivnijim kadriranjem od školske varijante s
kontra-planovima gde pokazuje svoju recentnu televizijsku prošlost,
inspirativnijom fotografijom koja bi bolje iskoristila autentične
lokacije periferije Skoplja i uklopila ih u wide screen format, pa i
sigurnijom glumom.
Međutim,
radeći sa budžetom od oko 200.000 eura, sa glavnim glumcem bez
prethodnog filmskog iskustva čija je uloga izrazito zahtevna,
višeznačna i višeslojna, te ostatkom postave kojoj je primarni
izraz uglavnom teatar ili televizija, Tozija izvlači najbolje što
može. Pomoć Ristanovskog je dragocena kada je ima, što nije uvek
slučaj. Istini za volju, sasvim je dovoljno ono što je napisao, a
to je mešavina krimi-drame i “slow-burn” trilera po svim
pravilima žanra i dobrog ukusa, kao i činjenica da je većinu toga
ipak verno i žanrovski dorađeno preneo na ekran. Uveren sam, opet,
da će sa rediteljskim iskustvom i budžetima koji će samo rasti
Tozija u budućnosti imati još i boljih (bolje rečeno,
kompletnijih) filmova od Amoka, te da će njegovo ime biti prepoznato
makar u regionalnim okvirima.
No comments:
Post a Comment