kritika originalno objavljena na DOP-u
Ako
već pred sobom imamo dokumentarni film o Vivienne Westwood, razumno
je očekivati da film bude nekonvencionalan, divalj, hrabar i
briljantan kao i njegova heroina. Međutim, očekivanja su jedno (ma
koliko razumna bila), a stvarnost nešto sasvim drugo kada je reč o
dugometražnom prvencu Lorne Tucker Westwood: Punk, Icon, Activist
upravo “ulovljenom” na Dokufestu u Prizrenu. Čak se i
ikonoklastična i ikonična modna dizajnerka odrekla završne verzije
filma, nazvavši je osrednjom (epitet koji se njoj samoj nikako ne
može pripisati), iako je u stvaranju filma učestvovala dosta više
nego samo kao subjekt za “talking head” intervju i donator
video-materijala iz lične arhive.
Problem
je u naslovu ili strukturi filma, kako vam drago, jer te dve stvari
ne korespondiraju jedna s drugom. Westwood je tu u raznim pojavnim
oblicima, i kao subjekt intervjua, i kao objekt koji posmatramo u
radu i kao “treće lice” u intervjuima svojih sinova, svog
poslednjeg muža, svojih saradnika i modela.
Međutim,
na pitanje o Sex Pistolsima u čijem je stvaranju učestvovala
(zajedno sa bivšim dečkom Malcomom McLarrenom, njihovim
menadžerom), ona odgovara sa “Nemojte me gnjaviti, ko bi još to
hteo čuti.” Iako je ta izjava deluje prirodno, čak i “punkerski”
kada dolazi iz njenih usta, naša prva misao bi bila “toliko o
punku”. Na sreću, nećemo biti potpuno u pravu, Vivienne će nam
otkriti mehaniku svog posla u to vreme, ali istinu koju smo već
naslućivali, da je punk odmah po nastanku bio instrumentaliziran od
strane države i upregnut u marketing, kako ekonomski, tako i
politički, ali valja primetiti da “punk” u ovom filmu dobiva u
najboljem slučaju 5 minuta ako se striktno govori o pokretu ili 10
sa svim mogućim kasnijim referencama na njega.
Aktivizam
s kraja naslova opet dolazi prekasno, jer Lorni Tucker treba dve
trećine filma da do njega dođe. Podsetimo se, Vivienne Westwood je
jako angažirana u podizanju eko-svesti, naročito po pitanju
globalnog zagrevanja, kao i po pitanju povezivanja istog sa trenutnim
korporativnim kapitalističkim modelom i u svrhu toga ona koristi i
svoj status, svoju prepoznatljivu šok-taktiku i svoj stvaralački i
ljudski integritet. Lorna Tucker i producenti o tome, naravno, znaju
dosta i, ako je verovati izjavama slavne dizajnerke, s njom su na
putovanjima, po sastancima i samitima proveli dosta vremena u rasponu
od nekoliko godina, ali se na kraju u filmu nije našlo puno
materijala na tu temu, niti je on naročito vešto uklopljen. Tako da
oštar komentar Vivienne Westwood na film o njoj samoj možemo čitati
i u tom ključu.
Ostaje
nam, dakle, ikona. Odnosno razvojni put od curice koja je genije za
zamišljanje prostora i već od osnovne škole sama sebi šije odeću,
preko umetnice i dizajnerke do ikone stila i poslovne žene.
Biografski podaci su tu manje ili više standard, ona ih izlaže
pričajući o sebi, što rade i njeni sinovi i ljudi koje zna preko
posla. Međutim, narativ koji nam Lorna Tucker nudi nije ni
funkcionalno pregledan u smislu hronologije, niti je skakanje
tamo-ovamo po jednostavnoj hronologiji opravdano, recimo, tematskim
poveznicama, već se čini da je materijal slepljen slučajno ili
nespretno. Možda namerno, što bi bio svojevrsni “punk”, ali
tako nešto na osnovu viđenog ne mogu ustvrditi.
Pa
opet, na kraju krajeva, film nije loš jer takav sa zanimljivim
subjektom kakav je Vivienne Westwood ne može biti. Interesantno je
slušati njene priče i iskustva. Interesantno je slušati
svedočanstva njenih bližnjih i kolega. Interesantno je saznati da
je za svežinu u njenom radu su-odgovoran i njen poslednji muž
Andreas, inače njen bivši student. Interesantno je znati da se
Vivienne Westwood još uvek opire kapitalističkom načelu da
kvantitativno važnije od kvalitativnog, pa makar i po cenu manjeg
profita. Interesantno je steći dojam o kompleksnosti mode kao
biznisa i kako izgleda u tom biznisu biti solo igrač. Ali, očekivali
smo bolje, a dobili prosečno.
No comments:
Post a Comment