kritika pročitana u emisiji Filmoskop
Sylvester Stallone je, bez
dileme, ostvario impresivnu karijeru, uglavnom glumačku, ali i
scenarističku, producentsku i redateljsku. Cinici bi rekli daleko
impresivniju od svog realnog talenta odnosno glumačkog raspona.
Cinici, međutim, nisu u pravu jer Stallone posjeduje izuzetnu
poslovnu inteligenciju, što se vidi u njegovoj sposobnosti
franšiziranja kako naslova u kojima je stekao glumačku slavu, tako
i potpuno originalne zamisli kao što je to "blender"
akcijskih heroja The
Expendables. Istini
za volju, ni raspon uloga koje je Sylvester Stallone odigrao nije
toliko uzak. Naravno, kroz njih se uvijek provlači muževna nota
spremnosti na fizičku akciju, ali on nije samo B-filmski "akcijaš"
kao što su to "borci" iz redova video-produkcije poput
Stevena Seagala, Chucka Norrisa ili Jean-Claudea Van Dammea, već i
sasvim solidan komičar i dramski glumac koji je sposoban odigrati
ulogu stoika kojemu je sreća okrenula leđa, ili malo fizički žešće
povijesne ličnosti sa liderskim ambicijama. Čak i da je samo
"akcijski heroj" iz B-filmova, sama veličina opusa i broj
ikoničkih likova (franšiznih kao što su Rocky i Rambo, ili
ne-franšiznih poput Cobre, Suca Dredda, Johna Spartana (Demolition
Man) ili Franka
Leonea (Lock Up)),
kvalificiraju ga da se o njemu govori kao o velikom glumcu. Na koncu,
Stallone je čovjek izuzetne radne etike i posvećenosti poslu, o
čemu govori najranija faza njegove karijere u kojoj je i statirao i
snimao filmove za odrasle (odatle njegov nadimak "Talijanski
Pastuh") i obavljao razne obične, dnevne, ne-glumačke poslove.
Uostalom, film koji mu je donio prijelomni uspjeh, Rocky,
uvelike je i njegova životna priča, priča očajnika i "outsidera"
koji je na rubu da odustane od svojih snova, ali bez njih ne može
živjeti.
Preko 40 godina aktivne
glumačke karijere je breme barem u jednakoj mjeri u kojoj je
blagoslov, makar u smislu da se od nje valja i oprostiti, naročito
od akcijskog dijela (jer ekstenzivna tučnjava i pucnjava čovjeku od
preko 70 godina ne priliče) i naročito od kultnih franšiznih
likova. Budimo realni, Stallone je kao glumac, autor ili ko-autor
scenarija, pa i kao redatelj, i Rocky
i Rambo
franšizu "izmuzao" koliko je mogao još u prvom valu,
80-ih godina prošlog stoljeća, pa je njihovo ponovno otvaranje u
novom mileniju, prije svega za nova, istočna tržišta bilo malo
deplasirano u idejnom i umjetničkom smislu, ali je služilo
financijskoj svrsi. Rocky
je, nakon uspona i padova tokom franšize, zapao u aporiju s
posljednjim, šestim dijelom Rocky
Balboa, ali se
Stallone dosjetio i lik ponovno osmislio i dao mu na ugledu u
"spin-off" Creed
franšizi, pozicionirajući ga u pozadinu, u ulogu trenera i mentora
naslovnog protagonista, što je rezultiralo povratku ugleda i za lik
i za glumca. Stallone sada privodi kraju i drugu franšizu, onu o
vijetnamskom veteranu Johnu Rambu, ali teško da će to moći
elegantno izvesti, o čemu svedoči i posljednji Rambo
film podnaslova Do
zadnje kapi krvi
koji kvalitativno nije nikako u vrhu franšize,
Dio problema otpada na sam
koncept franšize koji je pojednostavljen do krajnjih granica u svrhu
toga da svaki film, sa svim svojim internim nelogičnostima
maskiranima akcijom od koje zastaje dah, funkcionira sam za sebe. O
Rambu kao čovjeku ne znamo ništa, osim da je bivši vojni
specijalac sa žestokim post-traumatskim stresnim poremećajem, da je
mašina za ubijanje koja može savladati omanju armiju, te da ne trpi
nepravdu i patnju nevinih žrtava. Ne znamo ništa o njegovom
odrastanju, o motivima za vojnu službu, pa čak ni detaljno o prvim
traumatičnim iskustvima iz Vijetnama, te zašto ima problem sa
službenim autoritetom. Također, politika serijala je bila sve samo
ne fiksna, krećući se od anarhističke i gotovo ljevičarske u
prvom filmu Prva krv
koji ispostavlja problem iskorištenih i od društva odbačenih
vojnih veterana nagriženih post-traumatskim stresom, do sve
otvorenije desničarske ili čak propagandističke. Drugi dio je u
prvi plan izbacio problem zarobljenika u vijetnamskim logorima i
nestalih, koje Rambo spašava riskirajući opsežniji sukob sa
Sovjetima, pritom kršeći naređenja svoje birokratizirane vojske.
Razloga za anti-sovjetsku propagandu se može naći i za treći dio,
smješten u Afganistan za vrijeme sovjetske intervencije jer je u to
doba Hladni rat još uvijek trajao. Čak i za četvrti, kvalitetom
najslabiji film, gdje su negativci dolazili iz redova mijanmarskog
režima vojne diktature. Pitanje koje se nameće samo od sebe je
protiv koga će se Rambo boriti u petom i, po najavama posljednjem,
filmu iz serijala: hoće li to biti bivši suborci mudžahedini koji
su se priklonili talibanima, ili neki drugi neprijatelj u trenutnim
američkim vojnim intervencijama (što ni u jednom slučaju ne bi
moglo proći bez neprijatnih političkih pitanja), ili, kako je to na
kraju bilo, netko sasvim treći. Odgovor na to je prilično lijen,
šablonski, a opet besmislen, neutemeljen u realnosti, ali zato
sasvim pogodan za desničarsku propagandu: meksički narko-karteli.
Njihov krimen je da su naudili Rambovoj usvojenoj nećakinji u loše
napisanom i neuvjerljivom zapletu.
Ramba, dakle, ponovo
upoznajemo doma, na ranču u Arizoni gdje povremeno pomaže lokalnoj
gorskoj službi spašavanja, uzgaja konje, kuje čelik, kopa tunele
pod kućom i živi s meksičkom obitelji koju sačinjavaju kućna
pomoćnica Maria (Adriana Barraza) i njena unuka Gabrielle (Yvete
Monreal). Iako je potonja dobra djevojka koja tu ima zabavu
(ujka-Johnove konje), prijatelje, dečka i budućnost u vidu studija
na koje uskoro odlazi, nju nešto vuče prema domovini - pitanje
zašto ju je otac napustio. Njena prijateljica Gizelle (Fenessa
Pineda), koja ne važi za dobru djevojku, uspjela ga je pronaći i
Gabrielle odlazi tamo, protiveći se savjetima svoje bake i "ujaka",
da bi upala u zamku i bila oteta od strane krijumčarskog kartela (po
formuli "sipali joj drogu u piće") i prisiljena na
prostituciju. Rambo se daje u potragu za njom kakvu ne bi izvodio ni
amaterski privatni detektiv, biva osujećen prvi puta, upoznaje
novinarku Carmen (Paz Vega) koja također ima nerazriješenih računa
s braćom Martinez (Oscar Jaeneda i Sergio Peris-Mencheta) i koja ga
njeguje dok se ne oporavi. Konačno mu polazi za rukom pronaći
Gabrielle i za trenutak ju spasiti iz pandži krijumčarske mafije, u
sceni koja izgleda kao slaba parafraza završetka Scorseseovog
Taksista
prije, pa se, nakon Gebrielleine pogibije, u svojoj maniri vraća ne
bi li zlikovcima "ostavio posjetnicu" i navabio ih u zamku.
Nakon toga slijedi krvava završnica, što je i najbolji dio filma,
kao nekakva posveta Home
Alone filmovima u
Rambovom, ultra-nasilnom svijetu. To sve vrijedi za internacionalnu
verziju filma od 100 minuta, 12 minuta dužu od one sjevernoameričke;
u internacionalnoj verziji minutaža je dodana za prolog i na kraju
filma. Verzija koju su američki kritičari vidjeli je još lošija,
praznija i okljaštenija.
Odsustvo zdrave logike i
uvjerljive motivacije likova nikada nije predstavljalo problem u
Rambo
filmovima, koji su to u solidnoj mjeri ignorirali. Slično vrijedi i
za do kraja pojednostavljenu geopolitičku sliku svijeta koja ovdje
graniči s uvredljivom, jer je složena federacija poput Meksika
svedena na jedan loš kvart pri granici s Amerikom, svi likovi su
jednodimenzionalni, bilo da su kriminalci, ljigavci i sitne duše,
ili Rambovi pomagači ili ljudi do kojih mu je stalo kao do obitelji.
Ni Ramba-čovjeka ne dobivamo drugačije od uobičajenih klišeja i
izjava kako je svijet grozan, kako mu je ranč jedini dom, a Maria i
Gabrielle jedina obitelj, te kako ga ratne traume prate, a on ih samo
pokušava kontrolirati. Kao što i Stallone pokušava kontrolirati
facijalne ekspresije, što mu ovdje donekle i ide, pa je njegov Rambo
ostarjeli, oštećeni, traumatizirani čovjek kojem možemo vjerovati
da doista želi unutarnji mir, ali ga nevolja uporno pronalazi.
Stallone kao glumac i krvavi
"grindhouse" obračun na kraju još su i najbolji aspekti
filma, jer su konkurencija meksički i američki glumci iz nižih
ešalona, redatelj Adrian Grünberg bez dovoljnog iskustva, kojem je
ovo tek drugi film, te kriminalno loš scenarij. Problem s
posljednjim Rambom
je što ni u jednom trenutku ne može na pravi način angažirati
gledaoca do samog kraja filma, što su svi likovi samo sredstva koja
usmjeravaju akciju, a van tog konteksta ne egzistiraju, te što je
slijed događaja sasvim providan i predvidljiv čak i za standarde
akcijske video-produkcije, a kamo li za jedan potencijalni kino-hit,
te što od prologa do završnice zapravo nedostaje konkretne akcije.
Režija koja se oslanja na kratke, krupne kadrove snimljene drmusavom
kamerom, uz uvijek ili premalo ili previše osvjetljenja u pojedinim
scenama, nikako ne pomaže, a Grünberg ne uspjeva naći rješenja ni
za obilje praznog hoda, tako da uglavnom imamo dojam anemičnog
filmakoji čak nije ni akcijski, a ne funkcionira ni kao drama. Ni
Stallone nije na visini zadatka na kojoj je bio u recentnim Creed
filmovima. Razlog za to može biti i to što Rambo zapravo nije
njegov lik, odnosno nije lik koji je on kreirao, kao što je slučaj
s Rockyjem, pa tu nema familijarnosti i topline, koliko ima šablona
i maske. Naravno, on je te šablone i tu masku uspostavio u ranijim
inačicama filma i svakako mu je stalo do toga da priču završi i to
tako što će je odvesti doma. Loša vijest nije samo to da je Do
zadnje kapi krvi
loš i nedostatan kraj franšize čiji su treći i četvrti dio bili
možda i za nijansu lošiji i besmisleniji, pa je samim tim već
degradirana. Loša vijest je da je Stallone imao i malo bolji
scenarij koji bi bio decentniji i inteligentniji. Riječ je o filmu
Homefront
(2014) koji je pao žrtvom krive dodijele uloga i u kojem se stoički
nastrojeni heroj sukobljava s narko-klanom domaće radinosti u
lokalnoj korumpiranoj sredini. Ono što je, s druge strane, možda
dobra vijest jest da je kraj ostao dovoljno otvoren da bi se Rambo
još jednom vratio, možda za promjenu kao prvo dramski, pa onda i
akcijski junak. Također, dobra je vijest i da Stallone razmišlja u
smjeru konstruiranja Rambova porijekla i pozadine u formi
pred-nastavka, pa ćemo možda dobiti prilike da upoznamo akcijskog
heroja i kao čovjeka, odnosno mladića od krvi i mesa. Do tada nam
ostaje utjeha da je Rambo još uvijek živ i da čak i povrijeđen
može pobjediti zlikovce. Mnogo zlikovaca.
No comments:
Post a Comment