kritika objavljena na XXZ
2019.
scenario
i režija: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
uloge:
Idir Ben Addi, Olivier Bonnaud, Myriem Akheddiou, Victoria Bluck,
Claire Bodson, Othmane Moumen
Belgijska
braća Jean-Pierre i Luc Dardenne su već decenijama u
vrhu evropske kinematografije, ne samo u domenu socijalnog realizma
kao stila i društveno relevantnih tema, već i uopšte, kao vlasnici
dve canneske Zlatne Palme i brojnih "manjih" nagrada. Iako
je njihov stil još uvek prepoznatljiv (kamera u ruci koja prati
glumca u pokretu, najčešće s leđa, filmovi uglavnom uklopljeni u
format od 90-ak minuta, nedostatak ekspozicije), u poslednjoj
deceniji su ipak uveli određene inovacije. Jedna od njih je
prisustvo etabliranih glumaca, a ne samo naturščika, lokalaca i
relativnih anonimusa, a druga je pokušaj da se u socijalni realizam
unesu i drugi motivi, kao što je recimo neo-noir zaplet u
prethodnom, verovatno njihovom najslabijem filmu The Unknown Girl.
U
tom smislu je ovogodišnji canneski naslov Young Ahmed njihov
povratak na staro: nema glumačkih vedeta (odnosno jedne koja nosi
film) i nema eksperimenata, osim donekle sa temom. Young Ahmed
je, naime, priča o radikalizovanom omladincu iz mešanog braka koji
se preko noći nađe u sukobu sa sistemom i svetom u kojem je
odrastao. Braća Dardenne nam, fokusirajući se na lik, pričaju širu
priču, ali ne iz arogantne i privilegovane pozicije belaca i
"domaćina" sa agendom protiv imigranata, već pre svega
kao priču o zabludelom momku u nevolji.
Našeg
naslovnog junaka u interpretaciji Idira Ben Addija upoznajemo
kao već prilično radikalizovanog, bez ekspozicije, i to moramo
prihvatiti kao činjenicu. O njemu saznajemo da je odrastao bez oca,
sa svojom liberalnom belom i katoličkom majkom (Bodson),
bratom i sestrom, te da je do nedavno bio tipičan tinejdžer koji
igra igrice, a koji je u međuvremenu postao opsednut religijom i
kroz njenu prizmu shvaćenom čistoćom. On je sada osetljivi
naočarko koji sestri govori da je drolja zato što se oblači po
zapadnjačkoj modi, a majci da je alkoholičarka zato što povremeno
pije vino.
Problem
nije ograničen na kuću. Ahmed odbija da se rukuje sa ženama jer ih
smatra nečistim i nedostojnim, a primarna meta njegove mržnje je
njegova nastavnica arapskog jezika Ines (Akheddiou). Njena
"krivica" je u tome da ne živi život po Kuranu, da se
viđa sa Jevrejinom, da podučava moderni i funkcionalni arapski
jezik (nasuprot kuranskom), a da za primere uzima trivijalne stvari
poput tekstova pop-pesama.
Na
pitanje ko je Ahmeda radikalizovao, odgovor je jasan. U pitanju je
imam Youssouf (Moumen), fanatik, a potencijalno i samozvanac
koji vodi improvizovanu džamiju i medresu u stražnjoj sobi svoje
radnje-bakalnice. Međutim, kada Ahmed pokuša ubistvo učiteljice pa
završi u popravnom domu, to je previše čak i za imama. Jasno, ne
zbog nekog iznenadnog shvatanja svoje pogreške, već iz krajnje
sebičnih razloga.
Ako
mislimo da će se u domu i na farmi gde je dodeljen da bude pomoćni
radnik Ahmed reformirati i postati spreman da se vrati u civilizovano
društvo, onda smo u zabludi. Ahmed će, doduše, biti u iskušenju
da se okane ćoravog posla verskog fanatizma, pre svega kada devojka
njegovih godina, gazdina kći Louise (Bluck) pokaže interes
za njega, a momak će se čak i pretvarati da se "popravlja".
Ali zameranje i fanatičnu crtu će duboko u sebi i dalje nositi, sve
do kulminacije filma...
Jedna
od vrednosti filma je da o Ahmedu i njegovoj pozadini ne saznajemo
puno, već poneku raštrkanu informaciju poput one o tome da je u
potrazi za očinskom figurom i da mu je rođak poginuo kao borac, te
da je verovatno žrtva agresivne kampanje koja na internetu "peca"
mlade, naivne i nesnađene ljude koji nisu mogli ili nisu hteli da se
integrišu u zapadnjačko društvo, pa se zbog toga smatraju
neuspešnim i marginalizovanim. Iako je kontekst verski motivisanog
nasilja, odnosno islamističkog terorizma, ovde jasan i škakljiv,
ovo nije film ni o Islamu, ni o zamci verske radikalizacije, već
film o radikalizaciji uopšte, naročito u kontekstu društva koje ne
pruža baš svima baš jednale šanse.
Napravimo
onda jedan mentalni eksperiment i zamislimo da Ahmed nije Ahmed, nego
da je recimo Jean-Claude i da fanatično uleće u bilo šta od
navedenog: militantnu nacionalističku desnicu, militantnu
komunističku levicu, veganstvo, mizoginiju, eko-terorizam. Ili čak
da nema fanatizma, već da kreće putem kriminala, lične osvete ili
nečeg sličnog. Young Ahmed je, dakle, film o suženoj slici
sveta koju neko stvara i neguje, a koja se mladim i ranjivim ljudima
čini posebno primamljivom jer nudi "laka i brza", a
svakako direktna rešenja.
Ono
što Dardennovi impliciraju je pitanje ima li društvo u celini na
takve maligne pojave spreman odgovor, a na njihovo pitanje je odgovor
verovatno negativan, čak i uz najbolju volju. Na kraju, njihov
filmski jezik i stil ovde radi vrlo dobro i služi svojoj svrsi,
blizina kamere uverljivo stvara teskobu, manje poznati glumci i
naturščici se sjajno uklapaju u socijalni pejzaž i reakcija na
film kod gledaoca je i misaona i emocionalna. Young Ahmed
možda nije njihov najbolji ili najličniji film, ali svakako ima
sasvim dovoljno karaktera.
No comments:
Post a Comment