kritika objavljena na XXZ
Urugvajski reditelj Federico Veiroj možda ne spada u red najpoznatijih, ali je jedan od najinteresantnijih latinoameričkih autora. Njegovi filmovi se na razne načine bave muškošću, ali je kontekst drugačiji od uobičajenog akcijskog mačizma. Acné (2008) je film o odrastanju, A Useful Life (2010) o nošenju sa gubitkom posla, The Apostate (2015) ima elemenata i jednog i drugog kada se život glavnog junaka nađe na prelomnoj tački, a Belmonte (2018) tematizira očinstvo. Sada po prvi put sa ozbiljnom finansijskom zaleđinom, kroz film The Moneychanger, Veiroj ispituje novac i moć u priči, odnosno adaptaciji romana koji pokriva "zanimljiva" vremena latinoameričke istorije, od 50-ih do 70-ih godina prošlog veka.
2019.
režija:
Federico Veiroj
scenario:
Federico Veiroj, Arauco Hernández Holz, Martín Mauregui
uloge:
Daniel Hendler, Dolores Fonzi, Luis Machín, Germán de Silva, David
Roizner Selankio, Benjamin Vicuna
Urugvajski reditelj Federico Veiroj možda ne spada u red najpoznatijih, ali je jedan od najinteresantnijih latinoameričkih autora. Njegovi filmovi se na razne načine bave muškošću, ali je kontekst drugačiji od uobičajenog akcijskog mačizma. Acné (2008) je film o odrastanju, A Useful Life (2010) o nošenju sa gubitkom posla, The Apostate (2015) ima elemenata i jednog i drugog kada se život glavnog junaka nađe na prelomnoj tački, a Belmonte (2018) tematizira očinstvo. Sada po prvi put sa ozbiljnom finansijskom zaleđinom, kroz film The Moneychanger, Veiroj ispituje novac i moć u priči, odnosno adaptaciji romana koji pokriva "zanimljiva" vremena latinoameričke istorije, od 50-ih do 70-ih godina prošlog veka.
Naš
protagonista i narator je Humberto (Hendler), čovek sa
velikim snovima i ambicijama da postane "neko" koji će
zbog toga platiti cenu. On svakako nije nesofisticirani alfa-mužjak
koji grabi, već u svom poslu koristi mozak i vrlo labava moralna
načela. A situacija je takva da u tom trenutku kroz neutralni
Urugvaj prolazi velika količina sumnjivog novca iz dve susedne
zemlje, Brazila i Argentine, u kojima su na snazi politička
previranja.
Veiroj,
međutim, svoju filmsku počinje biblijskim mjuziklom kao
ilustracijom prispodobe da je Isus, kada se vratio u Jerusalim, iz
hrama prvo oterao trgovce i menjače novca, apostrofirajući ih kao
zlo ovog sveta. Na taj način je zacementiran generalni ton filma,
nalik na epopeje Martina Scorsesea iz 90-ih kao što su
Goodfellas i Casino, s tim da barem u prvo vreme nemamo
klasičan nasilni kriminal u fokusu i da je glamur kojem glavni lik
teži nešto drugačije sorte od klasično gangsterskog.
Uostalom,
kako ga uči njegov mentor, prvi i jedini šef, gospodin
Schweinsteiger (Machín), posao konverzije je samo legalni
paravan za ispumpavanje i pranje sumnjivog novca. Humberto će se
tako naučiti tehnikalijama, kao što su nošenje za broj ili dva
većih odela šivenih po meri gde se mogu sakriti "cigle"
od novčanica, ali nikad neće shvatiti gazdine zadrške glede
političara koje smatra nepouzdanima i seronjama koje donose nevolju.
Humbertovo prvo osvajanje će biti šefova kćerka Gudrun (Fonzi)
sa kojom će mu odnos kasnije deteriorati u tihi ili manje tihi
prezir, a drugo šefov posao tako što će za klijente izabrati
lobističku grupu u kongresu, a kasnije i brojne još sumnjivije
klijente.
Sve
to, međutim, na Humbertu ostavlja traga, u fizičkom, psihičkom i
moralnom smislu. On bogataški način života mora održati čak i
kada mu za vratom duvaju bivši poslovni partner iz Brazila Moacyr
(de Silva) za koga zna da je seljačina koja ne preza ni od
čega, uključujući tu i masovna ubistva, ali i argentinski
mornarički poručnik Bonpland (Vicuna) koji traži novac koji
su Humbertu poverili bivši klijenti. Da napomenemo samo da, kako
vreme prolazi, Humbertu kosa sedi, da ima problema sa srce, da su
krize na poslu i privatno konstantne, te da glamur kojem teži
oduzima slobodu koju je mislio da će novcem osvojiti.
Veiroj
i saradnici na scenariju nas, međutim, odovode putem kojim se ređe
ide i sve to začinjavaju sa nešto apsurdističkog humora, počev od
fizičkih transformacija koje je glumac Daniel Hendler morao da
prođe, preko jednog momenta kojim se citira Östlundov Force
Majeure kada Humberto na zvuke pucnjave beži iz auta i posle čak
i prigovara Gudrun kako ona mora poraditi na svojim refleksima, pa do
crnohumorne situacije u kojoj on i kolega otimaju udovicu poslovnog
partnera iz Nacionalne Banke ne bi li uz njenu pomoć pronašli ključ
od sefa. U svemu tome jasno je da je Humberto generalno gledano
šmokljan sklon očajničkim potezima i prekim rešenjima, čovek
koji se iživljava nad onima formacijski niže od sebe, a ne sme se
suprotstaviti sebi ravnima ili formacijski nadređenima.
Dve
su stvari tu zanimljive, prvi je taj odnos sa ženom za koji je jasno
da se nikako ne može uklopiti u patrijarhalnu i buržoasku viziju
skladnog braka. Ta fasada se prvo održava na njegovo insistiranje,
iako ga je Gudrun u nekom trenutku napustila, i to pre nego što je
Humberto otišao u zatvor na kratko, i to tako da se on pojavljuje
kao pevač u horu dok ona svira blok-flautu u lokalnoj crkvi, a posle
na njeno, kada odbije bilo kakvu ideju o razvodu. Gudrun je pritom
portretirana kao relativno površna žena, domaćica-princeza, ali
svakako nije glupa i instinkti za samo-održanjem su joj na mestu.
Druga
zanimljiva stvar je tretman politike koji je, ne samo za
latinoameričke pojmove, već i za pojmove kinematografije uopšte,
vrlo neuobičajeno balansiran i doziran. The Moneychanger ni u
kojem slučaju nije apolitičan film, ali nijednog trenutka nije
pamfletski, pa čak ni politiziran. Politika je sveprisutna, u
pozadini priče, Humberto je njenih mehanizama vrlo dobro svestan, a
svestan je i kad bude suočen sa reperkusijama, po svoj biznis i po
sebe. Ali stav reditelja Veiroja je jasan: diktatura ne mora biti
prepreka za prljave poslove, naprotiv, oni često idu ruka pod ruku.
Sve
to je izuzetno ukusno zapakovano u fotografiju kojom dominiraju tamni
tonovi, od plavo-sivih do zemljanih, u scenografiju, kostim i
rekvizitu koje uverljivo dočaravaju period. Gluma je izvanredna, za
šta treba zahvaliti ne samo internacionalnoj urugvajsko-argentinskoj
postavci, već i reditelju koji ima jasne predstave o likovima i
sigurno vodi glumce prema tome. Još jedan od aduta filma je upotreba
muzike, naročito klasične, koja je pomalo atipična za ovaj žanr.
To sve čini da The Moneychanger zaradi status izuzetno
preporučene filmske literature ove jeseni i zime.
No comments:
Post a Comment