kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Takashi Miike
scenario:
Masa Nakamura
uloge:
Masataka Kubota, Sakurako Konishi, Shota Sometani, Nao Ohmori, Becky,
Seiyo Uchino, Jun Murakami, Sansei Shiomi
Prva
ljubav zaborava nema i to itekako stoji za najnoviji, inače 103. po
redu, film japanskog velemajstora Takashi Miikea. Ali ne
očekujte da će se iza ovog generičkog naslova skrivati nekakva
generička ljubavna priča, naprotiv. Miike, globalnoj publici poznat
po naslovima kao što su Ichi the Killer, Audition, 13
Assassins i sličnim ultra-nasilnim i ultra-stilizovanim
trilerima, akcijadama i istorijskim spektaklima sa obiljem
izlomljenih, raznesenih i isečenih glava i udova, doduše, priča
pravu i punokrvnu ljubavnu priču, ali onakvu kakvu ćemo naći u
pulp-romanima iz 50-ih, i to sa energijom mladih Quentina
Tarantina i Guya Ritchieja. Pripremite se za ludu vožnju.
Prvi
deo ljubavnog para je Leo (Kubota), momak koji je odrastao kao
siroče kojem je boks jedini način da se probije kroz život. Kada
mu nakon neočekivanog nokauta koji je popio u bolnici otkriju tumor
na mozgu koji nije moguće operisati, on postaje čovek koji više
nema šta da izgubi. Drugi deo para je Yuri (Konishi), devojka
koja pati od halucinacija koje jedino može umiriti drogom. Nju je
otac na ime duga prodao mafiji i ona taj dug otplaćuje kao
prostitutka pod "umetničkim imenom" Monica.
Njihovo
upoznavanje je sticaj suludih okolnosti i ponajmanje ima veze sa
njima samima. Sve je to, naime, deo plana mafijaškog siledžije
nižeg nivoa, Kasea (Sometani) da uz pomoć korumpiranog
policajca (Ohmori) ukrade pošiljku droge. Kako pošiljka
prolazi kroz stan u kojem Monica živi i radi, Kase joj namešta svog
ortaka kao klijenta da bi je isterao iz stana koji delu sa svojim
makroom i njegovom opasnom devojkom Julie (Becky). Međutim
napad halucinacija i Leova intervencija će boksera i prostitutku
poslati u beg pred gangsterima raznih nacionalnosti i fela (i Yakuze
i Trijade samo čekaju izgovor da otpočnu rat između sebe).
Za
razliku od Monice koja upada u profil "dame u nevolji",
Julie je stereotip opasne cure spremne da se odbrani, ali i da
napadne, kao i da otkrije Kaseove namere i na njih alarmira šefove.
Opet, nije da je njegov plan toliko otporan na iskliznuća kao što
on misli, ali svejedno. Ono što sledi je jurnjava jedne posebno duge
tokijske noći, te obračun u skladištu kao kulminacija...
Scenario
Mase Nakamure ne donosi neke naročite inovacije u žanr i
žanrove. Zapravo smo ga u različitim inkarnacijama i sa različitim
varijacijama gledali nebrojeno puta u najrazličitijim kontekstima i
kinematografijama. Ono po čemu First Love istupa je Miikeova
majstorska režija, ispolirana u smislu koreografije nasilnih
tučnjava, pucnjava i borbi katanama, kao i izbalansirani ton između
neapologetski sentimentalnog, komičnog, stripovskog i napetog kojim
uspešno provocira gledaoce za svih 108 minuta trajanja filma.
Kada
smo kod provokacije, Miike hoda po tankoj liniji koja razdvaja
napetu, mužjačku akciju od toksičnog mizoginog mačizma, ali je ne
prelazi čak ni kada je osobito kreativan u portretiranju nasilja nad
ženama. Tu je posebno važan lik opasne Julie koja odbija da umre,
bilo da je davi plaćeni ubica, bilo da Kase u automobilu naglo
ubrzava i koči tako da ona udara glavom dok se ne onesvesti, a čak
joj ni elaborirano podmetnut požar neće doći glave. Možda je
Monica slatka i unekoliko pasivna, ali ni u kojem slučaju nije tupa
i blesava, već pokazuje izuzetan nagon za preživljavanjem.
Uostalom,
stripovski ton koji, kako film odmiče prema kulminaciji, počinje da
dominira, naprosto postavlja neka druga pravila igre, pa na First
Love možemo i moramo gledati kao na majstrostvom izdignut komad
"pulp" kinematografije. U tome se Miike dosta oslanja na
direktora fotografije Nobuyashu Kitoa i montažu Akire
Kamiye, tako da urnebesna akcija bude sve vreme izuzetno
pregledna, a muzika koju potpisuje Koji Endo samo pojačava
ugođaj. Miike se ne boji da u jednom trenutku ode sasvim u pravcu
anime (da, dobijamo i jednu fantastičnu animiranu sekvencu), ali i
da posle spusti loptu, te da filmu napravi tri logična završetka,
sve jedan bolji i potentniji od drugog. Majstor je majstor i to je
to.
No comments:
Post a Comment