kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Tim Mielants
scenario:
Tim Mielants, Benjamin Sprengers
uloge:
Kevin Janssens, Jemaine Clement, Hannah Hoekstra, Pierre Bokma,
Ariane Van Vilet, Josse De Pauw, Bouli Lanners, Katelijne Damen, Jan
Bijvoet
Koliko
se misterije može izvući iz nečeg tako banalnog kao što je to
zatureni čekić? Koliko drame nudi emocionalno zakopčani
protagonista koji pritom ne pokazuje apsolutno nikakvu ambiciju osim
da proživi svoj život onako kako ga je uvek živeo? Koliko se
komedije skriva o klišeima o kompulsivnoj opsesiji i o previranjima
u društvu na mikro-nivou komune u kojoj žive naoko neobični ljudi,
ali sa vrlo običnim, ljudskim porivima? Šta ako se sve to dešava
na teritoriji nudističkog kampa? Odgovore na ta pitanja možemo
pronaći u debitantskom filmu belgijskog televizijskog reditelja Tima
Mielantsa (serije The Terror, Peaky Blinders i
druge), nagrađenom za najbolju režiju u Karlovym Varyma i upravo
prikazanom u takmičarskom programu Zagreb Film Festivala.
Naslovni
junak (Kevin Janssens koji igra kontra svog tipa gangstera i
frajera) nema nikakvih drugih ambicija osim da bude domar u
nudističkom kampu čiji je vlasnik njegov otac (De Pauw), a
da u slobodno vreme dizajnira i izrađuje unikatan nameštaj bez
naročite namere da bi to prodavao. Otac nije naročito dobar
menadžer, pa u kampu preti pobuna, a majka (Damen) je slepa,
pa ne može naročito da pomogne ni jednom ni drugom. Patrick je
pasivan i čini se iskorištavan i u vezi sa jednom od viđenijih
gošći kampa Liliane (Van Vilet), čiji muž Herman (Bokma)
polako "kuva" pobunu, a dvoje novih gostiju, country-pop
zvezda Dustin (Clement) i njegova devojka Nathalie (Hoeksta)
će dodatno uzburkati duhove u kampu.
Patrick
će preživeti dva šoka u kratkom vremenu. Prvi je onaj očitiji,
očeva smrt, i to ga neće mnogo uzrujati u prvom trenutku, bilo zbog
toga što je bio spreman na to, bilo zbog toga što je nesvestan
posledica, bilo zbog toga što je opsednut onim drugim. U pitanju je
nestanak njegovog čekića koji se ne može tek tako zameniti jer je
deo kompleta koji se više ne proizvodi i ne prodaje. Pronaći čekić
koji se pojavljuje u glasinama drugih, ne nužno radosnih, kampera i
u vrlo stresnim trenucima postaje njegova jedina motivacija dok je
usput prinuđen da se rešava probleme kojima u dobrom broju
slučajeva nije dorastao.
Mielants
odmah na početku postavlja ton apsurdne dramedije sa izuzetnim
osećajem za detalj. To ne treba da čudi jer su mu se, po vlastitom
priznanju, dogodovštine iz nudističkog kampa gde je u ranoj
mladosti proveo jedno leto, urezale u pamćenje. Odatle dolaze poneki
detalji koji, čini se, nemaju nikakvu funkciju dalje u priči, poput
slepe vlasnice. Lokacija iz njegovog sećanja (Pirineji) je preneta
na teren koji mu je više domaći (Ardeni), što otvara i specifično
belgijsku tematiku poput stanja države u državi (stanovnici kampa
su uglavnom Flamanci i Holanđani u frankofonom valonskom okruženju)
i jezičke barijere (Patrick i inače malo i rudimentarno komunicira,
što dodatno dolazi do izražaja kada to mora da čini na stranom
jeziku).
Kriza
(odnosno preispitivanje) identiteta i lokalna politika u nekoj
zajednici su, pak, univerzalne teme, ali Mielants i ko-scenarista
Sprengers su makar kreirali lika koji je sasvim poseban.
Obično kada su takve teme u pitanju želimo da se identifikujemo sa
glavnim likom koji nam je simpatičan, a ne sa luzerom od skoro 40
godina koji nikada nije napustio roditeljski dom i koji opsesivno
traži svoju "igračku". To je prilično hrabar dramaturški
pristup koji traži hrabrog i posvećenog glumca da ga izvede.
Janssensu to, izgleda, nije problem: za ulogu se ugojio preko 20
kilograma i sve vreme se pokazuje sa "debilkom" za
antologije filmskih idiotskih frizura.
Druga
bitna činjenica Patrickovog psihičkog profila je kontrast između
fizičke golotinje i emocionalne zakopčanosti i to Janssens kao
glumac koji vrlo retko menja izraze lica i Mielants kao reditelj
sjajno dočaravaju. Uopšte gledano, Mielantsov odnos do golotinje i
naturizma je sasvim prirodan i nonšalantan, ne-seksualiziran i
iskren da se vidi da vrlo dobro zna o čemu priča, odnosno da
poznaje milje nudističkih malih, privatnih nudističkih kampova u
kojima se formiraju paralelne strukture koje imitiraju društvo.
Problemi
nastaju kada detektivska misterija o čekiću toliko preuzme zaplet,
pa se onaj apsurdno-humorni momenat povlači u stranu odakle će tu i
tamo ponovo zabljesnuti, a sama ta enigma nije sama po sebi nešto
novo i neviđeno, već se u priličnoj meri drži smernica iz romana
Agathe Christie. Sa pozitivne strane, to je sjajan uvod u
priču o internoj politici i zameranjima između suseda i
"prijatelja", a i obračun kojim kulminira jedna je od
bizarnijih filmskih tuča u novije vreme: dvojica se mlate goli u
kamp-prikolici, a balans između komičnog i ozbiljnog je tu sjajno
pogođen. Sama misterija je na kraju suviše vešto zapakovana, ali
predvidljivost tu nije naročiti problem koliko to da je razrešenje
izvanjsk, da dolazi s neba pa u rebra, te da je svrha najpre samom
sebi, a onda prilično banalnoj poenti oko Patrickovog karaktera.
Ali
zbog onih drugih delova, Patrick je film itekako vredan
gledanja (posebno za fanove belgijske i holandske kinematografije),
zabavan, energičan, lako pratljiv i nepretenciozan, a da opet nije
plitak i ne podilazi publici. Nadajmo se da će se Tim Mielants još
koji puta okušati u formi dugometražnog igranog filma jer mu očito
sasvim dobro ide.
No comments:
Post a Comment