kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
May el-Toukhy
scenario:
May el-Toukhy, Maren Louise Käehne
uloge:
Trine Dyrholm, Gustav Lindh, Magnus Krepper, Liv Esmar Dannemann,
Silja Esmar Dannemann
Do
sada smo u kinematografiji, literaturi, visokoj i pop-kulturi imali
sve kartaške dame, osim trefove. Pikova, Puškinova, pa onda od
Čajkovskog, pa onda u raznim varijantama je svakako najpoznatija.
Dama karo kao opsesija i okidač u legendarnom filmu The
Manchurian Candidate. Dama herc kod Lewisa Carrolla, u
Alisi u zemlji čuda, ona što vlada kartama i naređuje
obezglavljivanje.
Naslov
danskog filma Queen of Hearts u režiji May el-Toukhy
koji je nakon festivalske turneje započete na Sundanceu stigao i do
Zagreb Film Festivala svakako je asocijacije na Carrolla, ali
potrebno je nešto vremena da stvar "klikne" u tom pravcu
zato što pred sobom imamo redom: ogled iz buržoaskog života,
moralku o moći i zloupotrebi i (erotski) triler na tragu kasnih
80-ih i ranih do srednjih 90-ih u kojem posmatramo kako jedna jaka
žena gubi moralni kompas. Vremenski kontekst Me Too i Time's Up
kampanja nije tu zanemariv, kao ni onaj prostorni - skandinavski, pa
ta zamena uobičajenih uloga i rodova zlostavljača i žrtve u
teoriji može biti provokativna.
Naša
naslovna anti-junakinja advokatica Anne (Dyrholm) koja je
napravila karijeru zastupajući maloletne žrtve nasilja, po pravilu
seksualnog. Njen život je naoko savršen kao i njen dom u predgrađu,
napravljen i uređen u duhu skandinavskog modernizma. Majka je dvema
kćerima, bliznakinjama Fridi i Fanny (Liv i Silja Esmar
Dannemann) i udata za uglednog doktora Petera (Krepper).
Brak nije strastven, ali deluje skladno jer su supružnici jednaki u
smislu socijalnog statusa i oboje su jednako posvećeni svojim
karijerama, premda bi Peter voleo da je malo više gazda u kući, a
Anne mu se, pak, učtivo suprotstavlja.
Skladna
porodična slika će se naći pod pretnjom kada u njihov dom uđe
Peterov sin iz prvog braka Gustav (Lindh) koji je do tada
živeo sa majkom u Švedskoj. Gustav je problematičan tinejdžer
(ima li drugačijih po filmovima?) i pred njim su dva puta: život sa
ocem i integracija u njegovu novu porodicu ili odlazak u internat. I,
da, od početka je pomalo bahat i nabusit, ostavlja nered za sobom,
generalno privlači pažnju svojim ponašanjem, a uskoro će i
kapitalno zabrljati. Njegov pokušaj da opljačka dragocenosti iz
svog novog doma će biti otkriven od strane Anne koja će ga uceniti:
ili će poraditi na integraciji ili će ga ona lično prijaviti i ocu
i policiji.
Gustav
sa svoje strane čini sve da se popravi, a bliznakinje koje se za
njega ubrzo vezuju su odlična polazna osnova. Nedugo zatim se
zbližava i sa Anne, što odlazi u smeru prilično vruće afere. Kako
to obično biva, takve afere se moraju kad-tad završiti, neko iz
njih izlazi povređen i želi nastavak, neko će se iz nemoći
izlajati, a onaj u poziciji moći, u ovom slučaju Anne, će sve
negirati i izvrtati na Gustavovu štetu. Prvo, jer poznaje sistem pa
može eliminisati dokaze, i drugo, jer poznaje psihologiju dovoljno
da niko ne veruje problematičnom klincu čak ni kad ovaj govori
istinu.
Queen of Hearts je izuzetno režiran i još bolje odglumljen
film. May el-Toukhy, kojoj je ovo drugi film nakon romantične
dramedije Long Story Short, limitirano ali efektno ubacuje
reference na Carrollov roman za decu, ali i vrlo vešto klizi kroz
žanrove i dramaturške činove. To čini oslanjajući se na scenario
koji je napisala zajedno sa Maren Louise Käehne u kojem su
likovi jasno pozicionirani i detaljno psihološki profilirani. To u
velikoj meri olakšava posao glumcima Trine Dyrholm i Gustavu Lindhu
koji se u svoje likove potpuno unose i nose ih sa strašću i
integritetom, što filmu svakako dodaje na kvalitetu.
Problemi
su, međutim, etičke i koncepcijske prirode. Poruka da se kod
seksualnog iskorištavanja i zlostavljanja ne radi o polu/rodu, nego
o moći je truizam, ali znači li to u interpretaciji Käehne i
el-Toukhy da je svaka jaka, ne-submisivna žena potencijalni
(seksualni) predator i eksploatator? To posebno upada u oči sa
nikada do kraja razjašnjenom motivacijom za aferu jer Anne svakako
ima dobrih razloga da zadovoljstvo potraži izvan braka (muž joj je
rigidan i hladan, a voli i da šefuje), ima dovoljno aduta da zavede
koga želi, kao i pameti da ne radi gluposti u i oko kuće. Pitanje
koje možemo postaviti je zašto je baš izabrala Gustava? Ako
namerno cilja da povredi muža, onda ne bi skrivala i negirala. Ako
je cilj da Gustava izmanipuliše i izbaci, za to nema razloga jednom
kad se ovaj primiro. Ako je ideja malo bezumne zabave ili prosto
prilike, onda je to samo još jedan kliše da nas emocije, želje i
nagoni čine nerazumnima.
Drugi
problem je što pred sobom u suštini imamo pornografski kliše
napaljene maćehe, doduše pristojnije i diskretnije stilizovan,
premda je najmanje jedna scena prilično eksplicitna, što celu priču
čini nategnutijom i malo verovatnom. Ako se, pak, radi samo o
demonstraciji moći, tu bi savršeno odgovarali i drugi, manje
škakljivi porno-stereotipi. Opet, je li to način da se isprovocira
na papiru vrlo napredno i liberalno skandinavsko društvo? I nije li
malo paradoksalno da se filmu koji možemo čitati kao "ženski"
može očitati čak i mizoginija?
No comments:
Post a Comment