kritika pročitana u emisiji Filmoskop
Da
je Blizanca
potpisao nekakav poluanonimni redatelj akcijskih filmova, o njemu ne
bi bilo potrošeno puno riječi. Naprosto, radi se o klasičnom
akcijsko-špijunskom filmu po generičkom scenariju sprimjesama
znanstvene fantastike, kakvi su svoj vrhunac doživjeli u prvoj
polovici 90-ih godina prošlog stoljeća. Čak se i ideja o
sučeljavanju živog čovjeka i njegovog klona tajno razvijenog od
strane Vladinih tajnih agencija, može datirati u taj period
povijesti. Zapravo, u nešto izmijenjenom obliku i u komičnom ključu
čak i u prethodno desetljeće, u nastavak Zemeckisovog Povratka
u budućnost. Ono
što je zanimljivo, možda čak i začudno, jest da se režije
Blizanca
latio Ang Lee, redatelj visokog statusa, s dvije nagrade Oscar u svom
džepu i autor velikog talenta i širokog dijapazona interesa.
Ključno pitanje je, dakle, što mu je to trebalo jer u samom tkivu
Blizanca
nema ničeg ni izbliza dovoljno interesantnog i provokativnog, prije
se može reći da je kao projekt uklet.
Najprije,
scenarij po originalnoj ideji i priči Darrena Lemkea (filmovi
Shazam!,
Goosebumps
i njegov nastavak) i Davida Benioffa (filmovi 25.
sat i Troja,
serija Igra
prijestolja)
doživio je u dužem vremenskom periodu brojne korekcije i
spisateljske "ruke", a zadnju inačicu ispolirao je Billy
Ray (filmovi Igre
gladi i Kapetan
Phillips). Ni ime
glavnog producenta Jerryja Bruckheimera ne ulijeva puno povjerenja,
znajući njegovu ideološku orijentaciju - desničarski hvalospjevi
američkoj vojsci, ali i stilske preferencije bliske estetici
video-spota. I sama priča o tajnom operativcu Henryju Broganu (Will
Smith) koji se nakon klimavo, ali ipak uspješno obavljenog zadatka
(atentata) za potrebe tajne službe povlači u penziju na svoje
zabačeno imanje u Georgiji, e da bi otkrio da njegova meta nije bio
terorist, već znanstvenik, i tako na svoj trag privukao odred
Vladinih plaćenih ubojica, a među njima i kloniranu dvostruko mlađu
verziju sebe (opet Smith), daleko je od originalne i nove. Čak se i
dekoracija poput prijateljski nastrojene mlade kolegice koja je
poslana da ga špijunira (igra ju Mary Elizabeth Winstead, znana po
ulogama sličnih senzibiliteta u ne-akcijskim neovisnim filmovima) i
starog prijatelja i ratnog kolege, pilota Barona (Benedict Wong),
podrazumijeva, kao i jurnjava diljem svijeta na koju otpada dvije
trećine ovog dvosatnog filma (jurnjava od Cartaghene u Kolumbiji,
preko Budimpešte, natrag do Georgije, gdje se odvija konačni
obračun između Brogana i bivših mu šefova, film je sniman na
pravim lokacijama, ali svejedno ne izgleda kao razglednica). Neku
osobitu dodanu vrijednost ne predstavlja ni Clive Owen u ulozi
glavnog negativca i mozga operacije kloniranja Claya Verisa.
Istini
za volju, pojedine scene su dinamično osmišljene i sjajno režirane,
s boljom redateljskom kontrolom nego što je to standard u suvremenom
američkom akcijskom filmu. To se posebno odnosi na susret i jurnjavu
između Brogana i njegovog klona jednostavno nazvanog Junior, koja se
odvija pješice po krovovima, u napuštenoj derutnoj vili, a na kraju
i na motociklima, kao i ideju da se ovo prijevozno sredstvo upotrebi
i u svojstvu oružja na kraju prolongirane sekvence. Lee pokazuje
izvrsne redateljske instinkte te kombinira američki i azijski stil
kada je u pitanju akcija i tučnjava, odnosno kombinira kraće
kadrove kamerom iz ruke i blizine i nešto duže kadrove u srednjim i
širim planovima gdje do izražaja dolazi koreografija, kao i
neprekinute vrtoglave vožnje, pa čak i subjektivne kadrove u
akcijskim scenama na tragu video-igrica. To i ne čudi od redatelja
koji u svojoj karijeri ima i remek-djelo "wuxia" žanra,
film Tigar i zmaj,
te vizualno impozantne filmove kao što su revizionistički vestern
Zajaši s vragom,
gay romansa vestern ikonografije Planina
Brokeback,
špijunsko-ratna noir romansa Požuda,
oprez, te raskošno
dizajnirane drame smještene u određeni period povijesti, kao što
su adaptacija romana Jane Austin Razum
i osjećaji, Ledena
oluja i Svi
na Woodstock. Lee
se čak može pohvaliti i punokrvnim stripovskim akcijskim spektaklom
u vidu Hulka
(2003). U konačnici, iako se ne može nazvati striktno žanrovskim
redateljem, Lee ni u kojem slučaju ne bježi od žanra, odnosno od
žanrova. Jedna se tendencija, međutim, može zamijetiti u trenutnoj
fazi Leejeve karijere - sklonost ispitivanju granica dostignuća
suvremene filmske tehnologije, što počinje s filmom Pijev
život (2012) za
koji je dobio svog drugog Oscara za režiju. Tu se prvi put bavio 3D
tehnologijom i to na način da oko tehnološkog dostignuća nije
gradio priču, već ga je koristio kao sredstvo za kreaciju spektakla
u inspirativnoj "high concept" nadahnjujućoj drami i
avanturi po istinitom događaju o dječaku koji skupa sa tigrom
putuje preko oceana na improviziranoj splavi. Leejevo "tehniciranje"
dobilo je još apstraktniju dimenziju s filmom Billy
Lynn's Long Halftime Walk.
Film je, naime, snimljen u impozantnoj 4K rezoluciji slike i u
tehnici koja hvata 120 sličica u sekundi, što je pet puta više od
uobičajene i standardne za film. Nažalost, s regularnom
projekcijskom opremom ta se moderna tehnička dostignuća ne mogu
prikazati, a pitanje je i koliko bi to instrumentu ljudskog oka bilo
vidljivo i u savršenim projekcijskim uvjetima kakve je Lee zamislio.
Tehniciranje tog nivoa se, u krajnjoj liniji, može ocijeniti i
nepotrebnim, imajući u vidu da je u tom filmu prije svega bila riječ
o intimnoj drami o vojnom invalidu koji, suočen s time za koga se i
za šta borio (za taj famozni "američki način života",
za to što on predstavlja i kako se manifestira), ulazi u proces
samo-preispitivanja.
S
Blizancem
na tehničkom planu Ang Lee još više povećava ulog, kombinirajući
prethodna dva filma: visoku rezoluciju sa 120 sličica po sekundi, te
obilje digitalne, kompjutorske animacije u punokrvnom akcijskom
spektaklu. Pritom Will Smith u ulozi mlađeg sebe nije jednostavno
podmlađen šminkom, niti posve digitalno animiran, već je sve scene
odradio sam u studiju pomoću "motion capture" tehnologije.
Čini se da se Lee ovoga puta "preigrao" i da se kocka nije
isplatila, barem ne u uvjetima regularne kino-projekcije u lokalnoj
multipleks ili gradskoj kino-dvorani u Hrvatskoj. Naime, elaborirana
shema za pomlađivanje Smitha djeluje grublje i umjetnije nego što
bi to bio slučaj čak i da je u film ubačen kompletno digitalno,
dok se prednosti rezolucije i broja sličica po sekundi ne mogu ni
vidjeti, niti kao "ispravljena" ili "izglačana"
stvarnost o kojoj pišu američki kolege koji su film imali prilike
vidjeti u za to predviđenim dvoranama. Ali barem je misterij zašto
je Lee pristao na ovakav projekt riješen: vodio se idejom da je
generički akcijski film idealan poligon za ispitivanje najnovijih
tehnoloških inovacija u filmskoj umjetnosti. Ima smisla, ali smo mi
"s jeftinijim ulaznicama" i ovog puta ostali uskraćeni za
ono što se gubi u prijevodu, odnosno što je dostupno samo u
najbolje opremljenim kino-dvoranama na svijetu. No, nepravedno bi
bilo reći da je, i pored toga što služi samo kao sredstvo,
Blizanac
posve loš film. Nije, umjereno je zabavan iako posve predvidljiv,
pregledan, jasan, u pojedinim scenama čak i izuzetno napet.
Osvježavajuće je vidjeti Willa Smitha ponovo u ulozi akcijskog
junaka, Mary Elizabeth Winstead je vrlo dobra glumica i njeno
prisustvo na ekranu stvara izuzetno ugodan ugođaj, kao i prisustvo
Benedicta Wonga. Lee i scenaristi donijeli su još jednu pravilnu
odluku da ne opterećuju scenarij s previše detalja oko samog
postupka kloniranja i implikacijama istog (barem ne više nego što
je neophodno). Blizanac
je, u konačnici, usprkos velikog budžeta, tipski B film koji pomiče
granice filmske tehnike, ali ne i umjetnosti. Impresija koju ostavlja
možda nije dugog vijeka, ali film makar nije dosadan i naporan.
No comments:
Post a Comment