kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Jonás Trueba
scenario:
Itsaso Arana
uloge:
Itsaso Arana, Vito Sanz, Isabelle Stoffel, Joe Manjón, Luis Alberto
Heras, Mikele Urroz, María Herrador, Francesco Carril, Simon
Pritchard
Leto
u gradu zna da bude davež, što posebno znamo mi, urbane životinje.
Beg na neko more ili planinu je poželjan, ali nam posao i/ili
finansijske mogućnosti to ne dozvoljavaju, pa su gradska kupališta
i prigradska izletišta često najbolja realistična opcija, po
sistemu "daj šta daš". Ali, hajdemo podići uloge i
zamisliti situaciju u, recimo, Madridu u kojem se kombinuju uticaji
mediteranske i kontinentalne vrućine zbog zeznute geografije.
Dobićemo film Jonása Truebe The August Virgin koji je
nakon premijere u vrućim i vlažnim Karlovym Varyma ovog leta i
festivalske turneje pristao u jesenje obojeni Zagreb gde je na ZFF-u
prikazan u okviru programa Velikih 5 koji nam nudi uvid u dostignuća
najvećih evropskih kinematografija.
Osnovni
socijalno-ekonomski kontekst stagnacije španske ekonomije nakon tri
dekade konstantnog rasta krajm prošlog i početkom ovog veka u filmu
nije izražen, ali otvara onaj drugi i bitniji po dva osnova. Prvo,
uslovi rastuće ekonomije su obogatili urbanu srednju klasu koja je
razvila navike izbivanja iz velikih gradova usred letnje sezone.
Drugo, mlađim primercima te klase su omogućili luksuz produženog
odrastanja i mladosti i to je ono što Trueba i scenaristkinja /
glavna glumica Itsaso Arana gađaju i pogađaju u centar:
vreme je post-krizno, ekonomija se još nije oporavila u potpunosti i
ljudi određenih godina su prinuđeni da se prilagode situaciji, što
podrazumeva provođenje leta u gradu koji baš i nije tako pust i
ispražnjen od sadržaja koji kulminiraju praznikom koji bi se na
hrvatskom jeziku zvao Vela Gospa.
Naša
junakinja je Eva, glumica bez stalnog angažmana (autobiografski
momenat, možda) koja je upravo izašla iz duže veze. Bez posla i
bez cilja, ona jeftino iznajmljuje stan u gradu u nadi da će početi
iznova u 33. godini života. Njena dnevna rutina podrazumeva
lenčarenje, čitanje, bazanje po gradu, viđanje s prijateljima,
posećivanje kulturnih događaja i makar tinjajuću nadu da će joj
se dogoditi "restart" na ličnom, ako već ne na poslovnom
planu. Jer, prosto i jednostavno, svima nam je ponekad potrebna nova
perspektiva. Vic je, međutim, u tome što se njeno okruženje, što
će reći njeni prijatelji, u dobroj meri nalaze u različitim,
stabilnijim fazama života, što Evu pomalo i frustrira.
Ono
po čemu je The August Virgin izuzetan film je iskrenost sa
kojom se Trueba i Arana dotiču generacijske smušenosti (Trueba je
pet godina stariji od Arane, njih dvoje se dobro poznaju i sarađivali
su ranije), što ga čini atipičnim, ali efektnim "coming of
age" filmom koji razbija kanon po kojem je taj termin rezervisan
za filmove o tinejdžerima ili ljudima u ranim 20-im godinama života.
Mi u formi nalik na dnevničku gledamo kako žena od 33 godine
odrasta pred nama tokom leta koje će (možda) promeniti sve.
Sledeća
stavka izuzetnosti izvire iz te pseudo-dnevničke strukture, datumi
su potpisani na kratkim, u narandžasto obojenim, tekstualnim
karticama koje film dele na poglavlja različitog trajanja i
sadržaja. Takva struktura savršeno imitira i oživljava letnje
dane, nekad spore i lenje, nekad nabijene događajima i
doživljajuima. U tom smislu ne smeta ni trajanje filma od dva sata i
nešto sitno preko, odnosno film bi mogao biti i duži, čak u
nedogled, bez početka i kraja, a čak ne bi smetalo ni kad bi se te
"lenje" scene malo razvukle ili kada bi ih bilo više.
U
tom smislu Trueba kanalizira energiju mladog Richarda Linklatera
koji se ne boji da život prikaže takvim kakav jeste. Nema
"premotavanja" ne-događajnosti, ali umesto toga imamo
iskreno uživanje u malim životnim radostima, šetnjama,
kontemplaciji, razgovorima ni o čemu, a ipak o nečemu bitnom. Zbog
toga je The August Virgin jedan od najboljih,
najintrigantnijih i najživotnijih filmova ove godine.
No comments:
Post a Comment