kritika objavljena na XXZ
2019.
scenario
i režija: Kleber Mendonça Filho, Juliano Dornelles
uloge:
Bárbara Colen, Thomas Aquino, Sonia Braga, Silvero Pereira,
Thardelly Lima, Udo Kier
Razvojni
put brazilskog filmaša Klebera Mendonçe Filha se može
koristiti kao efikasan argument onima koji postavljaju glupo pitanje
"A kada je to neki kritičar napravio nešto praktično?"
Filho je filmski kritičar po struci koji se oprobao u režiji, i to
sa velikim uspehom: i prvenac Neighboring Sounds (2012) i
Aquarius (2016) izuzetni su filmovi, do detalja promišljeni i
zaokruženi, intelektualni, a ne nužno intelektualizirani i svakako
ne hladni i distancirani, što je sledeći argument koji se
kritičarima i teoretičarima stavlja na teret jednom kada se
oprobaju u praksi.
Filhov
treći film, Bacurau, na festivalskoj turneji od premijere u
Cannesu, ipak je drugačiji od svega što je do sada radio. Prvo,
lokacijski, film je izmešten iz autorovog uobičajenog habitusa,
grada Recife na severoistočnom "špicu" Brazila u zapadni,
ruralni i brdoviti krajolik iste savezne države Pernambuco. Drugo,
Filho po prvi put ne radi sam kao scenarista i reditelj, već se u
tome oslanja na pomoć svog stalnog scenografa i producenta Juliana
Dornellesa. I konačno, Bacurau nije drama (u artističkom ili
klasičnijem ključu) o partikularnom društvenom problemu
(Neighboring Sounds se bavio posledicama ograđivanja u svrhu
bezbednosti koje je donelo nove probleme u vidu borbe za moć između
čuvara i vlasnika, a Aquarius se direktno bavio
džentrifikacijom), već vrlo širok žanrovski miks, od
etno-antropološke studije, preko neo-westerna i naučne fantastike,
do otvorene društvene kritike i akcionog, čak ratnog, trilera.
Naslov
filma je izmišljeno zabačeno selo, a vreme radnje nekoliko godina u
budućnosti koja, pak, izgleda jednako kao sadašnjost ili bliža
prošlost. Teresa (Colen) dolazi na sahranu svoje bake,
lokalno značajne osobe (možda čak i veštice neke vrste) bez
jasnog plana koliko će se zadržati. Kraj je u priličnoj meri
odsečen od sveta, državne vlasti pokušavaju da uhvate odmetnika
Lungu (Pereira) i njegovu družinu, a snabdevanje vodom je
takođe problematično. Sa druge strane, čini se da selo živi po
nekim svojim pravilima i kanonima po kojima jednako poštovanje
dobijaju i (bivši) kriminalac i makro, a sada Teresin novi dečko
Pacote (Aquino) i doktorica Domingas (Braga). Rutinu
jedino ponekad remete posete gradonačelnika obližnjeg gradića,
Tonyja (Lima) koji glasove na predstojećim izborima pokušava
da osigura hranom sa isteklim rokom trajanja i sumnjivim lekovima.
Stvari,
međutim, postaju čudne kada se pojave jezivi signali. Prvo, selo
nestaje sa zvaničnih mapa i satelitskih navigacionih servisa. Zatim,
nestaje signala za mobilne telefone (što je vrlo upozoravajući znak
u savremenoj horor-paradigmi), a na nebu se pojavljuju dronovi u
obliku letećih tanjira. Na kraju se u selu i njegovoj okolini
pojavljuju nezvani gosti, stranci, belci i zapadnjaci, predvođeni
Michaelom kojeg igra kultni B-filmski zlikovac, Udo Kier. To
je samo po sebi razlog za uzbunu, iako nije do kraja jasno na čiju
su inicijativu oni došli, sopstvenu ili su na misiji za nekoga.
Jedno je jasno: ubrzo će izbiti sukob na život i smrt između
lokalaca i posetilaca koji ne dolaze u miru. A tu lokalci, ma kako se
to činilo, nisu bez šansi.
Poentu
filma Bacurau je vrlo lako svesti na parabolu o kolonijilazimu
i uljezima sa strane i njihovim ubilačkim avanturama, za šta
svakako ima potvrde ne samo u tkivu filma, već i u brazilskom
folkloru. Druga strana medalje su i razlike u okviru zemlje, između
urbanih elita i države kao takve sa jedne strane, te zaposatavljenog
ruralnog stanovništva s druge. U tom smislu je Bacurau
žestoka i utemeljena kritika novog brazilskog predsednika Jaira
Bolsonara, čoveka koji se istovremeno predstavlja i kao šampion
globalizma i ekonomskog liberalizma, ali i kao siledžija prema svemu
što se može opisati kao drugost, bile to gay osobe, ne-belačko
stanovništvo ili sirotinja. U tom smislu, dronovi, moderno oružje,
prismotre, tehnološki rat, pa čak ni uvodna kartica sa vremenskim
okvirom ne zvuče toliko kao naučna fantastika, koliko kao
realistična procena kretanja u bliskoj budućnosti. Filho, dakle, ni
u kojem slučaju nije odustao od socijalnog angažmana.
Taktiku
je, pak, unekoliko promenio i prilagodio, oslanjajući se, skupa sa
Dornellesom, na poetiku i estetiku žanrovskog filma. Njih dvojica,
međutim, ne brzaju, ostavljajući prostora za prolongirani uvod u
kojem će se pozicionirati likovi i u kojem će se ocrtati svet u
kojem egzistiraju. Tragovi westerna su u tom delu najviše vizuelni,
unekoliko služe karakterizaciji i etičkoj slici, ali se ne koriste
kao mehanička rešenja. Autori vrlo dobro poznaju folklor, priče iz
ne tako davnih vremena gerilskog ratovanja, kulturu odmetništva i
banditizma, državnu represiju, ali su dovoljno inteligentni i sa
autorskim integritetom da te elemente doziraju, pre svega
oslikavajući (izmaštanu) lokalnu sredinu i njene, samo njene,
lokalne običaje. U tom smislu, spoj etabliranih brazilskih glumaca i
naturščika (inače Filhov običaj) sjajno funkcioniše.
Vidi
se, ipak, da ni Filho ni Dornelles nisu prevashodno žanrovski
autori, već da poetiku koriste kako znaju i umeju, često se
koristeći prilično otvorenim referencama, da bi ispričali priču
koju nameravaju. Najdirektnije reference, kako u zapletu, tako i u
detaljima, su one na Johna Carpentera: ne samo da je sasvim
zamislivo da bi američki majstor snimio nešto nalik na Bacurau
(jer je kroz celu svoju karijeru uspevao da žanrovskim filmskim
stvaralaštvom proturi socijalni angažman), nego se čak i lokalna
škola zove po njemu (doduše u portugalskoj inačici imena i
prezimena), a autori u ključnom trenutku koriste Carpenterovu
kompoziciju na soundtracku. Drugi autori, poput Alejandra
Jodorowskog, Sergia Leonea, Teda Kotcheffa (Wake
in Fright) ili Williama Friedkina su takođe prisutni kao
citati, pre svega na vizuelnom nivou, a film je upakovan u stil
70-ih, podjednako eksploatacijskih filmova i Novog Hollywooda, što
se ogleda u paleti boja, upotrebi anamorfnih objektiva i montažnim
rešenjima kao što su klizeća pretapanja između scena.
Iako
je Bacurau na nivou pojedinačnih scena izuzetno uspeo kao
žanrovski film, problem je što u celini to ipak nije. Razlog mogu
biti prevelike ambicije autorskog dvojca da u blender ubace suviše
žanrova, različitih poetika i citata. Na kraju filmom dominira
socijalni angažman, što samo po sebi nije loše, ali u opštoj
neujednačenosti deluje didaktično, odnosno "nabijeno" iz
sve snage. Bacurau je i pored toga vrlo dobar film kojem ipak
fali nešto da bi bio odličan.
No comments:
Post a Comment