kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Dimitris Bavellas
scenario:
Dimitris Bavellas, Katerina Kleitsioti
uloge:
Makis Papadimitriou, Mikhalis Sarantsis, Anna Kalaitzidou, Danis
Katranidis, Ivonni Maltezou, Nikos Hatzopoulos
"Kad
ničeg nema, sve je moguće", pevala su trojica kasnije vrlo
uspešnih "poslovnih ljudi" maskiranih u "(bivše)
muzičare". Iz celog toka njihove karijere, muzičke i poslovne,
teško je i pomisliti da su Kiki, Krle i Šaper tu govorili nešto
što znaju, već je bliže istini da su se još tada, sredinom 90-ih,
pripremali da prodaju maglu u šarenim kesicama. Ne, kad ničeg nema
- ničeg nema, a sve je moguće samo teoretski. Praktično, opcije su
prilično limitirane. Za razliku od trojca okupljenog u Dobrovoljno
pevačko društvo, junaci filma In the Strange Pursuit of Laura
Durand, u principu nemaju ništa, a ko-scenarista i reditelj
Dimitris Bavellas ipak zna o čemu govori kao svedok
prolongirane grčke ekonomske krize.
Antonis
(Papadimitriou) ima za sobom propali brak i "karijeru"
blejača i povremenog klupskog muzičara koju deli sa svojim cimerom
Christosom (Sarantsis). Christos, pak, osim stana iz kojeg mu
preti deložacija (njegova sestra planira da ga izda turistima) i
statusa nezaposlene (i uglavnom nezaposlive) osobe, možda ima i rak
- čekaju se rezultati biopsije. Kako se od blejanja i prodavanja
ploča iz kolekcije ne može živeti, čak ni relativno kratko, njih
dvojica osećaju potrebu da svom životu udahnu nekakav smisao.
"Poziv"
dolazi sam od sebe, sa video-kasete njihove omiljene porno-zvezde iz
mladosti, naslovne Laure Durand (Kalaitzidou), odakle ona u
jednom umetnutom, ranije neviđenom delu, zove upomoć. Naime, nakon
uspešne porno-karijere i neuspelog pokušaja transfera u ozbiljne
glumačke ili pevačke vode, Laura kao da je nestala s lica zemlje, a
o njenoj sudbini se nagađa i pletu se misteriozne teorije. Služeći
se svojim trivijalnim znanjima i tragovima koje uspeju da prikupe,
oni kreću u potragu za njom, ali će putem, ma koliko to
klišeizirano zvučalo, ovaj grčki dvojac simpatičnih danguba
zapravo naći sebe.
Njihova
potraga se možda čini uzaludnom i loše konstruisanom jer su nova
saznanja razočaravajuće tanka i zapravo je sve iscrtano na mapi
(doslovno), ali to nije nimalo slučajno. Ponajmanje zbog epiloga u
kojem se ispostavlja da je cilj po pravilu bliže nego "iza
sedam gora i sedam mora" ili zbog toga što Bavellis pokušava
da opravda "napušeni" narativ koji operiše s druge strane
logike. Autor, inače žanrovskog usmerenja koje ruši mit o
artističkom "weird wave"-u kao jedinom pravcu savremenog
grčkog filma, ovde ima sasvim druge namere.
Reč
koja može stajati u naslovu filma jer ga kompletno prožima je
nostalgija. Ona je očita iz svakog elementa zapleta, svakog obrata i
svakog skretanja u filmu, od koncepta potrage za izgubljenom
porno-zvezdom nadalje - ona je simbol njihove (i autorove) prošle,
možda izgubljene mladosti, jer nekada porno-materijal nije bio
dostupan na par klikova mišem, već su se pomno skupljali časopisi
i kasete za višekratnu upotrebu. I sam tok potrage oslikava
nostalgiju za prošlim vremenima i jasnim stranama u sukobu, bilo
supkulturnom (pankeri i hipici), bilo u političkom smislu (epizoda u
kući stare konzervativne veštice je neprocenjiva).
Nostalgija
izbija i iz svake reference, od postera u stanu u kojem dvojica
drugara žive, muzike Georgea Boussounisa sastavljene od (sa
jednim izuzetkom) originalno napisanih pesama u širokoj lepezi
žanrova od turističkog pop-folka do neoromantične elektronike i
raznih varijanti rocka i alternative), umetnutih materijala i
klipova. Jedna referenca pred kraj filma će zagrejati srca jednog
dela ljubitelja fudbala na našim prostorima (šifra Milinko Pantić).
Nostalgičnim se može nazvati i izbor analognih formata sa kojima
smisleno radi direktor fotografije Ramon Malapetsas, od low-fi
VHS-a, preko zrnastih analognih do savremenih digitalnih. Zbog toga
je In the Strange Pursuit of Laura Durand film koji je
predodređen za kultni status.
Na
pitanje čemu nostalgija, odgovor se sam po sebi nameće: sadašnjost
je sama po sebi surova, u njoj su mnogi propali kroz rupu u sistemu i
njima ostaju sećanja na bolja vremena. Sasvim je moguće da bi naš
dvojac (obojica nosećih glumaca su, inače, izvrsni sami za sebe, a
njihova hemija u zajedničkim scenama radi perfektno) tavorio na dnu
i u neka "srećnija" vremena jer im je profil naprosto
takav, ali u savremenom kontekstu su oni više pravilo nego izuzetak.
U tom smislu, Bavellis u In the Strange Pursuit of Laura Durand
uspeva da bude sentimentalan, ali bez skliznuća u patetiku i da
ispriča priču iskrenu priču o svojoj generaciji koja će
blagotvorno uticati na publiku u Grčkoj i van nje.
No comments:
Post a Comment