kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Justin Benson, Aaron Moorhead
scenario:
Justin Benson
uloge:
Jamie Dornan, Anthony Mackie, Katie Aselton, Ally Ionnaides
Pomenuh
već u prethodnom tekstu za XXZ Justina Bensona i Aarona
Moorheada u svojstvu producenata filma After Midnight.
Ovaj američki nezavisni žanrovski duo možda trenutno predstavlja
najsvežiju krv na američkoj žanrovskoj sceni, koristeći žanr kao
okvir da ispričaju životne, pa čak i filozofske priče na ozbiljne
teme ovisnosti (Resolution), ljubavi i večnosti (Spring)
ili posledica odrastanja u kultu (The Endless). I to što rade
- rade sa mimumom finansijskih sredstava, ali sa maksimumom stila.
Zbog konačno polu-pristojnog budžeta na prvu loptu se može
naslutiti da Benson i Moorhead kreću putem komercijalizacije i
uključenja u glavne tokove filmske industrije, ali sa Synchronic
je na tapetu egzistencija sama po sebi, uz začin proverenog starog
koncepta kao što je putovanje kroz vreme, ovde doduše izvedeno na
sasvim svež način. Što će reći, njihov tipičan film.
Dennis
(Dornan) i Steve (Mackie) su kolege na poslu, radnici
hitne pomoći u noćnoj smeni, ali i najbolji, možda jedini pravi
drugari jedan drugom. Njihovi životni stilovi su, međutim,
različiti: Dennis je tip čoveka koji je zapeo u braku sa Tarom
(Asleton) gde se strast ugasila pod naletom pasivnih agresija
i dnevne rutine sa buntovnom kćerkom-tinejdžerkom Briannom
(Ionnaides) i novom bebom. Steve je, sa druge strane, vetropir
sklon opijanju i kratkoročnim vezama sa slučajnim poznanicama.
Zajedno su u istom loncu teškog posla i borbe za egzistenciju.
Dve
su stvari koje poganjaju zaplet. Steve upravo dobija dijagnozu po
kojoj ima tumor koji mu ostavlja još nekoliko meseci života. Drugo,
na tržištu se nedavno pojavila nova dizajnerska droga, tableta koja
korisniku omogućava vrlo žive halucinacije prošlih vremena, a neki
od tih tripova se završavaju fatalno. Jedna od žrtava te droge je
Brianna koja je uzela tabletu i nestala, pa Steve, nemajući šta da
izgubi, a i kao fan televizijskih emisija tipa "mythbusters"
kreće u potragu po tripovima za njom pokušavajući prvo da otkrije
kako droga deluje, a onda da je pronađe i spasi.
Benson
i Moorhead po prvi put radeći sa etabliranim glumcima kao što su
Jamie Dornan (Fifty Shades trilogija, ali i Anthropoid
i A Private War) i naročito Anthony Mackie (Marvelovi
filmovi, Detroit, The Hurt Locker) tu priliku koriste i
usmeravaju ih savršeno tako da je njihova međusobna hemija u
zajedničkim scenama uverljiva. Dornan od toga posebno profitira jer
je po prvi put pronašao format, materijal i tip uloge da zablista.
Jači glumac od njega, Mackie, jedan je onih koji vole izazov i ne
zadovoljavaju se time da prosto naplaćuju honorare igrajući na
autopilotu u spektaklima. Ovde pokazuje punu raskoš svog talenta,
ali i kontrole da njegov lik ne završi kao karikatura simpatične,
prijateljski nastrojene budale.
Autorski
dvojac takođe sa lakoćom klizi kroz žanrove, stvarajući pritom
unikatno jezivu atmosferu koja ne odstupa suviše od realnosti. Prva
trećina filma u kojoj uglavno pratimo Dennisa i Stevea na zadacima
po sirotinjskim kvartovima New Orleansa graniči sa hororom sa dobrim
razlogom (polusvet, loši tripovi, samopovređivanje, mesta zločina),
ali je tu i tamo relaksiran crnim humorom kada su njih dvojica
prinuđeni na interakciju sa policijom, patolozima ili sa svojim
novim, nemotiviranim i priglupim vozačem. Čak je i fantazijska,
odnosno naučnofantastična premisa izvedena krajnje pažljivo i
inteligentno, na jednostavan i originalan način tako da zahteva
minimalnu suspenziju neverice. Meandrirajući zaplet podstiče
meditativni ugođaj, a relaksacija se postiže kroz Steveovu
dokumentaciju istrage na tragu amaterskih YouTube videa.
To
nas dovodi do sledećeg kvaliteta filma, a to je njegov stil. Ne samo
da su efekti izvedeni profesionalno i diskretno, već Benson i
Moorhead pametno promišljaju svaku scenu, koristeći se brojnim
trikovima iz svog arsenala kao što su iskošeni uglovi, video u
filmu koji se može premotavati, slika izvrnuta naglavce, subjektivni
kadrovi i slično. Moorheadova fotografija je izuzetna i evokativna,
bilo da se radi o tripovima i halucinacijama ili o suvoj i surovoj
životnoj realnosti. Teško opisivi i uvrnuti, oscilirajući
soundtrack koji potpisuje Jimmy LaValle samo doprinosi
tripoznom efektu filma.
Synchronic
jedini problem možda ima sa krajem koji je možda suviše
konvencionalan i usmeren na izvlačenje emocija koje možda nisu
zaslužene, ali sam po sebi nije brljotina. Tako da, kada se sve i
oduzme, imamo film kojih hronično fali u ponudi na repertoaru i koji
se mogu uhvatiti samo na filmskim festivalima kao što je to Midnight
Shivers program u Tallinnu. Synchronic je primer inteligentne
SF drame koja svoju snagu crpi iz likova, priče i pripovedanja u
doba kada se laki poeni izvlače studijskim blještavilom efekata.
No comments:
Post a Comment