kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Michael Mayer
scenario:
Michael Mayer, Guy Ayal
uloge:
Michael Aloni, Liraz Chamami, Stéfi Celma, Ido Mor, Shani Atias,
Iris Bahr, Guy Adler, Daniel Lavid, Alon Pdut, Mike Burstyn, Sophia
Santi
Dolazi
nam praznično vreme, što će reći i užas familijarnih okupljanja,
merenja "u koga je veći" i ostalih pasivno-agresivnih
igrica. Te stvari su neizbežne i treba ih ili otpreti stoički ili
se makar privremeno preseliti u neku nedođiju. Treća stvar koju
čovek može da uradi kako bi se nosio sa tim paklom je da preuzme
kontrolu, odnosno ulogu onoka koji usmerava bes familije prema
drugima, a ne prema sebi. Četvrta je ignorisanje uz, što da ne,
gledanje filmova.
Svađa
u krugu familije i/ili prijatelja je evoluirala kao koncept koji, uz
dobru razradu, više nije sveden na vinjetice u okviru filma (ma kako
one maestralne i pamtljive bile kao kod Fellinija u
Amarcordu), već se na toj premisi može izvesti čitav film,
kao recimo Carnage Romana Polanskog ili The Party
Sally Potter, tako da se kroz svađu napravi i vivisekcija
društva u kojem agresija samo menja oblike od pasivne, preko
verbalne do otvoreno fizičke, ali je uvek prisutna. Izraelski
reditelj Michael Mayer je, međutim, imao druge planove:
okupljanje iz pakla odvesti u pravcu paklene, ubilačke zabave sa
postotkom žrtava kojeg se ne bi postidela ni "gore"
horor-klanica. U nameri da zaintrigira i zabavi svoju publiku, Mayer
je uspeo na međunarodnoj premijeri u noćnom programu Midnight
Shivers Black Nights Film Festivala u Tallinnu barem utoliko što su
obe projekcije bile rasprodate danima unapred.
Familija
i prijatelji iz redova izraelske imigracije se okuplja u
hollywoodskoj vili najbogatijeg, najuspešnijeg i verovatno prvog
došlog, Yosija (Mor), čoveka inače bahatog i nepristojnog,
i njegove zgodne, ali isprazne žene - šatro umetnice Sigal
(Chamani). Veza, poslovnih, rivalskih, prijateljskih, ali i
onih na tragu afere je toliko da bi za to trebalo potrošiti tri
pasusa, ali recimo da je na vrhuncu zabave u kući devetoro ljudi,
kućna pomoćnica Carmen (Santi) i deca su isterana na vreme
pre pičvajza, a očekuje se dolazak i lokalnog rabina (Burstyn).
Recimo samo da je jedina dubinska veza ona između Sigal i njenog
rođaka Michaela (Aloni), inače ne baš talentovanog i
svakako neuspešnog glumca koji na zabavu dolazi sa svojom novom
devojkom Aliyom (Celma) koja o izraelskoj i uopšte jevrejskoj
kulturi zna toliko malo da se može pretpostaviti da niti je čitala
Kishona, niti je gledala Woodyja Allena ili braću
Coen. Ostali likovi su dati samo u crticama, ovlaš skiciranim
osobinama i sebičnim motivacijama, neki su religiozni, neki ateisti,
neki konzervativni, neki liberalni, neki obrazovani, neki ne, neki
potpuno integrisani u američko društvo, drugi verni tradicijama iz
prethodne domovine. Jedan je čak i vojni veteran sa PTSP-om, što,
logično, kasnije dolazi na naplatu.
Pitanje
je, dakle, samo kada će pičvajz eksplodirati, a za to itekako ima
indicija od samog početka, bilo od strukture u poglavljima
naslovljenim po citatnim replikama, pa do konvencionalnog i
nekonvencionalnog oružja poput umetnina, posuđa i kućnih aparata,
utkanih u scenografiju. Čehovljevska puška ovde ne čeka treći
čin, opaliće dosta ranije. Sve počinje Michaelovim ismevanjem i na
rasizam i mizogiginiju svođenjem svetih spisa, ubrzo sevaju pesnice,
onesvešćenom lajavom glumcu se sprema pakost, a mračne tajne,
prevare i muljačine isplivavaju na videlo. Drugo pitanje je dokle će
to ići, a odgovor je, uz tek blagi spojler, do kraja.
Ono
što se ispostavlja kao centralni problem filma je to da, jednom kada
se Mayer odluči da pokrene klanicu, svako dublje značenje beži
kroz vrata i prozore u korist nasilne, ali svejedno pero-lake zabave.
Dakle, ko pomisli da će nakon uvodne trećine film krenuti dalje
stazom razmontiravanja kulturnih obrazaca (a i izrealsko i američko
i globalno jevrejsko društvo su kulturno vrlo različiti) ili makar
psihologije sitnih duša koje su se obogatile ili to planiraju će
pogrešiti, a oni koji su čekali da se taj uvod završi, pa da se
ekipica kreativno pokolje će dobiti svojih pet minuta, odnosno sat
vremena. Tako rečeno, Happy Times je film koji se zadovoljava
malim, odnosno time da bude nasilno, kreativno, pa čak i perverzno
zabavan.
Nedostaci
scenarija, poput nedovoljno razvijenih likova koji će teško
pobuditi jači interes od prolaznog kod publike, te manjkavih i
ofrlje opisanih dijaloga (uz par izuzetaka, kao što je recimo
rabinova poseta, jednom kad on odluči da dođe), vidljivi su. Sa
druge strane, treba imati u vidu da funkcija scenarija ovde ne
prevazilazi jednostavan zadatak propeliranja priče od tačke A do
tačke B, odnosno od jednog ubistva do drugog. Sa pozitivne strane,
gluma u slučaju Chamami i Alonija je vrlo dobra i sasvim na visini
zadatka, kod njega čak i lagano preko toga, imajući u vidu da lošeg
glumca nije nimalo lako igrati. Ostatak postave, međutim, nema baš
puno toga s čime može da radi i to je šteta.
Na
koncu, nije to ni loše, posebno ako se uzmu u obzir Mayerove iskrene
i skromne ambicije da se napravi zgodan i zabavan filmčić, a ne
više od toga. Reditelj je sa svojim prvencem već demonstrirao
sposobnost da se uhvati ukoštac sa puno većim i ozbiljnijim temama
i da na koherentan način ispriča priču o izraelsko-palestinskom
sukobu s filmom Out in the Dark (2012). Ovde je išao sa
namerom da napravi "crowd-pleaser", film za publiku i njenu
razonodu i u tome je uspeo.
No comments:
Post a Comment