kritika objavljena na XXZ
2019.
režija: Jeremy
Gardner, Christian Stella
scenario: Jeremy
Gardner
uloge: Jeremy
Gardner, Brea Grant, Justin Benson, Henry Zebrowski, Ashley Song,
Nicola Masciotra
Razvijan i
premijerno prikazan na Tribeca Film Festivalu pod naslovom Something
Else, After Midnight je zaista nešto sasvim drugačije
kada je reč o žanrovskom filmu. To ne treba da čudi, imajući u
vidu da je njegov ko-reditelj, scenarista i glavni glumac Jeremy
Gardner bez budžeta apsolutno bez budžeta (odnosno sa 6.000
dolara istog, što je ekvivalent nuli u Americi) snimio izuzetnu
zombi-dramu The Battery, da je drugi ko-reditelj njegov verni
saradnik, odnosno tonac, te da su producenti Justin Benson
(takođe igra manju ulogu u filmu) i Aaron Moorehead, zajedno
odgovorni za genijalnosti poput Resolution, Spring i
The Endless, dakle filmove koji važe za noseće stubove indie
horora.
Međutim, u spajanju
horor žanra sa drugim i manje očekivanim, prva i prava asocijacija
je film The Invitation u kojem je autorica Karyn Kusama
spojila sporovoznu horor-misteriju sa elementima porodične i
psihološke drame o žalovanju i raspadu veze i filma o okupljanju
(takozvani "Big Chill klon"). Gardner i Stella su
bili hrabriji i otišli korak dalje, dodajući romantičnu i crnu
komediju u blender. Rezultat je film koji je svakako vredan gledanja
prvom zgodnom prilikom.
Hank (Gardner) i
Abby (Grant) su u vezi već više deset godina i na istom
nivou veze verovatno već barem osam. Njih dvoje žive u kući na
rubu šume koju stalno uređuju, a koja, čini se, stalno treba još
i još uređivanja i zajedno upravljaju lokalnim barom koji je
verovatno jedino "pojilo" u ruralnom gradiću na Floridi.
Njihova idila je, međutim, prekinuta kada Abby jednog dana ode u
nepoznatom pravcu, pritom samo ostavivši kratku i kriptičnu poruku
Hanku, te prestane da mu odgovara na telefonske pozive. Flashback
momenti nam polako otkrivaju da je ona itekako imala razloga da ode
jer joj je statičan seoski život dosadio, a sama ima intelektualne
potrebe koje Hank ne može ili ne želi da zadovolji.
U međuvremenu on
pada u depresiju i gubi razum, što zbog konstantnog napijanja sa
svojim "buđavim ortakom" Wayneom (Zebrowski), što
zbog osame koju jedini tu i tamo prekine Abbyn brat, lokalni šerif
(Benson). A da stvar bude gora, svake noći iza ponoći nešto
neljudsko grebe po vratima i pokušava da uđe u kuću. Svoje
strahove Hank pokušava da iskomunicira sa okolinom, ali ih svi po
redu otpisuju kao iracionalne i umišljene.
Abby se jednog dana
vraća jednako spontano kao što je otišla, na red dolazi proslava
njenog rođendana i u kući se ponovo okuplja staro društvo. Svi
prisutni, a naročito Hank, moraju konačno da se suoče sami sa
sobom i jedni s drugima, ali i sa nečim nepoznatim što se vrlo
često otpisuje kao metafora nečega, bilo čega.
Koliko god
konvencionalni horor upadao u kolotečinu nastavaka, pod-žanrovskih
konvencija i kreiranja filmova kako bi oni bili po ukusu publike, na
svojim rubovima žanr je itekako vitalan i izvrsno podnosi inovacije,
za šta je After Midnight živi dokaz. Ovde je spoj
dominantnog žanra sa ostalima toliko gladak i konzistentan da film
prosto klizi kroz tu smešu bez problema, stvarajući dojam vrlo
pametno konstruisanog i zaokruženog umetničkog dela.
Režija koju
potpisuju Gardner i Stella, ovaj drugi više u funkciji pomoćnika
koji režira Gardnera kao glumca, izuzetna je i uglavnom sledi
zamisli iz Gardnerovog vrlo dobrog scenarija čiji su ponajbolji deo
savršeno odmereni i napisani dijalozi. Izbor glumaca je takođe
izvrstan, što posebno važi za centralni par. Gardner je evidentno
lik Hanka kao seoskog blejača koji upada u nevolje sam sa sobom
pisao za sebe, ali je zato Brea Grant tu da mu ponudi kontra-težu
kao Abby u vidu specifičnog miksa eteričnosti i integriteta. Njih
dvoje imaju jednu zajedničku scenu, sasvim dijalošku, sačinjenu od
jednog jedinog dugog i statičnog kadra koji ih snima simetrično,
"en face" na verandi i ta scena se može uzeti kao jedna od
antologijskih za ovu godinu.
Naravno da film,
odnosno njegov scenario, imaju i par poteškoća. Jedna od njih je
tretman epizodnih likova, posebno ženskih koji su prisutni uglavnom
kao "plus jedan" svojim muškim partnerima koji takođe
osim ponešto osobina i osobenosti ostaju uglavnom nerazvijeni i
nezamislivi izvan konteksta filma. Drugi problem je završna sekvenca
okupljanja u kojoj se sa sigurnošću može pretpostaviti šta će se
tačno dogoditi. Gardner i Stella se trude da od toga naprave napeto
iščekivanje, ali sama postavka stvari radi protiv njih iako je,
jednom kad nastupi, "udar" dovoljno jak.
Kada se podvuče
crta, After Midnight je vrlo dobar, nesvakidašnji nezavisni
žanrovski film kakav evropska filmska publika nema puno prilike
pogledati. Srećom pa je Midnight Shivers sekcija na Black Nights
Film Festivalu u Tallinnu specijalizovana baš za takve naslove koji
pomeraju granice percepcije žanra.
No comments:
Post a Comment