kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Ignas Jonynas
scenario:
Ignas Jonynas, Kristupas Sabolius
uloge: Danius Kazlauskas, Darius Bagdziunas, Paulina Taujanskaité,
Dmitrijus Denisiukas, Liubomiras Laucevicius
Retko
kada se dogodi da film rađen skoro potpuno intuitivno, od strane
mlade ekipe u okviru relativno mlade i male kinematografije kao što
je to litvanska, funkcioniše dobro do odlično na baš svim poljima.
Invisible Ignasa Jonynasa je primer toga, sasvim
unikatnog spoja žanrova ljubavne melodrame, trilera osvete i
misterije koja ih, kao i filmske likove, povezuje. Poveznice sa
drugim filmovima je nemoguće naći, osim možda sa prethodnim
Jonynasovim filmom The Gambler (ali to već možemo da uočimo
kao autorsku poetiku), ali zato njime odjekuje literatura:
skandinavski noir, istočnoevropski novi realizam i ruski klasicizam
širokog, gotovo epskog zamaha.
Zapravo,
trebaće nam dosta vremena da povežemo kockice, posebno nakon prve
scene u kojoj vidimo žensko telo sa tragovima vrlo neprirodne i
nasilne smrti, muškarca koji beže i onog koji ga proganja, ali
upravo taj uvod sintetizira tri žanra koja se ne običavaju mešati.
Nekoliko godina kasnije, Jonas (Kazlauskas) pokušava da
izgradi karijeru plesača u Ukrajini, ali za to naprosto nema
dovoljno štofa, iako nije loš. Do spasonosne ideje će doći gotovo
slučajno, gledajući svog ujaka sa kojim živi, slepog
taksidermistu, počeće da se pretvara da je slep i sa tamnim
naočarima i štapom će pohoditi plesne priredbe u lokalnoj
zajednici, koliko da bude primećen i snimljen, te da njegov YouTube
klip dospe do televizijskog plesnog takmičenja u njegovoj rodnoj
Litvaniji. Ljigavi producent (Denisiukas) će u potpunosti
zagristi udicu, u Jonasu videti svoju novu zvezdu i dodeliti mu
partnerku Saule (Taujanskaité) koja isprva nije oduševljena
da bude deo režiranog pseudo-humanitarnog projekta, ali polako
počinje da gaji osećanja prema Jonasu.
Druga
linija radnje prati Vytasa (Bagdziunas), bivšeg robijaša
sveže puštenog iz zatvora koji je odslužio kaznu za ubistvo.
Naizgled se čini da pokušava da se vrati u normalan život, radeći
bilo kakav posao i odlazeći u crkvu gde razgovara sa sveštenikom
(Laucevicius), ali kao da je opsednut nepravdom iz prošlosti
koja mu je učinjena. Meta njegove opsesije je upravo Jonas za kojeg
Vytas zna da nije slep i da se pretvara, a ključ povezanosti njih
dvojice se skriva u prvoj sceni. Stvari, međutim, nisu baš onakve
kakvim se čine i sve teži tome da se završi kao tragedija velikih
razmera.
Ono
što je posebno zanimljivo za Invisible (što je kao naslov
višestruka igra rečima jer se može odnositi i na slepilo, i na
zaslepljenost, ali i na nevidljive niti sudbine ili čega već što
povezuje naše junake) je upravo lakoća i efikasnost sa kojom nas
Jonynas i njegov ko-scenarista Kristupas Sabolius drže u
neizvesnosti, pa čak i na planu vremenskog sleda događaja, što
otvara mogućnosti da priča bilo kada skrene u nebrojeno smerova.
Ali, dok smo mi kao gledaoci u mraku, svakako više nego navodno
slepi Jonas, njih dvojica nisu i znaju, svaki za sebe, kamo bi priču
odveli. Takođe, način razvoja scenarija je prilično atipičan za
filmsku industriju, a budući da ko-scenaristi dolaze iz različitih
branši (Sabolius je književnik), oni su ga razvijali paralelno,
svaki za sebe, sravnjujući i "peglajući" zajedno do
konačne verzije. U tom smislu je i kraj filma, premda tek jedan od
mogućih, verovatno najbolji koji se nudio.
Druga
velika prednost filma je samouverenost sa kojim se autori, glumci i
mlada ekipa hvataju zadataka koji se vrlo lako mogu pokazati kao
preveliki zalogaj za njih. U tom smislu, naročito odskače kamera
ukrajinskog direktora fotografije Denysa Lushchyka kojem je
ovo prvi dugometražni igrani film, a pre toga je radio na nekoliko
kratkih i dokumentarcu Invisible Battalion o ženama u Drugom
svetskom ratu. Treba sa zanimanjem pratiti razvoj ovog momka jer je
pokazao izraziti talenat ne samo za hvatanje koreografiranih scena i
demontažu režiranog spektakla, kao i za okretanje
post-socijalističkog sivila prema noiru kao žanru, već i za
kompoziciju kadra i poigravanje sa obiljem detalja. Film zbog toga
deluje dosta raskošnije nego što je to uobičajeno za njegov
neveliki budžet.
Dok
su dobre strane filma uglavnom objektivne i merljive, većina zamerki
se može otpisati kao stvar afiniteta ili procene. Film na nekoliko
mesta traži popriličnu suspenziju neverice, a i pored toga ima
nekoliko logičkih preskoka. Takođe, možda nesuptilno gađa veće
emocije nego što ih zaslužuje (po čemu dosta liči na ruske
literarne klasike), ali ih nekako i pogađa. Konačno, reč je o
sasvim jedinstvenom i neponovljivom gledalačkom iskustvu.
No comments:
Post a Comment