kritika pročitana u okviru izveštaja s Black Nights Film Festivala u emisiji Filmoskop na HR3
Svakako
najznačajnija novost za hrvatsku kinematografiju je svjetska
premijera dugometražnog prvijenca Jure Pavlovića, Mater.
Pavlović inače u svojoj karijeri ima EFA nagradu za svoj kratki
film Piknik (2015), te stoga slovi za jednog od autora koji
obećavaju u europskim, ako ne i svjetskim okvirima. Film Mater
natjecao se u konkurenciji debitantskih filmova.
Junakinja filma
Jasna u interpretaciji maestralne Darije Lorenci Flatz nakon dužeg
odsustva dolazi iz Njemačke da bi se brinula o svojoj ozbiljno
bolesnoj majci Anki (Neva Rošić), sa planom da se u rodnoj kući
zadrži onoliko koliko treba, dok se majčino zdravstveno stanje ne
poboljša ili dok je, po savjetu liječnika, ne premesti u starački
dom. Majka, međutim, ima posve druge planove, ignorira liječničke
savjete i napreže se poslom u i oko kuće i vrta, sa susjedima se
spori za "metar zemlje" na međi i općenito odbija
suradnju. Majka i kći imaju povijest sukoba koji nadilazi
generacijski jaz, životne stilove i navike. Kao predmet sukoba se iz
pozadine pomaljaju otac i brat, obojica pokojni, a prilično su jasne
i natruhe da je Jasna u djetinjstvu i mladosti bila žrtva fizičkog
zlostavljanja koje se u ono doba nazivalo "discipliniranjem",
te da je jedva čekala da se skloni i od obitelji i malograđanske
sredine neimenovanog dalmatinskog, odnosno neretvanskog gradića.
Međutim, kako vrijeme prolazi, što Pavlović potpisuje tekstualnim
karticama "Dan", "Tjedan", "Mjesec"...
majka kopni, a ne popušta u otporu i vrijeđanju svoje kćeri, Jasna
osjeća sve veću tjeskobu...
U
svom dugometražnom debiju Pavlović uspješno slika portrete na tri
nivoa: od Jasnine psihe koja se urušava po stiskom
balkansko-mediteranske inačice patrijarhata i, još izraženije,
gerantokracije, preko obiteljskih odnosa punih trzavica, pasivne i
otvorene agresije, pa do učmale sredine gdje se svi poznaju i
tračaju, gdje liječnici baš i ne znaju svoj posao, gdje "fiškali",
poštari i rodijaci "njuše" novac i naslijedstvo, ma
koliko sitno bilo i gdje starije osobe te iste stvari, ali i
odumiruću moć koriste kao sredstvo pritiska i ucjena, a gdje Jasna
ipak nadljudskim naporima nalazi trenutke radosti u društvu daljih
rođaka i prijatelja iz školskih vremena.
Dok se koncept priče može
nazvati standardnim za mizerabilizam sa lokalnim štihom, te operira
u sličnom svijetu kao dugometražni prvijenac Hane Jušić Ne
gledaj mi u pijat, Pavlović ipak uspjeva pronaći svoj autohtoni
glas služeći se inteligentnim režijskim riješenjima. Kamera Jane
Plećaš je prikovana za Jasnu, njeno sve umornije lice ili potiljak
u dugim kadrovima i izrazito plitkom fokusu u kojem se sve osim nje
muti do neprepoznatljivosti, sugerirajući Pavlovićev dubinski fokus
na svoju junakinju. Takav pogled je atipičan i za mladog autora i za
osobu muškog roda - Pavlović se bavi sredovječnom ženom koja je
odrastala kao nevoljeno ili makar manje voljeno dijete u
konzervativnoj obitelji i koja, nakon što je uspjela razbiti kanon
svojim odlaskom, sada ispašta u ulozi sluškinje koja joj je
namijenjena.
Film, doduše, ima i svojih nedostataka, prije svega u
smislu scenarija i montaže - riječ je o nepotrebnim repeticijama u
zadnjoj trećini filma kojima se ne govori ništa novo u narativnom
smislu, niti se pojačavaju atmosfera i ugođaj, zbog čega je očito
Pavlovićevo kratko-filmsko profesionalno "porijeklo", ali
je jasno da je riječ o filmu inteligentnog autora pred kojim su tek
velika djela.
No comments:
Post a Comment