kritika objavljena na XXZ
2018.
scenario
i režija: Jennifer Kent
uloge:
Aisling Franciosi, Sam Claflin, Baykali Ganambarr, Damon Herriman,
Harry Greenwood, Michael Sheasby
Dok
se ostatak sveta bavi praznicima, u Asutraliji besne šumski požari
koji su zahvatili dobar deo kontinenta i dolili ulje na vatru
rasprave o klimatskim promenama i ljudskoj umešanosti u iste. Možda
u ovom trenutku ne bi bilo loše podsetiti da je, istorijski gledano,
Australija nastala na temeljima eksploatacije, kako prirode, tako i
ljudstva, kako autohtonog stanovništva, tako i onog kolonističkog.
Ipak se prvi kolonisti tu nisu našli svojom voljom, već su
nastanjeni po kazni. The Nightingale, drugi film Jennifer
Kent nakon impresivnog prvenca, horora The Babadook, se,
između ostalog bavi i tom istorijom eksploatacije i rasizmom kao
elementom kontrole jednog i drugog potčinjenog stanovništva.
Ono
što je filmu, pak, dalo auru kontroverze i limitiralo mu bioskopsku
distribuciju na izabrane dvorane u anglosaksonskom svetu i na zapadu
Evrope, nema toliko veze sa eksploatacijom te vrste, već sa jednim
drugim vidom eksploatacije. Film, naime, sadrži tri brutalne scene
silovanja, od kojih dve u prvih pola sata (od preko dva sata
trajanja) i kao takav je težak za prodati publici željnoj
eskapizma. Scene same po sebi imaju smisla u konstrukciji radnje i
nisu etički problematične, pre svega zahvaljujući režiji Jennifer
Kent koja ostvaruje nameru da publika pati skupa sa nesrećnim
ženama, ali to ne znači da The Nightingale nema nekih drugih svojih
problema, vezanih za pod-žanrovsku odrednicu filma ("rape-revenge")
i za njegovu strukturu.
Krenimo
od radnje. Clare koju igra irska glumica italijanskog porekla Aisling
Franciosi, do sada najčešće uposlena na televizijskim
projektima, robijašica je na Tasmaniji. Iako je udata za sapatnika
Aidana (Sheasby) i sa njim ima tek rođenu bebu, ona je neka
vrsta robinje vojnom komandantu kolonističke ispostave, poručniku
Hawkinsu (Sam Claflin, poznat po ulozi u serijalu The
Hunger Games). Ropski odnos je u najmanju ruku dvojak: Hawkins je
siluje na redovnoj bazi, ali je iskorištava i kako bi impresionirao
i svoje podređene i svoje nadređene - njenim slavujskim glasom.
Takođe, iako je odslužila kaznu na koju je osuđena, Hawkins odbija
da je pusti da ide svojim putem.
Hawkinsov
kratkoročni cilj je ratosiljati se nameštenja na postaji u
divljini, zameniti ga za viši čin i civilizovanije mesto, ali
kapetan zadužen da da svoje mišljenje o Hawkinsovom ravnanju nije
baš impresioniran stanjem i disciplinom. Hawkins će za to u
određenoj meri okriviti i Clare i Aidana koji ga pritiskaju da ih
pusti, a "poseta" u koju će im doći sa dvojicom svojih
podređenih, narednikom Ruseom (Damon Herriman, izvrstan kao
personifikacija banalnog zla) i vojnikom Jagom (Harry Greenwood
koji kanalizira nepatvoreni kukavičluk i nesposobnost moralnog
rasuđivanja pod pritiskom), završava se krvavo.
Hawkins,
pokušavajući da preduhitri kapetana i njegov izveštaj, otpućuje
se sa manjom grupom vojnika i slugu na opasnu stazu kroz unutrašnjost
ostrva. Sa druge strane, Clare koja je ostala sama, bez igde ikoga,
kreće na put osvete skupa sa lokalnim vodičem Billyjem (debitant
Baykali Ganambarr). Da bi uspešno sarađivali, oboje moraju
da prevladaju animozitete jedno prema drugome: ona svoj naučeni
rasizam, a on svoju mržnju prema belim kolonistima kao takvima.
The
Nightingale je, dakle, prilično klasičan primer "rape-revenge"
filma zaodenutog u ruho određenog istorijskog perioda i geografskog
prostora i to povlači određenu, dobro poznatu žanrovsku mehaniku
koju je vrlo teško razbiti na originalan, a smislen način. Etički
problem celog pod-žanra je što je prvi deo, dakle trauma, sam po
sebi snažniji od osvete koja sledi. Iako Jennifer Kent ne pokušava
da fetišizira nasilje, već se čvrsto drži realizma, pad u tempu
je neizbežan nakon onako snažnog udara kao što je to scena u
kolibi i tu ne mogu puno da pomognu čak ni Clarina snoviđenja i
košmari koji filmu dodaju jednu fantazijsku notu.
Drugi
problem koji film ima se može svesti na pretpostavku da Kent nije
sigurna kako bi priču završila, odnosno oneobičila dovoljno da
makar malo razbije zadati kanon. U tome se itekako oseća trajanje
filma, kao i to da autorica traži idealan kraj koji ipak ne uspeva
da pronađe. U određenoj meri je to boljka savremene žanrovske
kinematografije: originalne ideje se u principu brže potroše, a
krajevi filmova se po pravilu više oslanjaju na standardnu mehaniku.
Unekoliko je od toga patio i njen prvenac, film o višestrukom hororu
depresije, roditeljstva i odgajanja "teškog", odnosno
osetljivog deteta, pa što je naslovno čudovište bilo manje
metaforično, to se više osećala opterećenost klišeima.
U
tom smislu, The Nightingale, iako je predstavnik drugog žanra
i drugačijeg je ritma, nije mnogo drugačiji. Uprkos problemima sa
strukturom, čista surova snaga iz prvog dela uspava da propelira
film do kraja tako da ne bude dosadan čak ni kad se približava
generičkom. Za to treba zahvaliti glumcima, vrlo doziranoj Aisling
Franciosi, uverljivo psihotičnom i manipulativnom Claflinu i
energičnom debitantu Ganambarru, ali i kontra-intuitivnoj
fotografiji Radeka Ladczuka u uskom 4:3 formatu i sa ispranom,
blatno-sivom paletom boja, nasuprot onim jarkim koje očekujemo od
australskih lokacija. Reč je u svakom slučaju o prilično uspelom
filmu koji čak i svoje nedostatke nosi graciozno.
No comments:
Post a Comment