kritika objavljena na XXZ
2019.
scenario
i režija: Scott Z. Burns
uloge:
Adam Driver, Annette Bening, Corey Stoll, Jon Ham, Maura Tierney,
Michael C. Hall, Douglas Hodge, T. Ryder Smith, Tim Blake Nelson, Ted
Levine, Matthew Rhys
Prošlu
filmsku godinu su u dobroj meri obeležile doku-drame, igrano-filmski
pod-žanr zasnovan na preciznoj faktografiji. Taj trend više govori
o društvenim tokovima nego o nekoj kinematografskoj modi: nagomilane
afere iz sfere zloupotrebe moći ili pasivnosti nadležnih
institucija da se tako nešto spreči su naprosto došle na naplatu.
Ne samo u Americi kao glavnoj kinematografskoj "sili", nego
i, primera radi, u Francuskoj i Italiji.
Doku-drama
je i inače vrlo zgodan filmski izraz, pogodan i za festivalsku
sezonu i za sezonu nagrada, ali i za široku publiku koja se u
međuvremenu navikla da filmove konzumira u toplini doma svog preko
video-servisa. Sa druge strane, u okviru žanra je itekako moguće
upotrebiti neortodoksne pristupe u svrhu gledalačkom angažmana, ali
isto tako se autori mogu držati klasičnih postulata, naročito ako
je osnovna priča (afera ili događaj) dovoljno koherentna. The
Report, čiji scenario i režiju potpisuje Scott Z. Burns,
najpoznatiji kao producent i scenarista na nekoliko filmova Stevena
Soderbergha, je primer potonjeg, klasicističkog postupka, a u
središte stavlja pokušaj sastavljanja senatskog izveštaja o
ne-etičnom postupanju (čitaj mučenju) u ispitivanju osumnjičenika
za terorizam u doba Bushove administracije.
Da
se podsetimo, nakon terorističkih napada 11. septembra, državne
službe u Americi su kroz sijaset rupa u zakonu i pod-zakonskih akata
efikasno ograničile ljudska prava određenih skupina, bilo da je reč
o američkim državljanima ili naročito onima koji to nisu, a bili
su dovoljno loše sreće da ih se sumnjiči za učešće u terorizmu.
Oni su naprosto bili zatvoreni, ili, kako se to govorilo, "zadržani"
radi istrage bez namere da ih se izvede pred sud, te podvrgnuti
torturi, ili "pojačanim metodama ispitivanja" koje su
uključivale i tehnike fizičkog ili psihičkog mučenja, bez namere
da ih se izvede pred sud, a sa idejom da se iz njih izvuku "vitalne
informacije" koje će sprečiti dalje terorističke napade.
Treba imati u vidu da je u to doba vladala paranoja u državnom
represivnom aparatu, da je teško poverovati da bi oni priznali svoje
brljotine usled nedostatka koordinacije i sukoba nadležnosti, te da
nije postojalo dovoljno poverenja u strane, savezničke obaveštajne
službe. Istina je, pak, da se ključne informacije nikada nisu
izvlačile torturom jer bi ispitivani u nekom trenutku sve priznao,
odnosno odao informacije koje se od njega očekuju (tačne ili lažne,
svejedno) samo da bi se mučenje prekinulo. Sa druge strane, to je
onima koji su to pokrenuli takođe bio unosan iznos, a agencijama
poput CIA-e, NSA ili Domovinske Sigurnosti su one postale standardna
praksa i rutina koje nisu htele da se odreknu.
Zadatak
da te prakse temeljno istraži i o tome sačini izveštaj je poveren
senatskom službeniku Danielu Jonesu (Driver) koji je bio
zaposlen u uredu senatorke Diane Feinstein (Bening). Zadatak
koji je bio pred njim bio teži nego što je mogao i da zamisli ne
samo zbog obima posla, već i zbog otpora agencija, pokušaja uticaja
i redakcija zbog zaštite identiteta osumnjičenog, kao i političkih
zakulisnih igara i trgovina koje su usledile. Sve počinje sa
dvojicom psihologa bez iskustva, Jamesom Mitchellom (Hodge) i
Bruceom Jessenom (Smith) koji su CIA-i predložili
"revolucionarni" tretman ispitivanja osumnjičenika mimo
svakog pravnog okvira, ali priča ne staje samo na njima koji su na
tome zaradili i kao "autori" projekta i kao njegovi glavni
"kontrolori". Kako situacija napreduje, na tapet dolaze i
službenici agencija, pa i političari koji su sa njima ulazili u
dogovore, a najveći deo filma se ne bavi sačinjavanjem izveštaja,
već trzavicama oko njegovog plasiranja.
The
Report je film težak za bilo kakvo prepričavanje, ali
zapanjujuće lak za praćenje zbog Burnsove veštine pripovedanja i
stava u kojem se pridržava činjenica i prezentira ih na jasan i
jednostavan način. Tome dosta pomažu dobro urađene, nenametljive
grafičke intervencije koje nam pomažu da pratimo vremenski okvir
radnje koji se proteže na gotovo deceniju u toku koje je došlo i do
smene administracija i do promene prakse i do likvidacije Bin Ladena,
ali i do novog koncepta ratovanja pomoću dronova, a da za svoja
nepočinstva niko zapravo nije kažnjen, a neki su čak i
napredovali. Burnsova sigurna, a nenametljiva režija koja se bazira
pre svega na radu sa glumcima i veštoj rekonstrukciji detalja, tu je
svakako od pomoći, pa je The Report film koji ne zahteva
veliko platno i savršeno funkcioniše na kućnim formatima.
Izbor
glumaca je izvrstan, počev od Adama Drivera koji je sposoban igrati
pasioniranu osobu čije frustracije dolaze iz situacije u je ta osoba
prinuđena na trule kompromise. Annette Bening je skoro
neprepoznatljiva pod maskom Diane Feinstein, ali njena gluma svejedno
dolazi do izražaja. Film takođe vrvi od interesantnih epizoda:
Corey Stoll igra Jonesovog advokata koji ga savetuje kako da
se odbrani od CIA-inih kontra-napada zbog odavanja državne tajne,
Jon Ham je idealan izbor za Obaminog kompromisu sklonog šefa
personela Bele Kuće, Tim Blake Nelson i Matthew Rhys
imaju pamtljive epizodice kao saradnik istrage i reporter New York
Timesa koji želi objaviti izveštaj. Burns pokazuje i nešto smisla
za humor dajući uloge dvojici filmsko-televizijskih serijskih ubica
Tedu Levinu (Buffalo Bill iz Silence of the Lambs) koji
igra službenika, a kasnije direktora CIA-e Johna Brennana i Michaelu
C. Hallu (Dexter) koji igra Thomasa Eastmana, službenika
iste agencija upletenog u torturu osumnjičenika.
Zanimljivo,
Burns je ove godine radio na još jednoj doku-drami, kao scenarista
Soderberghovog Netflix-filma The Laundromat koji se na
dramaturški različit, živahno-satiričan način bavio aferom
Panama Papers. The Report takođe ima "televizijsko"
poreklo, iza njega producentski stoje Amazon i
novinarsko-istraživačka platforma Vice. To se i vidi i ne smeta,
The Report se gleda onako kako se dobar, ozbiljan politički
novinski članak na Viceu čita: za lakoćom i sa interesovanjem.
No comments:
Post a Comment