kritika pročitana u okviru izveštaja sa Human Rights Film Festivala u emisiji Filmoskop na HR3
Ipak,
film koji je zagrebačka publika najviše očekivala i od kojeg je
najviše očekivala je canneski naslov Portret djevojke koja
izgara renomirane francuske autorice Céline Sciamme. Ta
očekivanja su svakako podgrijana listom egzaltiranim kritikama u
stranim, relevantnim medijima, ali bi teško bilo reći da su
ispunjena, premda ni u kojem slučaju nije riječ o slabom filmu.
Sciamma se kroz svoju karijeru bavila ženskim pitanjima iz
različitih kuteva u savremenom svijetu, bilo da je riječ o
tinejdžerskom lezbijskom ljubavnom trokutu u prvijencu Vodeni
ljiljani (2007), rodnim identitetom u filmu Tomboy (2011)
ili pitanjem pripadnosti u specifičnom rasnom i klasnom miljeu
predgrađa Pariza u filmu Djevojačka banda (2014). Sada
odlazi u prošlost (XVIII. stoljeće) i u relativnu izolaciju (otok
nedaleko od obale Bretanje) ne bi li ispričala svedenu, komornu
lezbijsku ljubavnu priču.
Akterice priče su slikarica Marianne
(Noémie Merlant) i djevojka plemenitog roda Héloise (Adele Haenel)
čiji portret ona mora načiniti u svrhu njene udaje za čovjeka o
kojem zna samo da je milanski gospodin. Héloise je mladoženju
"naslijedila" od svoje sestre koja je poginula na plaži,
to jest vjerojatno se ubila, i u tu svrhu je vraćena iz samostana
gdje je do tada živjela i stjecala obrazovanje. Ideja braka joj se
ne mili i zapravo čezne za jednakošću koju je u samostanu
iskusila, pa je tako prethodnog slikara otjerala prostim odbijanjem
da mu pozira. Stoga ju Marianne, po uputama majke-grofice (Valeria
Golino), mora portretirati tajno, pretvarajući se da je njena
družica i prijateljica za šetnje i ugodne razgovore, da bi u
slobodno vrijeme po sjećanju naslikala portret. Dvije žene
različitih godina, klasnih i životnih pozicija (Marianne dolazi iz
redova gradske buržoazije, naslijedila je "zanat" od oca i
stoga je neovisna) se u kratkom vremenskom rasponu zbližavaju, ali
se ideja o tajnom portretu ne pokaže kao izvediva da bi svi
uključeni bili zadovoljni. Odjednom će se Héloise predomisliti i
pristati na novi portret, a ljubav između dveju žena će se
rasplamsati jednom kada ostanu same (uz poslugu, naravno) u dvorcu. U
neku ruku je katalizator te ljubavi situacija koju moraju zajednički
riješiti sa trudnom sluškinjom (Luana Bajrami) koja im je objema
draga, a ono što ih zapravo pritiska je to što im vrijeme ističe.
Sam naslov filma, pak, ima porijeklo u uvodnoj sceni u Marianninom
ateljeu i slici koja se tu pojavljuje da bi daljnji tok radnje bio
ispričan kroz flashback, a scena po kojoj je nastao naslovni
portret, ujedno i najsnažnija u filmu, dolazi na "naplatu"
negdje pri početku druge polovice, na fešti na plaži. Ono što na
prvu moramo evidentirati vezano za film su sporovozni tempo,
prolongirana ekspozicija i zapravo distanca koju Sciamma zauzima od
svojih protagonistica, a koja autorici nije svojstvena. Razlog za to
mogu biti i vrijeme radnje filma, što ovu ljubavnu priču pomiče
prema kostimiranoj drami koja kao žanr, pak, ima svoj specifičan
ton, ali i dob njenih junakinja koja više nije tinejdžerska koja je
bila zajednička za sve Sciammine dosadašnje protagonistice. Ona ih,
dakle, kao zrele žene određenog klasnog porijekla i u određenom
povijesnom dobu, tretira s poštovanjem i distancom, pokušavajući
da ispriča ljubavnu priču koja je više utišana i pristojna nego
li strastvena. Zapravo, moralni okviri i konvencije ne dozvoljavaju
joj da se rasplamsa, osim u rijetkim trenucima. U tom smislu je film
bliži recentnom festivalskom i arthouse hitu Call Me By Your Name
Luce Guadagnina, nego li, recimo, Adelinom životu Abdelatifa
Kechichea i zapravo se više bavi čežnjom, žudnjom i posljedicama
prve prave ljubavi nego tom i takvom ljubavlju.
Stilska kanoničnost
uvjetovana žanrovskom odrednicom kostimirane (melo)drame
podrazumijeva određenu suspregnutost i svedenost u ponašanju
likova, što se odražava i na glumu. Adele Haenel, inače Sciammino
otkriće u filmu Vodeni ljiljani, u međuvremenu je postala
versatilna glumica itekako sposobna za doziranje emocija, što je
ovdje od posebne važnosti jer je njen lik zapravo taj koji guši
strast. Uloga koju igra Noémie Merlant svakako je tipskija i manje
zahvalna: Marianne je nešto starija i navodno iskusnija žena koja
zna plivati kroz socijalne kanone pa, iako je priča zapravo njezina,
ne dolazi do izražaja čak ni prilikom poantiranja da je veza dveju
žena sa određenim vijekom trajanja. Luana Bajrami koja igra ne baš
potpuno razvijeni lik sluškinje koja figurira kao katalizator
ljubavne priče nagoviještava veliki talent, te vrlo lako može
postati novo Sciammino glumačko otkriće.
Jasno je da Sciamma drži
stvari pod kontrolom i da film snima onako kako ona hoće, ali ovdje
paradigma radi protiv nje ili protiv gledalačkih očekivanja, tako
da je Portret djevojke koja izgara efikasniji kao
svjedočanstvo jednog vremena reimaginiranog kroz kanone filmskog
žanra ljubavne drame, nego ljubavni film ili film o ljubavi gdje je
istospolno usmjerenje protagonistica razlog da se ta ljubav
doživljava kao zabranjena i ništa više od toga. Na koncu, iako
daleko od slabog filma, ovo ni u kojem slučaju ne može biti film
godine.
No comments:
Post a Comment