kritika objavljena na XXZ
2019.
scenario
i režija: Ben Freundlich (prema originalnom scenariju Susanne Bier i
Andersa Thomasa Jensena)
uloge:
Michelle Williams, Julianne Moore, Billy Crudup, Abby Quinn, Alex
Essola, Susan Blackweel, Vir Pachisia
Za
razliku od njene internacionalne filmske karijere (na engleskom
jeziku) koja nikako da krene (na televiziji joj sasvim dobro ide),
danski opus filmašice Susanne Bier pokazao se vrlo
blagorodnim u smislu inspiracije za američke "remake"
verzije filmova koji uvek dolaze sa titlovima, a često i u sasvim
nespektakularnom art-pakovanju. Prvo se Jim Sheridan dohvatio
njenog filma Brothers, prebacujući temu porodične tragedije
usled učešća u ratu u američki kontekst, a sada je i autor
nezavisnih romantičnih drama Ben Freundlich rešio da ponudi
svoje, američko i newyorško čitanje za Oscara nominovanog klasika
After the Wedding.
Freundlich
će sa svojom verzijom svakako profitirati od zvučne i izuzetno
sposobne glumačke postave (predvodi je njegova supruga Julianne
Moore), ali to možda neće biti dovoljno da se zamaskiraju arome
centralnog koncepta svodljivog na izraz "i bogati plaču".
Susanne Bier se od toga "branila" delimičnim stilskim
maskiranjem svog filma u stil Dogme 95, ali taj pristup u američkom
filmu, čak ni onom sasvim nezavisnom i marginalnom, ne može proći.
Stoga je Freundlich odlučio da promeni polove centralnog trija
likova, pritom potencijalno otvarajući polje za raspravu o rodnim
ulogama u modernom svetu.
Radnja
filma počinje u Indiji gde Isabel Andersen (Williams) vodi
sirotište kojem ponestaje sredstava za brigu o svojim štićenicima.
Ona i ostatak osoblja očekuju izdašnu donaciju od uspešne američke
korporacije i njene direktorke, a za to Isabel mora da lično
otputuje za New York, upozna se s njom i uveri je da baš njeno
sirotište (od hiljade drugih institucija sličnog tipa) zaslužuje
tu donaciju. Put je za nju posebno težak jer za sobom mora ostaviti
momčića po imenu Jai (Pachisia) kojeg doživljava kao svog
sina i kojem je ona jedina majčinska figura.
Sastanak
sa čvrstom i uspešnom poslovnom ženom Theresom Young (Moore)
ne prolazi po planu, pa Isabel mora ostati i preko vikenda za koji je
Theresa zakazala udaju svoje kćeri Grace (Quinn). Theresa će
je u znak izvinjenja pozvati na svadbu na koju će Isabel otići
nemajući šta drugo da radi. Na svadbi je čeka šok: sa Theresinim
mužem, uspešnim umetnikom Oscarom (Crudup) ima zajedničku
pred-istoriju, a Grace je (SPOILER) njena kći koje se ona odrekla i
dala je na usvajanje. Ne samo da će kćerka uspostaviti kontakt sa
svojom biološkom majkom, već tu tajne i planovi "stečene"
majke ne staju...
Ono
što je u danskom originalu bilo temeljnije maskirano, u
Freundlichovoj verziji je očitije: zaplet deluje kao materijal za
sapunsku operu, što je inače svet u kojem bi se Susanne Bier
savršeno snašla kao autorica čiji likovi egzistiraju u najvišem
mogućem emocionalnom registru. To će, naravno, uzeti svoj danak pre
svega na socijalnoj komponenti filma - indijski likovi su svedeni na
pasivne primatelje pomoći belih spasitelja, dok se ostatak radnje
filma odvija u bogataškom, nepristojno luksuznom okruženju, a da
Freundlich po tom pitanju čak ni ne nudi nekakav komentar.
Srećom,
glumci su dovoljno raspoloženi da svojim likovima udahnu dovoljno
života i kreiraju uverljivi balans ljudskih vrlina i nedostataka, pa
je tako Theresa u interpretacije Julianne Moore dobronamerna, ali
arogantna usled nestrpljenja, Billy Crudup kanalizira frustraciju
muškarca koji se nije sasvim ostvario, pa je prinuđen da živi po
pravilima koja mu nameću drugi, u ovom slučaju žene, a Michelle
Williams kao Isabel uverljivo igra dobročiniteljku čija savest
možda nije najčistija i koja to maskira pravedničkom rezignacijom
prema bogatašima, a ni Grace u interpretaciji Abby Quinn nije
tipična razmažena bogatašica, već osoba od krvi i mesa koja
pokazuje znakove nesigurnosti.
Freundlich,
međutim, uspeva da sa svojim buržoaskim likovima uhvati nekakav
balans i da kroz njih ispostavi nekoliko bitnih tema koje se u
ovakvim pričama ne podrazumevaju nužno, kao i da proturi nekoliko
britkih opservacija o tom miljeu. Neke od tih tema, poput
balansiranja poslovnog i privatnog života u slučaju žene koja
funkcioniše kao komandant i na poslu i kod kuće i bogataške
potrebe da uređuju ne samo svoj život, nego i živote svih oko sebe
ostaju tek zanimljive natuknice iako bi se oko njih dalo složiti
jedan dobar film. Sa druge strane, opservacije o tome kako čak i
njihove šale nisu nimalo spontane deluje krajnje iskreno.
Mesto
gde on propušta priliku da se od originala odvoji na ispravan i
pamtljiv način je upravo onaj glavni štos u njegovom scenariju:
zamena polova glavnog trojca likova u odnosu na original. Taj pristup
je nudio mogućnost da se prozbori koja reč o razlikama između
očinstva i materinstva kada je reč o odnosima sa decom, ali
Freundlich kao da samo pokušava pojačati ionako pojačane emocije
šokom da majka ostavlja dete na usvajanje, a da je otac taj koji se
tu predomišlja, uz patetičnu (ili neuspelo parodičnu) repliku u
kojoj Oscar objašnjava Grace kako je dobila ime. Na kraju krajeva,
After the Wedding je film koji deluje kao da je naslonjen na
neke stare i prevaziđene trendove od kojih se teško odvaja, iako
ima časne namere.
No comments:
Post a Comment