kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Galder Gaztelu-Urrutia
scenario:
David Desola, Pedro Rivero
uloge: Ivan Massagué, Zorion Eguileor, Antonia San Juan, Emilio
Buale, Alexandra Masangkay, Zihara Liana
Svaka
sličnost sa današnjim svetom je sasvim slučajna, makar iz tog
razloga da je film premijeru imao u bezbrižno doba kasnog leta /
rane jeseni prošle godine, u Torontu, u sekciji Midnight Madness,
gde je osvojio nagradu publike. Isti uspeh je ponovio i na
najstarijem evropskom fantastičnom festivalu u Sitgesu, te se
ispostavio kao potencijalni budući žanrovski klasik, što bi
verovatno i postao na nešto klasičniji način, kroz prolongiranu
festivalsku turneju, kakvu-takvu bioskopsku distribuciju i, konačno,
selidbu na video-platforme. Status kulta je umesto toga dostigao
drugačije, putem Netflixa, što opet sa sobom nosi neke druge uslove
i posledice.
Sa
druge strane, potencijalna sličnost sa „business as usual”
svetom pre korone, namerna je barem koliko je i simbolična, pritom
vrlo jasno ispripovedana. Uređenje ograničenog sveta u kojem se The
Platform odvija prilično je jednostavno: u pitanju je vertikalno
orijentisana institucija zatvorenog tipa u koju se ulazi ili po kazni
ili dobrovoljno, sa puno spratova, odnosno nivoa na kojima se nalazi
po jedna ćelija za dve osobe. Sredinom ćelije spušta se lift sa
hranom, što je glavni faktor u filmu, od nultog nivoa gde je
kuhinja, odnosno sloboda, dole sve do poslednjeg nivoa (od više od
stotinu ili čak nekoliko stotina). Pravila igre su takva da oni pri
vrhu praktično imaju gozbu, dok za one na dnu često ne ostaje ama
baš ništa, pa su prinuđeni na očajničke mere. Dodatna
otežavajuća okolnost je i to da se pozicije menjaju po sistemu
ruleta na svakih mesec dana, pa neko ko je prethodni mesec proveo na
komfornom 18. nivou može da osvane na, recimo, 133. gde ga čeka
glad i beda.
Naš
junak, zapravo više vodič kroz priču je običan čovek Goreng
(Massagué) koji se za Rupu (kako se institucija zove) prijavio
dobrovoljno. Kako to obično biva, on je kao lik kriptičan (ili čak
prazan), njegovi motivi nisu jasni, i kao takav je idealan da se kroz
njega prelamaju tuđe (pa i naše) ideje o svetu i idealnom uređenju.
Jedino po čemu od drugih, praktičnijih robijaša ili dobrovoljaca,
Goreng odstupa je to da je sa sobom kao izabrani predmet (svako ima
pravo na jedan) poneo knjigu, i to baš Don Kihota, umesto recimo
noža ili pištolja.
Ono
što se scenaristima Davidu Desoli i Pedru Riveru, kao i reditelju
Galder Gaztelu-Urrutiji, mora priznati je umeće postavke i
pripovedanja. Koncept sam po sebi nije sasvim originalan i zapravo
podseća na hibrid serijala The Cube i Bong Joon-hoovog
Snowpiercera. Simbolika je takođe posve jasna, kao i moralne
dileme koje tu izviru. Naime, kada bi i oni koji su u boljoj poziciji
za sebe uzeli taman toliko koliko im treba, onda bi hrane (u našem
svetu bilo kog resursa, zapravo) bilo dovoljno za sve, ali takvo
ponašanje možda baš i nije u ljudskoj prirodi, a mesečni
transferi postaju ključni momenti u kojima se ogledaju ljudske
reakcije na ovakvu surovu varijantu socijalne mobilnosti, kako na
gore, tako i na dole: koliko nas i kako obuzima očaj, a koliko
pohlepa, koliko se osećamo da nekom nešto dugujemo, a koliko da
neko ili nešto duguje nama za proživljene patnje, kako gledamo na
vidljiv, a kako na nevidljiv autoritet i tome slično. Preciznom
scenariju koji razvija jednostavnu ideju treba pridodati i efikasnu
režiju, naročito u završnici filma koja skreće prema teritoriji
akcionog filma.
Pa
opet, koliko je sve to što vidimo samo učitavanje nas kao gledalaca
iz naših pozicija izolacije koja po mnogočemu podseća na kućni
pritvor, bilo da živimo sami, bilo da prostor delimo sa nekim, dok
nam autoriteti određuju kada ćemo se i pod kojim uslovima kretati i
snabdevati, a naši manje odgovorni sapatnici gomilaju zalihe hrane u
konzervama, testenine, brašna i toalet-papira? Koliko, jednom kada
se apstrahuje naš kontekst zatvorenosti i nemoći, u The Platform
išta ostaje osim pojednostavljene levičarske filozofije po kojoj je
onaj direktno iznad uvek kriv?
Vreme
će možda pokazati i to, ako se The Platform ne zatrpa u moru
Netflixovog i ne samo Netflixovog sadržaja, pa ostane samo na hitu
trenutka. Sudbinu filma je prilično teško predvideti, kao što je
teško predvideti i budućnost, neposrednu ili malo dalju. Trenutno
se čini da će se „streaming” platforme samo ojačati u
trenutnom razvoju situacije kada ostaju bez prikazivačke
konkurencije, ali problemi nastaju drugde u proizvodnom lancu, od
proizvodnje novog sadržaja (snimanja) do kalkulacije sa pomeranjem
datuma za distribuciju. The Platform će u tom slučaju
poslužiti kao jedan od oglednih primera „karantinskog hita”.
No comments:
Post a Comment