kritika objavljena na XXZ
2019.
scenario
i režija: Matthew Rankin
uloge:
Dan Beirne, Sarianne Cormier, Catherine St-Laurent, Sean Cullen,
Louis Negin, Richard Jutras, Kee Chan, Emmanuel Schwartz, Mikhail
Akooja, Brent Skagford, Annie St-Pierre
Ima
li bizarnijeg i za realni život nebitnijeg komada istorije nego što
je kanadska istorija ranog XX veka? Verovatno ne, jer je građa
nepoznata svima van Kanade, a i mnogima unutar granica iste, a čini
se da su se važne promene poput daljnjeg gradualnog osamostaljivanja
od britanske krune dešavale gotovo same od sebe. To, naravno, ne
znači da se sa to malo istorije (što je, pak, sasvim osvežavajuće
iz balkanske perspektive "viška istorije") ne valja
sprdati, i to, onako, iz sve snage kao što to čini Matthew Rankin,
proslavljeni autor avangardnih kratkih filmova, u svom dugometražnom
prvencu The 20th Century.
Rankin,
inače zemljak i spiritualni sledbenik verovatno najinovativnijeg
retro-nadrealnog filmaša Guya Maddina, već se u svom
kratkometražnom opusu dohvatao biografskih tema, primera radi i
Nikole Tesle (The Tesla World of Light). U The 20th Century
autor u centar stvalja možda simptomatičnu ličnost tog istorijskog
perioda, Williama Lyona Mackenzie Kinga, jednog od najdugovečnijih
(ako ne i najdugovečnijeg) kanadskog premijera koji je, sa dva
prekida, suvereno vladao od 1921. do 1948. godine, ali je ponajviše
ostao upamćen po bizarnostima poput komunikacije sa duhom svoje
pokojne majke. The 20th Century nam daje portret lidera u
mladosti, na početku karijere i na prelomu vekova usred međunarodnih
(Burski ratovi) i nacionalnih trvenja (sukobi anglofonih provincija i
frankofonog Kvebeka).
Rastući
pod uticajem svog povučenog, gotovo poludelog oca (Jutras) i svoje
dominantne muškobanjaste majke (Louis Negin u "drag"
varijanti), mladi Mackenzie King, zvani Rex (Beirne) ima žarku želju
da postane kanadski premijer, te zato mora proći "esid"
ispit koji se sastoji od nekoliko izazova, od rezanja vrpci preko
ždranja putera do ubijanja beba-foka toljagama, na kojem završava
na poziciji "druge pratilje" iza svojih muževnijih,
dostojanstvenijih i naoko pristojnijih konkurenata. Dodatni udar na
ego mu je i to što pobednik "nosi" i ruku Ruby Elliott
(St-Laurent) u koju je, po majčinim instrukcijama, Rex zaljubljen.
Rex
onda kreće na put samoizgradnje, od divljeg Winnipega (inače
Rankinov i Maddinov rodni grad), gde upoznaje doktora Wakefielda
(Chan) koji će ga kao duh slediti dalje, pa do Kvebeka pod
hipijevsko-slobodarskom upravom Josepha-Israëla Tartea (Annie
St-Pierre, takođe "drag" varijanta) i Ottawe (preko Torona
u sekundi, što je oštri politički komentar na nekadašnje i
sadašnje prakse) gde mu svemoćni Lord Muto (Cullen) nudi politički
probitak i ruku Lady Violet (još jedan "drag", Emmanuel
Schwartz) koja Kanadu opisuje kao "jedan loš orgazam za
drugim".
Opis
radnje filma možda deluje konfuzno, ali drugačije i nije moglo.
Pomislite na Monty Python skečeve i filmove, ali ako je
moguće još nadrealnije, još bizarnije i sa još manje namigivanja,
ubačene u matricu "smešne strane istorije" sa kanadskim
ukusom, idealima i sistemom vrednosti. Stil za kojim Rankin poseže
takvom materijalu savršeno odgovara - analogna fotografija (super-8
i super-16 film) u staromodnom "akademskom" 4:3 formatu
slike i sa ekspresionistički dizajniranom studijskom scenografijom
nedvosmisleno inspirisanom filmom Metropolis Fritza Langa. The
20th Century zbog toga nije ništa manje moderan film, nego
izuzetan primer kako je moguće presložiti i oneobičiti i filmsku i
političku istoriju i stvoriti nešto sasvim novo.
Pitanje
je opet koliko će se manje pažljivog gledaocu nešto toliko bizarno
kao što je to The 20th Century svideti, koliko će od toga
razumeti (odnosno koliko će i kakvih referenci pohvatati) i koliko
su ta dva međusobno povezana. U tu svrhu se nameće predlog za malo
mentalne gimnastike: ne treba putovati toliko kroz prostor i kroz
vreme, nego ostanimo na našim prostorima, u vremenu sadašnjem ili
vremenu koje je blago za nama, prisetimo se faca koje su nas ili bi
nas vodile u XXI vek i probajmo ih u mislima prebaciti u nadrealnu
dimenziju. Svaka sličnost sa stvarnim događajima i ličnostima je
slučajna, ali zato indikativna.
No comments:
Post a Comment