kritika objavljena na XXZ
2020.
režija:
Nat Faxon, Jim Rash
scenario:
Jesse Armstrong, Nat Faxon, Jim Rash
uloge:
Will Ferrell, Julia Louis-Dreyfus, Zach Woods, Zoe Chao, Miranda
Otto, Kristofer Hivyu, Giulio Berruti, Julian Grey, Ammon Jacob Ford
Nekada
se nešto jednostavno ne posreći, iako u teoriji stvari izgledaju
odlično. Downhill je primer toga, i to ne samo kao film koji
je smešten u milje skijališta koja sada nose stigmu rasadnika
korona virusa. Premijera na Sundance Festivalu (gde se skijanje
takođe visoko kotira) propraćena je mlakim kritikama, sa domaćom
distribucijom je požureno i film je na blagajnama "pukao"
i pre proglašenja epidemije. A u teoriji je sve izgledalo drugačije
za ovu neprijatnu komediju o vezama...
Prvo,
reč je o američkoj verziji jednog od značajnijih savremenih
evropskih arthouse klasika, filma Rubena Östlunda Force Majeure
(odnosno Turist u originalu), filma koji osvajao publiku samo
po festivalima, već je sjajno komunicirao i sa publikom. Iza kamere
su stali Nat Faxon i Jim Rash, dvojac pre svega televizijskih glumaca
koji se proslavio scenariom za The Descendants Alexandra
Paynea, dok im je rediteljski debi bio univerzalno simpatična
"dramedija" o odrastanju The Way, Way Back. Za
pisanje scenarija im se pridružio Jesse Armstrong (politička satira
In the Loop, serija Succession), a za ulogu para koji
se nosi sa bračnom krizom izabrani su iskusni komičari Will Ferrell
i Julia Louis-Dreyfus. Film čak nije ni zamišljen kao "šav na
šav" prerada originala gde će samo dijalozi biti prevedeni,
već više kao čitanje univerzalne priče sa korenima u Evropi sa
američkim očima.
Pete
(Ferrell) i Billie (Louis-Dreyfus) su na odmoru sa svojim sinovima
(Grey, Ford) u austrijskom skijaškom resortu. Prvi put ih vidimo na
zajedničkoj fotografiji na kojoj fingiraju sreću u skladu sa
trendovima koji su donedavno bili poželjni: treba odati utisak
hedonizma, "živeti svoj najbolji život" i "tretirati
svaki dan kao da je poslednji". Pete ima kancelarijski posao i
opsesivno visi na društvenim mrežama, dok Billie insistira na
provođenju vremena skupa kao familija. Pete takođe želi utisak
avanture koji bi ga možda pogurao iz perioda tugovanja za svojim
pokojnim ocem koji je preminuo nekoliko meseci ranije. I sve je divno
i krasno dok se navodno kontrolisano puštena lavina (kao naručena
za slikanje) ne otrgne kontroli...
Ko
je gledao original, zna da lavina čiji minimalni deo zaspe hotelsku
terasu zapravo neće ugroziti živote tamo prisutnih ljudi, ali će
pokrenuti lavinu emocija i zameranja između supružnika. Naime, Pete
se poneo sebično, uplašio se, zgrabio telefon i pobegao, dok je
Billie bila ta koja je zaštitila decu. Pete je svestan svoje greške,
mada je ne priznaje javno, već pokušava da kasnije kompenzuje
viškom (fingiranog) zaštitničkog odnosa. Billie mu takvo ponašanje
isprva ne nabija na nos, ali jednom kada počne to činiti, više
neće prestajati, u javnosti ili privatno. Dolazak njegovog nešto
mlađeg i uspešnijeg kolege Zacha (Woods) i njegove nove i još
mlađe cure Rose (Chao) koji su se kao slučajno našli na
proputovanju po Evropi stvar neće "ispeglati", a oni će
postati publika i unekoliko podrška dvema ušančenim stranama u
raspravi, dovoljno da odmor "za instagram" postane jako
neprijatan.
Sa
pozitivne strane, Downhill ipak nudi različitu perspektivu
nego Force Majeure koji nije baš ni jednostavno prevesti iz
skandinavskog konteksta u američki. Likovi Östlundovog filma su
pripadnici nešto više klase, dok u Downhillu imamo tipičnu
američku srednju klasu kojoj je ovaj odlazak u Austriju umesto u
Aspen ili Catskills ipak novina iz koje pokušavaju da izvuku
najviše. Drugo, to što su Amerikanci podrazumeva i različito
percipiranje bezbednosti, kontrole i osećaja avanture, što se
najbolje ocrtava kroz lik Billie koja je spremna da tuži hotel za
pretrpljeni strah i koja dodatno zamera Peteu koji je u tome ne
podržava dovoljno gorljivo.
Američki
"DNK" filma se vidi i u ubacivanju "domaćih"
likova i pod-zapleta sa njima, kao što je brbljiva Charlotte
(Miranda Otto) i zanosni instruktor skijanja (Berruti) sa kojim
Billie zamalo ima aferu, premda se ti likovi i pod-zapleti ne drže
baš najbolje u filmu, menjaju mu ton bez razloga (pokušaj
relaksacije kojim se "ispravlja" činjenica da rediteljski
dvojac nije uspeo da rekreira skandinavsku crtu suvog humora) i
prelaze granice u smislu američkih stereotipa o Evropljanima koji
nemaju dovoljno inhibicija. Sa druge strane, odmak od šest godina od
originala do američke verzije je ispoštovan i sa jačim akcentom na
društvene mreže i konstantnu komunikaciju koja organski uvodi Zacha
i Rose u film i produbljuje jaz između supružnika.
Problem
je, međutim, što Faxon i Rash ne samo da promašuju ton originala,
već ne uspevaju da uhvate ni njegovu poentu o tome šta se očekuje
od muškarca u smislu postupanja u kriznim situacijama, vezano ili
nevezano za status koji on ima u društvu. Östlund je na tome gradio
i dalje u svom narednom filmu The Square, ali američki
rediteljski dvojac očito nije želeo da priču vodi u tom smeru, pa
ju je umesto toga u pokušaju relaksacije razvodnio. Ne samo da
"udar" nije snažan kao što je to bio sa originalom, nego
se čini i da ga nema, a Faxon, Rash i Armstrong u svojem scenariju
previše i nepotrebno objašnjavaju stvari, čime pokazuju da svoju
publiku potcenjuju skoro do nivoa uvredljivog.
Deo
problema skriva se i u odabiru glumaca za uloge. Julia Louis-Dreyfus
je ubedljivo najjača karika u filmu i njen lik joj najbolje stoji.
Glumica poznata po ulogama u kultim TV serijama Seinfeld,
Arrested Development, Curb Your Enthusiasm i Veep
je svakako verzirana u tome da kanalizira iritaciju koju njen lik
oseća, ali i auru iritantnosti koju širi, kao i vezu imeđu ta dva
pojma. Izbor Willa Ferrella je unekoliko promašen, jer iako je
glumac izrastao, odnosno prestario svoje tipične likove nesnađenih
"beta"-muškaraca, ipak ne može potpuno da se otrese te
etikete koja je ovde distrakcija, a čak ni ne ubira dovoljno lakih
komičnih poena. Miranda Otto je izvrsna, ali deluje kao da je
zalutala iz nekog drugog filma koji bi bio više na liniji punokrvne
komedije.
Kada
se crta podvuče, čini se da rediteljski dvojac, odnosno
scenaristički trojac nije bio svestan čega se uhvatio i šta sa
time treba uraditi, pa Downhill pre svega deluje sklepano.
Pojednostavljivanje je verovatno najveći greh filma i šteta je da
poništava američku vizuru koja je to možda i najzanimljiviji deo
priče. Rezultat nije toliko loš film, koliko frustrirajuće
neujednačen i suštinski pogrešan.
No comments:
Post a Comment