6.4.20

Are You Leaving Already? / Skal dere ga allerede?

kritika objavljena na XXZ:
2019.
scenario i režija: Mona J. Hoel
uloge: Nicole Madeleine Aurdahl, Mattias Cantzler, Raymond Lorentzen, Kjersti Holmen, Rickard Kleven, Cheila Steen, Aracelly Reinoso

Mi smo kao vrsta skloni idealizacii sistema, recimo državnog. Tako ćemo sa divljenjem govoriti o skandinavskoj socijal-demokratiji, stepenu zaštite ljudskih prava, socijalnoj sigurnosti i spremnosti države da individui pruži drugu šansu. Ono što previđamo je da je svaki sistem manjkav i rupičast, da ga zato stalno treba popravljati i da svaki od njih zavisi od ljudskog faktora od najvišeg nivoa (jer su sve zapravo ljudi i osmislili), do nivoa onih koji to u praksi implementiraju i onih na koje se to u praksi implementira. Film norveške autorice Mone J. Hoel Are You Leaving Already? koji je prikazan na nedavno završenom Stockfish Film Festivalu, jednom od poslednjih održanih u fizičkoj, ne-web formi, može poslužiti kao studija slučaja o zavisnosti ljudskog bića od sistema, ali još i više od drugih ljudskih bića.

Elin (Aurdahl) je devojka u 20-im godinama čija je prošlost problematična (bila je u zatvoru), a sadašnjost ne nudi neke naročite izglede. Majka nikad nema vremena za nju, a otac ne želi da sa njom ima više od onoga što mora. On joj je na preporuku socijalne službe kupio derutni stan u centru Osla kako bi se u potpunosti rehabilitovala kroz samostalni život. Problem je što stan treba srediti, za šta socijalna pomoć koju prima nije dovoljna, pa Elin mora da potraži posao. Međutim, s njenom zatvorskom prošlošću i verovatno manjkom specifičnih radnih veština, nijedan poslodavac ne želi da rizikuje i zaposli je.

Sa druge strane, Raymond (Lorentzen) i Mattias (Cantzler) su dvojica molera sa severa zemlje koji su se u potrazi za poslom kombijem dovezli do Osla, pa se može reći da su tek za nijansu manje očajni od Elin. Njih dvojica deluju kao da su malo šašavi i ne naročito sposobni, ali ne može se reći da su loši momci, posebno u trenutku kada iz altruističkih namera prihvate škrtu ponudu Elininog oca da obave neophodne popravke u stanu. Uz njih i svoju novu drugaricu u čiju se plesnu trupu uključuje, Elin će pridobiti možda i ključni resurs za svoj samostalni život - prijatelje.

Mona J. Hoel je norveška predstavnica u pokretu Dogma 95 koji su pokrenuli danski sineasti, a njen film od pre 20 godina, Cabin Fever, jedan je od najtipičnijih predstavnika pokreta koji prati skoro sve tačke čuvenog manifesta. Za Are You Leaving Already? se takođe može reći da se relativno striktno pridržava Dogme, naročito na planu filmske estetike: neprofesionalni glumci, kamera iz ruke, što manje naknadnih montažnih rezova, bez veštačkog osvetljenja, bez muzike i sa minimalnom obradom zvuka. Međutim, sa odmakom od 25 godina od manifesta, a 20 od njegove vršne popularnosti među filmskim autorima, čini se da je sav taj stil u najmanju ruku preteran, da inducira naivnost i naglašava amaterizam, te da prevladava nad supstancom do te mere da je prosto devalvira. Are You Leaving Already? tako ostaje film plemenitih namera koji će nas podstaći da se oslonimo na druge ljude i da mi njima poslužimo kao oslonac i koji će možda učiniti da se na kraće staze osetimo bolje sami sa sobom i sa drugima u našem okruženju, ali će kao takav dopreti do ograničene količine fanova Dogme, dok će ostalima u priličnoj meri testirati strpljenje.

No comments:

Post a Comment