kritika objavljena na XXZ:
2019.
scenario
i režija: Mona J. Hoel
uloge:
Nicole Madeleine Aurdahl, Mattias Cantzler, Raymond Lorentzen,
Kjersti Holmen, Rickard Kleven, Cheila Steen, Aracelly Reinoso
Mi
smo kao vrsta skloni idealizacii sistema, recimo državnog. Tako ćemo
sa divljenjem govoriti o skandinavskoj socijal-demokratiji, stepenu
zaštite ljudskih prava, socijalnoj sigurnosti i spremnosti države
da individui pruži drugu šansu. Ono što previđamo je da je svaki
sistem manjkav i rupičast, da ga zato stalno treba popravljati i da
svaki od njih zavisi od ljudskog faktora od najvišeg nivoa (jer su
sve zapravo ljudi i osmislili), do nivoa onih koji to u praksi
implementiraju i onih na koje se to u praksi implementira. Film
norveške autorice Mone J. Hoel Are You Leaving Already?
koji je prikazan na nedavno završenom Stockfish Film Festivalu,
jednom od poslednjih održanih u fizičkoj, ne-web formi, može
poslužiti kao studija slučaja o zavisnosti ljudskog bića od
sistema, ali još i više od drugih ljudskih bića.
Elin
(Aurdahl) je devojka u 20-im godinama čija je prošlost
problematična (bila je u zatvoru), a sadašnjost ne nudi neke
naročite izglede. Majka nikad nema vremena za nju, a otac ne želi
da sa njom ima više od onoga što mora. On joj je na preporuku
socijalne službe kupio derutni stan u centru Osla kako bi se u
potpunosti rehabilitovala kroz samostalni život. Problem je što
stan treba srediti, za šta socijalna pomoć koju prima nije
dovoljna, pa Elin mora da potraži posao. Međutim, s njenom
zatvorskom prošlošću i verovatno manjkom specifičnih radnih
veština, nijedan poslodavac ne želi da rizikuje i zaposli je.
Sa
druge strane, Raymond (Lorentzen) i Mattias (Cantzler)
su dvojica molera sa severa zemlje koji su se u potrazi za poslom
kombijem dovezli do Osla, pa se može reći da su tek za nijansu
manje očajni od Elin. Njih dvojica deluju kao da su malo šašavi i
ne naročito sposobni, ali ne može se reći da su loši momci,
posebno u trenutku kada iz altruističkih namera prihvate škrtu
ponudu Elininog oca da obave neophodne popravke u stanu. Uz njih i
svoju novu drugaricu u čiju se plesnu trupu uključuje, Elin će
pridobiti možda i ključni resurs za svoj samostalni život -
prijatelje.
Mona
J. Hoel je norveška predstavnica u pokretu Dogma 95 koji su
pokrenuli danski sineasti, a njen film od pre 20 godina, Cabin
Fever, jedan je od najtipičnijih predstavnika pokreta koji prati
skoro sve tačke čuvenog manifesta. Za Are You Leaving Already?
se takođe može reći da se relativno striktno pridržava Dogme,
naročito na planu filmske estetike: neprofesionalni glumci, kamera
iz ruke, što manje naknadnih montažnih rezova, bez veštačkog
osvetljenja, bez muzike i sa minimalnom obradom zvuka. Međutim, sa
odmakom od 25 godina od manifesta, a 20 od njegove vršne
popularnosti među filmskim autorima, čini se da je sav taj stil u
najmanju ruku preteran, da inducira naivnost i naglašava amaterizam,
te da prevladava nad supstancom do te mere da je prosto devalvira.
Are You Leaving Already? tako ostaje film plemenitih namera
koji će nas podstaći da se oslonimo na druge ljude i da mi njima
poslužimo kao oslonac i koji će možda učiniti da se na kraće
staze osetimo bolje sami sa sobom i sa drugima u našem okruženju,
ali će kao takav dopreti do ograničene količine fanova Dogme, dok
će ostalima u priličnoj meri testirati strpljenje.
No comments:
Post a Comment